New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

یادداشتی بر فیلم "روزهای زندگی"

زخم یک حماسه

:: 26 اردیبهشت 1391  5:46:19 PM  ::

 

سی نت: روزهای پایانی جنگ و تب و تاب پذیرش قطعنامه از سوی ایران و بر قراری آتش بس همواره از مقاطعی بوده است که در بسیاری از آثار متعلق به سینمای دفاع مقدس مورد توجه قرار گرفته است.

شاید بتوان گفت دو فیلم "شیدا" ساخته کمال تبریزی محصول سال 1377 و "ملکه" به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر محصول سال 90 به رغم تفاوت در ساختار، مضمون و نوع نگاه، شاخص ترین این آثارند. اما "روزهای زندگی" محصول مرکز سیمافیلم پدیده دیگریست بدین معنا که در فیلمنامه و شیوه پرداخت تصویری این واقعه تاریخی قضاوت نمی شود بلکه تنها اتفاقی مرکزیست که بستر و ساز و کار داستان بر روی آن شکل می گیرد:
«بعد از صدور قطعنامه ی 598 و اعلام آتش‌بس، ارتش عراق طی عملیاتی به جنوب ایران حمله‌ور می‌شود. در این میان، زوج جراحی که سال‌هاست در جبهه مشغول درمان مجروحین هستند، مجبور به جنگیدن با متجاوزین عراقی می‌شوند...».

یک عنصر کنش گر که پرویز شیخ طادی به خوبی با به کار گیری آن حوادث و آدم ها را برای مخاطب تعریف می کند و همین سبب تمایز این اثر با نمونه های مشابه است.

قصه "روزهای زندگی" در دو لوکیشن ثابت داخلی و خارجی روایت می شود: "زیر زمین و روی زمین" که شاید بتوان در لایه های بعدی کندو کاو مضمونی فیلم، این فضا را تمثیلی از آنچه در بعد از جنگ در جامعه بازتعریف شده آن زمان بر آدم های جنگ گذشت؛ دانست. آدم هایی که از آوردگاهی ملتهب قدم بر روی زمینی گذاشتند که شاید برایشان بیگانه بود نگاه های نا آشنا و غریبه.

حضرت امام خمینی(ره) در تاریخ 29 تیرماه 1367 دو روز پس از پذیرش قطعنامه در پیامی به رزمندگان و مردم ایران فرمودند: «نگذارید پیشکسوتان شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند.» همچنین در دوم آذرماه 67 برای بسیجیان می نگارند: «اگر بر کشور ندای دلنشین تفکر بسیجی طنین اندازد، چشم طمع دشمنان از آن دور خواهد شد، وگرنه باید منتظر هر حادثه ای بود " به تبیین دیگر " روزهای زندگی" یک پوسته ظاهری و قصه ای ارگانیک را دنبال می کند که همان حضور جان فشانانه ی جامعه پزشکی ایران در 8 سال جنگ تحمیلی است تکاپویی که حتی بعد از جنگ نیز ادامه داشت و روزهای ملتهب پس از آتش بس هسته مرکزی این داستان است و لایه درونی تمثیلی است از آنچه بعدها از آن با نام جامعه در حال سازندگی یاد شده و می شود.

ترسیم یک درام در یک فضای بسته از جمله دشوارترین سبک های روایت تصویری در آثار سینمایی است در این گونه آثار حیات فیلم بستگی مستقیم به تبحر کارگردان در ایجاد افت و خیزهای دراماتیک و همچنین حوصله تماشاگر در پذیرش مجموعه این حوادث تنها در یک لوکیشن دارد اما تجربه های موفق در این زمینه همچون " یک بعد از ظهر سگی" ساخته سیدنی لومت به عنوان یک نمونه خارجی و " آژانس شیشه ای " که از آن با نام فاخر ترین و ماندگارترین اثر حوزه سینمای دفاع مقدس یاد می شود ثابت کرده که مخاطب در صورت رعایت اصول و اسولوب درست فیلمسازی با این جنس فیلم ها نیز ارتباط خوبی برقرار می کند.

"روزهای زندگی" نیز از چنین قاعده ای تبعیت می کند و موفق است. یک بیمارستان صحرایی با مجموعه ای از آدم ها با تفکرات و خاستگاه های اجتماعی و اعتقادی مختلف که چون ملموسند و زمینی به شدت باور پذیرند.
امیر علی (با بازی در خور توجه حمید فرخ نژاد) در جایگاه رئیس این بیمارستان بیمارانش را تیمار می کند. جنسی از مراقبت و مداوا که در هیچ مقطعی از فیلم به ورطه شعار و اغراق نمی افتد به بیانی تلویحی بیمارستانی که کاراکترهای "روزهای زندگی" در آن سعی در حفظ جان خویش و دیگران دارند را بیننده در یک کلام " باور می کند".

کنسه میان شخصیت امیر علی ، همسرش ( با بازی هنگامه قاضیانی ) و پزشک تازه وارد ( با نقش آفرینی کوروش سلیمانی ) که به اراده خود به این محیط وارد نشده و از قضا سرنوشتی تعمدا رو به خیر و باسمه ای ندارد به درستی شکل گرفته و این کنش 3 نفره یکی از ارکان های اصلی هدایت کننده درام ، رو به جلو هستند.

نقطه عطف دیگر " روزهای زندگی" باور پذیری شگرف صحنه های جراحی و اتاق عمل است. اتفاقی که در آثار مشابه و حتی اجتماعی به ندرت شاهد آن هستیم و شاید از این رو بتوان این فیلم را با اثری موفق چون سریال "گریزناتومی" مقایسه کرد البته شاید به لحاظ ظرافت در اجرای چنین صحنه هایی با مجموعه فوق الذکر فاصله هایی داشته باشد اما با توجه به بضاعت تکنیکی سینمای ایران حرکتی رو به جلو محسوب می شود.

و نکته آخر استفاده از شیوه فیلمبرداری دوربین روی دست است که شاید این روزها قدری در آثار سینمایی و تلویزیونی متداول شده اما شیخ طادی هوشمندانه و تعریف شده از این شیوه استفاده می کند و شاید به جرات بتوان گفت جنس دکوپاژ طراحی شده " روزهای زندگی" این فیلم را تا حد زیادی به استانداردهای فیلمسازی جنگ در جهان نزدیک می کند.

مجموعه عوامل ذکر شده سبب شد تا " روزهای زندگی" در اتفاقی بی سابقه در جشنواره بین المللی فیلم فجر در 14 رشته کاندیدای دریافت جایزه شود که در نهایت توانست 6 سیمرغ بلورین این فستیوال را از آن خود کند و لقب بهترین فیلم جشنواره را به خود اختصاص دهد؛ افتخاری دیگر در تاریخ رسانه ملی .

 

منبع: سی نت

8391 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

روزهای زندگی - Roozhay-e Zendegi        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت