New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

سیاسی کاری هایی که مانع یک فیلم درخشان شد: عصبانی هستم! / یادداشت مهدی تیموری برای فیلم «عصبانی نیستم»

:: 18 خرداد 1397  4:54:40 PM  ::

نوید محمدزاده و باران کوثری در نمایی از فیلم

نوید محمدزاده و باران کوثری در نمایی از فیلم "عصبانی نیستم"

 

سی نت: خوشحالم. سوای اینکه با فیلم خوب یا بدی طرف هستم. خوشحالی ام کمی به فرامتن می زند؛ اما همین که پس از 5 سال مجالی برای اکران فیلم سینمایی «عصبانی نیستم»، دومین فیلم بلند صاحب اثر، «رضا درمیشیان» فراهم شده است جای بس خوشحالی دارد. خوب یا بدش در این بحث اهمیتی ندارد. فیلمی که ساخته می شود «باید» اکران شود. هیچ عرف، قانون و شرعی نمی پذیرد که اگر فیلمی تمامی مراحل اخذ مجوز را طی کرده باشد و پس از صرف هزینه های مالی و زمانی بسیار ساخته شود ناگهان بخاطر تنگ نظری های شخصی جلوی اکران اش گرفته شود؛ اگر بنابر عدم اکران بوده، پس اصلا چرا اجازه ساخت اثری داده می شود؟ مگر تهیه کننده و سرمایه گذار پولش را از سر راه یا خدای نکرده با رانت و اختلاس به دست آورده است؟

فیلم روایتگر «نوید» دانشجوی اخراجی است که به واسطه فعالیت های سیاسی دانشجوی ستاره دار لقب گرفته و از دانشگاه اخراج شده است. او حالا گرفتار جامعه ای شده که به هیچ وجه با روحیات اش سر سازگاری ندارد؛ او به دلیل مشکلات شخصی به مصرف قرص و دارو روی آورده است؛ مدام سعی در کنترل عصبانیت اش دارد. عصبانیتی که از جامعه بر می آید؛ جامعه ای که بطن اش با دزدی و دلالی پیش می رود؛ گویی که او تراویس بیکل «راننده تاکسی» زمان و کشور ما است. البته این که تا چه حد این ها با موفقیت به تصویر کشیده و ارجاعات سینمایی آن روی فیلم نشسته اند موضوع دیگری است.

همه این ها به کنار، بگذاریم و بگذریم؛ «عصبانی نیستم» با همه جار و جنجال و عصبانیت اش، آنطور که باید ماندگار نمی شود. چرا که صرف این تمایل به این سو که یک هنرمند مردمی باشیم ما را چنین نخواهد کرد. مردمی شدن و هنر مردمی از تلاش، جد و جهد بسیار است که به دست می آید. تدوین اثر احتمالا بزرگ ترین نقطه قوت اثر است که به لطف هایده صفی یاری بسیار هوشمندانه از آب درآمده است. از ابتدا تا انتها، مچ کات ها و جامپ ها و... به خوبی روی پلان ها سوار شده اند؛ اما نکته ای که تدوین این فیلم را بالا می برد تنها محدود به نکات فنی آن نیست. «عصبانی نیستم» یک نمونه خوب در سینمای ایران است که اهمیت تدوین را نشان می دهد؛ اینکه چگونه یک اثر با تدوین خوب، به راحتی چند پله بالاتر می آید و چگونه با یک تدوین بد فیلم را به مرز سقوط می برد. تدوین پلان و تصاویر به زیبایی و سادگی مفهوم فیلم را روایت می کنند. دوربین لرزان و روی دست درمیشیان که در فیلم قبلی اش – «بغض» - حسابی روی اعصاب بود و از انواع زوایا و نماهای عجیب و غریب استفاده کرد بود، در اینجا حسابی در ظرف مناسب اش نشسته است.

فیلم با دور تند آغاز می شود. «نوید» با بازی درخشان نوید محمدزاده یک دانشجوی ستاره دار است و یکی از معدود نکات ظریف فیلمنامه هم در همین است. این که ستاره دار بودن او از ابتدا تا انتهای قصه به شکل مستقیم، دیالوگ وار و دور از هنر بیان نمی شود. معشوقه او «ستاره» نام دارد. همین باعث می شود که تا آخر، با هربار صدای نام او، جریان ستاره دار بودن نوید در ذهن مخاطب حک شود؛ بی گمان فیلمنامه چشم اسفندیار این اثر که در بهترین حالت به لطف تدوین عالی، فیلمبرداری قابل قبول و چند بازی درخشان، در بهترین حالت یک فیلم متوسط است، می باشد. یکی دیگر از نقاط قوت «عصبانی نیستم» عشق پرشور و حال میان نوید و ستاره – با بازی باران کوثری - است که به بهترین شکل ممکن درآمده اند که اصلا ای کاش سیاسی کاری های فیلم به صفر یا حداقل می رسید تا بیش از پیش به چشم می آمد. فیلم هم یقینا در پله بالاتری قرار می گرفت.

به جز موارد اشاره شده، جزئیات دیگری را به یاد نمی آوریم که با ظرافت در فیلمنامه یا زیر متن قصه گنجانده شده باشد. فیلم به شکلی گذرا و کاملا دم دستی قصد دارد تا از نظر خودش مشکلات و معضلات اجتماعی، اقتصادی که سالیان سال است مردم و یا دستکم کاراکتر اصلی قصه با آن درگیر هستند را به تصویر بکشد. از نمایش منزجر کننده آگهی های فروش کلیه بر در و دیوار شهر گرفته تا خودزنی مردی که درگیر فروش کلیه اش است؛ صداهای در حال پخش رئیس جمهور سابق از این طرف و آن طرف هم که دیگر جای خود دارد؛ «عصبانی نیستم» از این دست سکانس ها و ناله های غیر سینمایی کم ندارد که بزرگترین و اساسی ترین ضعف آن هم به شمار می روند که در وهله به فیلمنامه مربوط می شوند.

یکی دیگر از نقاط ضعف مهم فیلم، عدم توانایی روایت صحیح و اختگی فیلم در سکانس های خانه نوید و هم خانگی هایش است. اساسا اگر سکانس های مربوط به آن ها را حذف کنیم، چه چیزی از دست می رود؟ چه پرداخت، عمق و نفوذی به شخصیت هایش در قصه شده که نوازنده بودن دوستان نوید را لمس و درک کنیم؟ جز این است که به کاریکاتوری از ناله ها و گله مندی های موسیقیدان های جوان که از بودجه و امکانات بهره مند نیستند تبدیل شده است؟ مسلما اگر ابتدا، انتها و سرنوشتی متوجه این آدم ها می شد، نتیجه کار بخصوص در این قسمت که جزو داستان های فرعی فیلم به شمار می رفتند خیلی بهتر از این ها در می آمدند.

به نقل از رضا درمیشان البته ظاهرا نوید در سکانسی از فیلم: «همیشه گفتن همه چیز درست میشه اما هر سال بدترم میشه!» در مجموع «عصبانی نیستم» بیش از هر چیزی عصبانیت فیلمسازش است. از همه چیز؛ جامعه، اطرافیان، بالا، پایین، همه و همه... همین هم باعث شده تا فیلم در خیلی از لحظات بیشتر به یک بیانیه تند سیاسی که می خواهد دل خود، فرد یا افرادی را خنک کند شبیه شده است.

 

منبع: روزنامه دنیای هوادار

4973 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

عصبانی نیستم! - I'm Not Angry        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت