New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

یحیی سکوت نکرد / یادداشت کوتاه حمید سلجوقی برای «خداحافظی طولانی»

:: 27 مرداد 1394  9:07:50 AM  ::

سعید آقاخانی، ساره بیات و میترا حجار - پوستر

سعید آقاخانی، ساره بیات و میترا حجار - پوستر "خداحافظی طولانی"

 

سی نت: جنس سینمای فرزاد مؤتمن برایمان آشناست. مؤتمن از قصه گفتن فراری ست (لااقل خیلی اهل قصه گفتن نیست)، رو دست زدن به مخاطب را می پسندد، خیلی نوستالژی بازی دوست دارد و در کنارش همیشه علاقه مند بوده توانایی هایش در کارگردانی را به رخ بکشد. (توانایی هایی که البته گاهی تمرکز زیاد بر روی آن در تجربه های قبلی ، باعث شده فیلم بزند توی جاده خاکی ولی در اینجا متعادل است).

«نوستالژی بازی» که گفتم در فضای شبهِ سینمای اجتماعی دهه 50 ، 60 ایرانِ این فیلم نمود پیدا می کند، همان نمادهای آشنای ریل قطار و رهایی از زندان و باران های پیاپی و ... قبل از همه ی این ها شمایلِ قهرمان اش ... قهرمانِ طرد شده از جامعه ای که مرموز است، کتک خور است و درگیر حادثه ی عاشقانه ای می شود.

در مورد قصه هم، فیلم ساز بعد از اینکه در پلان آغاز و با آن اجرا می خواهد قهرمانی وارد کند که محکوم است برایمان محبوب باشد! (که من هستم آن تک درختی ... ، همه شاخه های وجودش ز خشم طبیعت شکسته)، روایت را روی دو محور می چرخاند؛ مرزِ باریک تر از موی میان رؤیا و حقیقت که در واقع نشانگر درگیری یحیی است با خودش و نگاه و رفتار جامعه ی همیشه قضاوت کن و پشت سر و پیش رو حرف درآری که بر خلاف رأی دادگاه او را یک قاتل مستحق تنهاییِ ابدی می دانند که می شود درگیری یحیی با جامعه ی پیرامونش ... فیلم ساز باز کردن گره اصلی (شکل کشته شدن ماهرو) را هم گذاشته برای تهِ فیلم و این وسط علیرغم ریتم کندش، با ترفندهایی نظیر همین گیج شدن میان خیال و واقعیت (به طوری که زاویه ی دید در تمامی این فصل ها یکی ست، میزان ها و دکوپاژ کاملا یکسان است و اصولاً هیچ نشانه ای به عنوان تفکیک کننده ی این دو دنیا در فیلم وجود ندارد)، بخشیدن ابعاد مختلف به شخصیت قهرمان یا به عبارتی نمایش تصویرهای دیگر برای آشنایی بیشتر با قهرمان (مخاطب معمولاً از قهرمان خسته ی منفعل بیزار است اما این قهرمان خسته ی منفعل دوست داشتنی ست شاید چون سعید آقاخانی دوست داشتنی به تصویرش کشیده)، تزریق ریز واقعه ها و نهایتاً ورود یک کاراکتر اصلی دیگر، تا پایان درگیر فیلم می شوید (بماند که این واقعه های فرعی لااقل به نظر نگارنده خام و گنگ اند، مانند قصه برادرزن کشته شده). جای شکرش باقی ست که تکلیف کارگردان با خودش درباره ی «ژانر» فیلم روشن بوده و فیلم معلق بین چند ژانر نمی ماند (متأسفانه این یکی دیگر از بیماری های روزافزون سینمای ماست، علتش هم این است که گمان می کنیم سرک کشی به چند ژانر ، فیلم را روشنفکری می کند) و باز ممنون از فرزاد مؤتمن و همه ی آن هایی که عشق را در قصه هایشان در قاب هایی به همین سادگی به تصویر می کشند.

آقاخانی معرکه بود و حجار یکی از بهترین بازی هایش را به نمایش گذاشته که به چشم هیچ کس نیامد، ساره بیات همچنان خوب است اما همچنان همانی ست که در «جدایی...» و «لامپ100» و «فصل فراموشی» و .... بوده.
کسی چه می دونه خدا چی می خواد؟

 

منبع: سی نت

5895 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

خداحافظی طولانی - Long Goodbye        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت