New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "بیروت"

تنگنای یک دیپلمات

:: 1 شهریور 1398  1:55:44 PM  ::

پوستر فیلم «بیروت»

پوستر فیلم «بیروت»

 

سی نت: نوشتن فیلمنامه و از آن سخت تر ساختن فیلمهایی که یک پایشان در سیاست است کار سختی است. به خاطر اینکه فیلمنامه نویس با مسائل و حقایقی مواجه است که همچون پدیده های علمی به راحتی قابل دستکاری نیستند. به عنوان مثال اگر قرار باشد فیلمی علمی-تخیلی ببینیم، مخاطب در همان ابتدای کار و فهم پیش فرضهای ارائه شده در فیلم می داند که با فیلمی مواجه است که بر پایه تخیل است و دنیای فیلم خود را در ذهن تماشاگر جا می اندازد. آن وقت دیدن فیلمی که در آن انسان ها بدون درگیر شدن با جاذبه زمین بتوانند روی زمین زندگی کنند، به عنوان یک پیش فرض اولیه در داستان، قابل پذیرش خواهد بود. مسائل سیاسی که به تاریخ و رویکردهای سیاسی حکومتها بر می گردد، چنانچه بخواهد راه به دنیای فیلم داشته باشند، حتما باید بتوانند درام را به طور وسیعی در لابه لای بازنمایی ماجراهای واقعی و گاه ملال آور راه بدهند. در واقع در دنیای سینما، آن دسته از مسائل و رویدادهای سیاسی رنگ پرده را می بینند که کشش دراماتیک داشته باشند. در ساخت اینگونه فیلمها رخدادها، تحلیل ها و رویکردهای سیاسی کشورها به عنوان همان پیش فرضهای اولیه پایه ساختمان داستان شده و ماحصل آن باید فیلمی باشد که در همان ابتدا بتواند تماشاگر را با این پیش فرضها به عنوان دنیای فیلم آشنا کرده و حتی بتواند زاویه دید فیلمساز نسبت به مسائل سیاسی را مشخص کند. آن وقت تکلیف تماشاگری که می خواهد فیلم را ببیند خیلی راحت تر است.


مثلا در همین فیلم "بیروت" ساخته برد اندرسون، محصول 2018 آمریکا، با سیر وقایع دراماتیک بر بستری از حوادث واقعی طرفیم و به رغم بازگویی بیشتر مسائل پیرامون درگیری ادیان در لبنان از دهه هفتاد میلادی، تکلیف تماشاگر با نگاه فرامتنی فیلم هم مشخص است. آنچه در انتهای فیلم از صلح و امنیت و انسان دوستی آمریکایی به طور واضح می بینیم، در لابلای درام و در راستای تحلیل ماجراهای سیاسی به شیوه ای شریف گنجانده شده است. از این رو فیلمنامه "بیروت" را نوشته ای موفق در راستای به هم تنیدگی فرم و محتوا می شود دید.

فیلمنامه "بیروت" را تونی گیلوری نوشته که صاحب کارنامه ای مشخص در مقام فیلمنامه نویس فیلمهای چهارگانه بورن، مایکل کلایتون و وکیل مدافع شیطان است و با توجه به سابقه فیلمسازی برد اندرسون، می شود با قطعیت گفت که "بیروت" از دسته فیلمهایی است که فیلمِ فیلمنامه نویس است تا کارگردان.

"بیروت" ماجرای درگیری دراماتیک یک دیپلمات آمریکایی را با درگیری های پیرامون جنگهای داخلی لبنان در دهه هفتاد پیوند می زند و با گذشت 10 سال و تغییر وضع و حال دیپلمات سابق به یک مذاکره کننده و حل و فصل کننده دعاوی خسته کننده دادگستری، دوباره با پیوند به همان ماجرای دراماتیک ابتدای فیلم، داستان فیلم را به قلب یک ماجرای آدم ربایی می کشاند و تا انتها در راستای حل ماجرا و تحول تدریجی قهرمان داستان جلو می رود. با این روش، شخصیت قهرمان فیلم با بازی جان هام، مرکز همه فیلم است و بیروت بستر همه ماجراها و کشورهای درگیر در جنگهای لبنان، نیروهای پیش برنده حوادث دراماتیک فیلم.

 

منبع: سینما شبکه (سی نت)

4107 - احمد شاهوند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت