New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نابود کردن خاطره «آتش بس 1» / یادداشت احسان رحیم زاده برای "آتش بس 2"

:: 4 آبان 1393  8:19:24 AM  ::

میترا حجار، مهرانه مهین ترابی و بهرام رادان در نمایی از فیلم

میترا حجار، مهرانه مهین ترابی و بهرام رادان در نمایی از فیلم "آتش بس"

 

سی نت: با چند تغییر کوچک می‌توان فیلم را از «رادیو نمایش» پخش کرد، بدون آنکه محتوایش دچار خدشه ای شود. تهمینه میلانی در مقام یک معلم و موعظه گر روی صندلی روان شناس نشسته و مدام جوان های جامعه را نصیحت می‌کند. سخنرانی های کارگردان زمان زیادی از فیلم را به خودش اختصاص داده است. دو شخصیت فیلم هم مدام به بیراهه می‌روند تا روان شناس بهانه ای برای نصیحت کردن پیدا کند. خسرو(بهرام رادان) دیر به دیر حمام می‌رود تا بدنش بوی عرق بگیرد و روان شناس به او یادآوری کند که تمیز بودن و پاکیزگی چقدر کار خوبی است. زن و مرد همدیگر را مسخره می‌کنند و بستری را برای روان شناس پیدا می‌کنند که درباره فواید عیب‌پوشی و ادب و احترام حرف بزند. فیلم از دقیقه یک تا 90 مدام همین الگوی کلیشه ای را تکرار می‌کند.زن و مرد جوان دچار اشتباه می‌شوند و مشاورشان به آنها تذکر می‌دهد.

خیلی از سکانس ها را اگر جابه جا کنیم هیچ اتفاقی نمی افتد؛ چون ماجراها ارتباط علت و معلولی با هم ندارند و هر کدام در گوشه فیلمنامه برای خودشان ساز جدایی می‌زنند. می‌شود در یک برنامه آموزشی رادیویی یا تلویزیونی تک تک سکانس ها را به صورت مجزا نشان داد. مثلاً در یک برنامه ترکیبی مجری به موضوع نظافت بپردازد و بخش هایی از فیلم «آتش بس 2» را در قالب آیتمی آموزشی برای مردم پخش کند.

فیلمی که ادعای انتقال مفاهیم روان شناسانه در قالب داستانی را دارد، باید بیش از این به وجوه اخلاقی و رفتاری شخصیت هایش توجه کند. خسرو(بهرام رادان) و ترانه (میترا حجار) دو انسان شبیه به هم هستند که بی خود و بی جهت در طول 90 دقیقه به جان هم می‌افتند. آیا جنگ این دو نفر ریشه در اختلافات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شان دارد؟ فیلم «آتش بس 2» به این سؤال هیچ پاسخی نمی دهد. در فیلم با شخصیت های یک بعدی طرف هستیم که معلوم نیست هر کدام چه پیشینه‌ای دارند. ترانه چه شغلی دارد و در محیط کار با همکارانش چگونه رفتار می‌کند؟ آیا به صرف اختلاف آنها بر سر انتخاب اسم بچه می‌توان گفت ترانه نسبت به خسرو مدرن تر فکر می‌کند؟ پاسخ سؤال دوم منفی است؛ چون طرز پوشش خسرو، توقعاتش و حضورش در مکان های مدرن چیز دیگری را می‌گوید. آیا می‌توانیم بگوییم یکی از آن دو نفر برونگراست و دیگری درونگرا؟ فیلمنامه نویسی که با تکیه بر آموزه های روان شناسی قصه اش را روایت می‌کند به هیچ یک از این پرسشها فکر نکرده است.

بیشتر شخصیت های فرعی حضور کمرنگی دارند و فقط چند ثانیه از جلوی دوربین رد می‌شوند. مهرانه مهین ترابی(مادر خسرو) که ظاهراً تفکرات مدرنی دارد، فقط چند جمله درباره شبکه های اجتماعی می‌گوید و زود می‌رود. پژمان جمشیدی هیچ نقش خاصی در روند پیشبرد اتفاقات ندارد. او فقط در سکانس مهمانی چند جک و لطیفه ضد زن تعریف می‌کند و پس از قهقهه ای طولانی به سرعت محومی شود.دانیال عبادی در مجموع دو سه دیالوگ بیشتر ندارد و ... .

در بین همه این شخصیت های فرعی «گوهر خیراندیش» در نقش یک پرستار بازی خوبی ارایه می‌دهد و برای لحظاتی ضرباهنگ یکنواخت فیلم را بر هم می‌ریزد. او که تسلط خوبی بر لهجه شیرازی دارد با ایفای نقش «نقره» و برقراری رابطه ای دوستانه با خسرو توانست اندکی لحن طنز به فیلم ببخشد. اگر دیالوگ های نقره را کنار بگذاریم، بقیه شوخی های کلامی برگرفته از لطیفه های پیامکی و اینترنتی هستند که بارها و بارها شنیده شده اند.



کاش این یکی هم آتش بس نبود

در شرایطی که اکثر مردم با مشکلات ریز و درشت اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، تماشای جزییات زندگی مرفهان بی درد چه فایده ای دارد؟ کدام بخش از مشکلات مخاطبان سینمای ایران به دردسرهای شخصیت های فیلم «آتش بس 2» شباهت دارد؟ بسیاری از مردم ما در حسرت یک سفر داخلی به سر می‌برند؛ آن وقت بزرگترین مشکل قهرمان قصه این است که می‌خواهد به خارج از کشور برود و فوبیای (ترس شدید) هواپیما دارد!

چند درصد از مردم ما مثل آدم های مرفه این فیلم در خانه های تشریفاتی و گرانقیمت سکونت دارند و صبح تا شب به بوتاکس و گرفتن پرستار و بازی بولینگ و سفر خارج از کشور و عوض کردن دکوراسیون اتاقشان فکر می‌کنند؟

«آتش بس 2» فقط و فقط بر موج موفقیت نسخه اول فیلم سوار شده و نان محبوبیت آن اثر را می‌خورد. تهمینه میلانی در آن فیلم با تکیه بر ایده«کودک درون»، موقعیت های داستانی متعدد، بازی خوب و روان محمدرضا گلزار و مهناز افشار اثر موفقی را جلوی دوربین برد. کاش نسخه دوم فیلم نام دیگری داشت تا خاطره خوش «آتش بس» در اذهان سینما دوستان نابود نمی شد.

 

منبع: قدس آن لاین

16372 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

آتش بس 2 - Atash Bas 2        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت