New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فيلم "آقا يوسف"

تنها هستم مانند همه موجودات خاکی

:: 19 بهمن 1389  11:27:19 AM  ::

 

سی نت: "آقا یوسف" فیلمی است برای آشتی کردن با تنهایی؛ این ترس ازلی و ابدی بشر که گریزی از آن نیست و معمولاً فرار از آن انسان را به قعر چاه می‌افکند.

دکتر علی رفیعی در فیلم جدیدش تمی را محور قرار داده که حرف همه اعصار و همه جوامع و اتفاقاً مفهومی است که در زندگی مدرن امروز پررنگترین دغدغه آدم‌هاست. همانطور که عشق‌های بازیافته در گذر زمان تم اصلی فیلم قبلی او بود.

"ماهی‌ها عاشق می‌شوند" با تکیه بر این تم و جاری کردن آن در میان شخصیت‌های حاضر در فیلم، توانست تصویری همه‌شمول از عشق ارائه دهد و فیلم را تبدیل به یک عاشقانه آرام و گرم بر بستری از رنگ و نور و جذابیت‌های بصری مکان و جغرافیا کند.

حالا همین طراحی و پرداخت در فیلم "آقا یوسف" به مدد آمده تا این بار تنهایی تبدیل به مفهومی ملموس و گریزناپذیر در لایه‌های درونی همه شخصیت‌ها و زندگی‌های به تصویر درآمده در فیلم شود.

فیلم داستان یک کارمند بازنشسته است که پنهان از نگاه دختر و عروس و اطرافیانش کارگری خانه‌های مردم را می‌کند، اما از آنجا که هر کنش، واکنشی به همراه دارد پنهان‌کاری او با همین رفتار از سوی دخترش جواب می‌گیرد.

حالا با پدر و دختری سر و کار داریم که به ظاهر با هم گرم و صمیمی هستند، اما هیچکدام از واقعیت درون هم خبر ندارند. نه پدر می‌داند که خانه و تنهایی دیگر جوابگوی دخترش نیست نه دختر می‌داند که یاد و خاطره مادر تا پایان عمر برای پدرش کفایت می‌کند.

دور بودن آدم‌ها در عین نزدیکی به هم، از جمله مفاهیمی است که در بقیه خرده‌داستان‌های فرعی هم وارد شده و در نهایت حرف نزدن آدم‌ها از واقعیت درونشان را به همراه آورده است.

حالا این نگاه فیلمساز است که مجموعه این مفاهیم را در راستای تم محوری کنار هم قرار داده تا مسیر حرکت آقا یوسف برای رسیدن به چرایی پنهان‌کاری دخترش رنگ‌آمیزی شود. مسیری که این شخصیت طی می‌کند تا به شک و تردیدهایش قطعیت بدهد، حکم صادر کند و به شیوه‌ای نه چندان ظریف بفهمد دخترش آن هیولایی که تصور کرده نیست - اما در عین حال همچنان چیزهایی هست که او از آنها خبر ندارد - منحنی شخصیتی آقا یوسف را تکمیل می‌کند.

هرچند در "آقا یوسف" با قهرمانی چند لایه سر و کار داریم که به جهت سن و موقعیت، شخصیتی منحصر به فرد در سینمای ایران است یعنی یک مرد نظافتچی مسن در دوران رکود بازنشستگی، اما مسیر داستانی و جزئیاتی که برای حرکت او طراحی شده یک مجموعه تمام و کمال را همچون «ماهی‌ها...» تشکیل نمی‌دهند.

چرا که این جزئیات هم در منطق داستانی سئوال‌برانگیز هستند مانند شبیه بودن صدای دو زن روی پیغام‌گیر، حضور زن سرخپوش در کلانتری و ... هم در وجوهی چون طراحی صحنه و لباس فیلم بخصوص در جغرافیا و زمان تخمینی وقوع قصه جای سئوال دارند.

شاید باید پذیرفت "ماهی‌ها..." جذابیت خود را مدیون گرمای تداوم عشق بود در حالی که "آقا یوسف" با بسط تلخی تنهایی، بخشی از جذابیت خود را از دست داده و نگاه‌ها را متوجه کاستی‌های نامحسوس و محسوس می‌کند.

 

منبع: خبر آن لاین

4533 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

آقا یوسف - Agha Yousef        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت