New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "جرم"

تصویری و دیگر هیچ

:: 16 تیر 1390  11:34:44 AM  ::

 

سی نت: کریستین متز در مقاله ی "یادداشت هایی در جهت پدیدارشناسی روایت" دو نوع زمان برای روایت قایل شده است: زمان چیزی که نقل می شود و زمان خود نقل (زمان مدلول و زمان دال). به عقیده ی متز این ثنویت نه فقط همه ی تحریف های زمانی رایج در روایت ها را ممکن می سازد (سه سال از زندگی یک قهرمان که در دو جمله از یک رمان، یا چند نمای معدود از مونتاژی "تکرارمحور" [یا بسایندی] در فیلم، خلاصه می شود) بلکه کار اساسی ترش این است که از ما می خواهد تا در نظر داشته باشیم یکی از کارکردهای روایت عبارت است از ابداع یک طرحواره ی زمانی بر اساس طرحواره ی زمانی دیگر، و همین است که روایت را از "توصیف ساده" (که فضا را در زمان می آفریند)، و نیز از تصویر (که فضایی را در فضای دیگر می آفریند) جدا می کند. متز سپس مثالی از روایت سینماتوگرافیک و از این سه امکان می زند: نمایی بی حرکت و پرت افتاده از قسمتی از یک بیابان فقط یک تصویر است (فضا- مدلول، فضا-دال)؛ چندین نمای جزئی و متوالی از این بیابان برهوت توصیفی را می سازند (فضا-مدلول، زمان- دال) ؛ چندین نمای پشت سر هم از کاروانی در حال عبور از صحرا تشکیل یک روایت می دهند (زمان- مدلول، زمان- دال).

به نظر نگارنده مسعود کیمیایی در تعداد زیادی از فیلم های بعد از انقلابش، و از جمله "جرم" در محدوده ی تصویر مانده است و حتی به توصیف هم نرسیده و فاصله ی زیادی هم تا روایت دارد. فعلاً کاری به بقیه ی فیلم های کیمیایی نداریم و فقط به همین "جرم" می پردازیم. در طی این فیلم رضا سرچشمه از یک قاتل مزدور جایزه بگیر تبدیل به انسانی می شود که برای دفاع از شرف و ناموس و کلیدواژه های مشابه قاموس کیمیایی آدم می کشد. اما در این میانه یعنی از زمانی که رضا را در قامت یک مزدور داریم تا زمانی که به هیأت یک انسان درمی آید در فیلم چه داریم؟ مقادیر زیادی شعار در مورد انواع چیزهایی که مورد علاقه ی ¬کیمیایی است، همراه با کلیدواژه های خاص خودش در دیالوگ ها. یعنی هیچ چیز دندان گیری که بتوانیم بر اساس منطق علت و معلولی که لازمه ی پیرنگ است این تغییر و تبدیل را توجیه کنیم، وجود ندارد. گمان می کنم که بدین ترتیب کل فیلم "جرم" را می توان در دو تصویر خلاصه کرد: رضا که بالای سرش یا روی پیشانی اش یا هرجای دیگری نوشته شده: "صاحب این تصویر ظاهراً آدم بیشرفی است" و یک رضای دیگر که به همان ترتیب نوشته شده: "صاحب این تصویر واقعاً آدم باشرفی است". این دو تصویر ثابت به هم پیوند زده شده اند و بقیه ی فیلم هم فقط یک مشت الحاقات تقریباً بی ربط است. چیزی که در ذهن کیمیایی بوده فقط همین دو تصویر بوده و او یک فیلم سینمایی لازم داشته تا این دو تصویر را به هم پیوند بزند و البته، مثل همیشه همین کار را هم کرده است. شاید شالوده ی آن چیزی که از ماحصل کیمیایی این سال ها (در واقع خیلی سال ها) می توان گفت همان سکانس طولانی پایان فیلم "حکم" است که در آن یک آدم ناشناس به آرامی از عرض صحنه حرکت می کند و می کند تا بالاخره از قاب خارج می شود. بیهوده نیست که خیلی ها این سکانس را مسحور کننده یافته اند. سحر سینمای کیمیایی که به هر حال آن را تا به حال سرپا نگه داشته و برایش هواداران و عاشقان سینه چاکی هم حفظ کرده همین است: کیمیایی استاد ساختن تصاویر است اما وقتی پای ساختن روایت به میان می آید یعنی توالی گاه شمارانه ای از رویدادها، کیمیایی دیگر مرد این راه نیست. چراکه کیمیایی اساساً اهل گاه شماری نیست و با زمان میانه ی خوبی ندارد. پس کسانی که کیمیایی را این گونه می پسندند همچنان می توانند به همان تصاویر خیره شوند. زمانی هم رنه مگریت یک چپق نقاشی کرد و زیرش نوشت: "این یک چپق نیست." و سال های سال است که عده ی زیادی را با همین تابلوی نقاشی اش انگشت حیرت به دندان گزیده باقی گذاشته است. چرا ما رنه مگریت خودمان را در سینما نداشته باشیم که فیلم سینمایی می سازد و زیرش می نویسد: "این فیلم سینمایی نیست"، چون "فیلم مسعود کیمیایی" است.

 

منبع: سی نت

4485 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

جرم - Jorm        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت