New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

وقتی کلاه قرمزی، در حاشیه به طور فوق سری سر به راه می شود! / یادداشت حمید سلجوقی برای سریال های نوروزی

:: 15 فروردین 1394  10:12:30 AM  ::

بالا (راست):

بالا (راست): "در حاشیه" - بالا (چپ): "فوق سری" / پایین راست: "کلاه قرمزی" - پایین (چپ): "سر به راه"

 

سی نت: نوروز امسال، که آغازش مقارن با پایانِ ایام فاطمیه بود، کنداکتور رسانه ی ملی بیشتر به ملودرام های شیرین اختصاص داشت تا کمدیِ به نام «موقعیت» اما در حقیقت متکی به دیالوگ و یا تیپ به واسطه ی چهره های محبوبِ سرشناس.

شبکه ی یک ، «فوق سری» را روی آنتن برد. پلیسیِ مهدی فخیم زاده با این تفاوت نسبت به کارهای قبلی اش که اینجا رگه هایی از کمدی در دل روایت معمایی – پلیسی به کار برده شده و البته برای اولین بار، فخیم زاده نویسنده ی کار خودش نیست. حسین تراب نژاد که در «نابرده رنج» و «هفت سنگ» وردستِ علیرضا بذرافشان بود،«فوق سری» را نگاشته. این وسط البته ایده ی اصلی روایی قصه، ایده ی آشنا و پرتکرار شباهت ظاهری دو نفر کاملاً متفاوت به لحاظ وجهه اجتماعی و جا به جایی آن هاست. چون اینجا قرار نیست با یک اثر جدیِ اکشن معمایی روبرو باشیم پس دوباره دست نمی گذارم روی آفت اساسی سریال های پلیسی مملکتمان یعنی «معلق بودن میانِ درام و پلیسی»، از این هم به عنوان یک بیننده باید بگذرم و کاری نداشته باشم به گفته ی فخیم زاده ی کارگردان که سریالش زیر تیغِ ناظرین پخش، قیمه قیمه شده!، امّا بطور کل و طبق معمول آثار فخیم زاده با دیالوگ های سطحی و هرزش در حجم عظیمی از فصل های سریال مشکل دارم. توقع ندارم عین آثاری که سعید نعمت الله برای تلویزیون می نویسد (شاهد مثالش «مدینه» ی در حال بازپخش از آی فیلم)، دیالوگ سازی های خاص و بعضاً قابل تحسین شاهد باشم اما حداقلش این انتظار را دارم یک سکانس با مشتی دیالوگ خنثی کش نیاید. گذشته از این ها، فخیم زاده همچنان رگ خواب تماشاگر را بلد است و گرچه هر کار نسبت به کار قبل، بار صحنه های اکشن پلیسی اش (از درگیری های مسلحانه تا تعقیب و گریزهای خیابانی) را کمتر می کند (مقایسه کنید این کار را با «خواب و بیدار») ولی جذابیت های نمایش کاربرد فناوری های الکترونیکی روز پلیس را از مخاطب نمی گیرد.

شبکه دوم؛ «کلاه قرمزی» را چند سالی هست که به طور مستمر و با چنگ و دندان حفظ کرده. امسال البته مدیران به این نتیجه رسیدند که کلاه قرمزی به تنهایی انقدر اعتبار و محبوبیت دارد که در کنارش باکسی برای پخش سریال نوروزیِ دیگر این شبکه در نظرنگیرند تا «پله پله» ی برزو نیک نژاد فعلا برود توی کمد! «کلاه قرمزی» زیاد شلوغ شده و حالا ده دوازده تایی عروسک (هر کدام با تیپ و لحنی متفاوت) دور آقای مجری را گرفتند. به خودیِ خود این افزودن کاراکتر برای رهایی از تکراری شدن فضای روایی، عیب نیست که هیچ، به هر حال این دم دستی ترین راهِ شاخ و برگ دادن به قصه است اما احساس می کنم دیگر «کلاه قرمزی» صرفاً یک شوی رنگارنگ و سرگرم کننده شده است (علی الخصوص با حضور مهمانان سینمایی سرشناسش) و دیگر آن بار آموزشی کودکانه (همراه با نیش زدن هایی به طیفِ بزرگسال که عمدتاً این نیش زدن ها در دیالوگ های پسرخاله اتفاق می افتد) را ندارد، این هم البته به خودیِ خود عیب نیست!، یک مسیر جدید است که عده ای می پسندند و عده ی دیگر هم می پسندند! اما آن انتظار از دست رفته را هم دارند که «کلاه قرمزی» و دوستانش ، در خلال سرخوشی هاشان، تلنگری بزنند ...

شبکه ی سه هم، دقیقه ی نود آخرین ساخته ی آقای مدیری را جایگزین کرد. «در حاشیه» از فرمول «شوخی کردم» تبعیت نمی کند و آن جنسی نیست که بگویم «طنز» است. فضا، شکل فضای روایی در «ویلای من» است. به نوعی کمدی موقعیت. کار مدیری، امیر مهدی ژوله را به عنوان سرپرست نویسندگان دارد که استاد طنازی های ظریف و قابل تأمل اجتماعی ست اما گویا صلاح بر این بوده قصه به شکلی روایت شود که باب میل مخاطب عام طنزهای تلویزیونی ست. خنداندن بیننده با اتکا به تیپ سازی های چهره های پرشمار معروف که البته بعضی هایشان مثل جواد رضویان با خلق لهجه ی من درآوردیِ مُضحک! و بعضی هایشان مثل محمد رضا هدایتی با بهره هنرمندانه از جزئیات در بیان و بدن هنرنمایی می کنند ... یا قرار دادن سیامک انصاری طبق معمول فرمول کارهای مدیری در هیبتِ یک شخصیتِ جدی که بیشتر نخ تسبیح روایت است ... البته نگارنده پیش بینی می کند، کارگردان مجرب که حالا بهتر از هر کسی به حساسیت های جامعه ی پزشکان و مدیران پخش واقف است و از آن گذشته کارش یک بار در مرحله ی ضبط متوقف و چند شب قبل از پخش هم با نامه مسئولین وزارت بهداشت به مدیران سینما روبرو شده ، ترجیح داده طنزِ جوالدوز زنش ! را بگذارد برای قسمت های پیش رو .... خاصه اینکه این سریال برای سه فصل و چیزی حدود90 قسمت پیش بینی شده.

شبکه ی تهران هم «سر به راه» را روانه ی آنتن کرد. به نظرم سریال سعید سلطانی، در بین مجموعه های نوروزی، موفق ترین بود. درامی که موفق می شود قصه ای روایت کند که بیننده اش را هر شب به شوق تعقیبِ ماجرا، پای گیرنده بنشاند. فیلمنامه ای که برای از ریتم نیافتادن در خلال 15 قسمت و خالی نشدن عریضه اش، از چند داستانک فرعی (نظیر اختلافات خانوادگی شهاب ، فرزاد ، ماجرای زندگی خاله زینت و... ) بهره برده است. یک جاهایی هم البته دیگر زیادی برای آسان تر شدن کارش از منطق «تصادف» استفاده می کند. (شهاب تصادفاً در مجازاتش سر از محل کار دختری درمی آورد که کیفش را زده و تصادفاً در همان محل می شنود به دکتری نیاز دارند که تصادفاً از دوستان برادر شهاب است و ...). حُسن «سر به راه» به طور کل بیانِ سلیس و بی شاخ و برگِ اضافه ی قصه ی اجتماعی اش است. در این میان، دلم می خواهد حتماً اسم ببرم از «شقایق دهقان» ، بازیگر نقش «رعنا» در «سر به راه» که به نظرم بهترین بازیگر سریال های نوروزیِ امسال بود. تاکنون شاید از دهقان ، شمایلی غالباً با شاخصه های غیرجدی (نظیر خنگی در هیبتِ خانم شیرزادِ «ساختمان پزشکان» یا آن تیپِ خاص در «پژمان» و... ) دیده بودیم اما اینجا قضیه فرق می کند. فصلِ بیمارستان را بخاطرتان می آورم یا تمام فصل های دونفره میان او و افسانه چهره آزاد (خاله زینت) که نشان داد دهقان در بطن یک درام هم می تواند موفق نقش آفرینی کند.

.......................
حمید سلجوقی

 

منبع: سی نت

7162 - احمد شاهوند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت