New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "خرس"

یک عقبگرد شرم آور

:: 17 بهمن 1390  1:27:03 PM  ::

 

سی نت: نقدی بر فیلم خرس
به نظر می رسد بزرگترین مشکلی که فیلم های جشنواره سی ام با آن دست و پنجه نرم می کنند، مشکل داستان گویی است. اینکه قصه فیلم ها اساسا بر اساس نوول به رشته تحریر درآمده و قابلیت تبدیل به داستان بلند را ندارند. مشکلی که به وضوح در ملودرامی هم چون "خرس" نیز خودنمایی می کند.

از ایده فیلم شروع می کنیم که دقیقا تقلیدی است حرفه ای و بی کم و کاست از فیلم "بیداری رویاها".به طرح می رسیم که اتفاقا خیلی خیلی ضعیف تر از "بیداری رویاها" است؛دلیلش هم به کمبود فضاهای فیلم و مشخص نبودن تکلیف کاراکترها با آن چیزی که می خواهند، مربوط می شود.در این فیلم تلاش شده تا با دو قطبی کردن شخصیتها به منفی و مثبت،از "گلی"،به عنوان نقش تعیین کننده میان این دو نفر استفاده گردد؛آن چه سبب جذابیت صوری فیلم می شود همین یکی به نعل زدن و یکی به میخ زدن گلی در تمایل میان نورالدین و افرا است.تمایلاتی که معلوم نمی شود چگونه و بر چه اساسی شکل می گیرند،این تمایلات بر مبنای احساس است یا تدبیر عقلانی؛هیچ عاملی برای اتخاذ تصمیمات گلی در فیلمنامه گنجانده نشده،بنابراین گلی به عنوان مهره تعیین کننده فیلم،عملا کاربردی دراماتیک ندارد.به شخصیت نورالدین می رسیم که قرار است مثبت باشد اما او هم سرگشته است و اصلا نمی داند که مطالبه اش چیست؛بی هوا به خانه گلی سر می زند و انگار نه انگار که دارد قدم در خانه شوهر فعلی او می گذارد،بعد از این همه سال خیلی راحت به گلی پیشنهاد بازگشت می دهد و به شیوه ای کاملا کارتونی، بر روی تصمیم خود اصرار می ورزد.تلاش حداقلی معصومی نویسنده برای تعیین خطوط رفتاری نورالدین بسیار ناکام مانده است؛در این فیلم نورالدین شخصیت آرامی دارد که از عصبیت خاصی برخوردار نیست،به همین دلیل است که نمی توانیم عصبانیت او را در سکانس گشتن به دنبال افرا باور کنیم؛در حالی که این خط مشی در گلی و افرا کارکردی مناسب دارد که خیلی زود هم در ذهن مخاطب آشنا می نماید.

شخصیت افرا به عنوان کاراکتر منفی داستان،قرار است با پائین کشیدن یک کفه ترازو،به محبوبیت نورالدین و همراهی مخاطب برای به حق جلوه دادن همراهی گلی با نورالدین کمک کند.در همین زمینه،نویسنده از هیچ تمهید ولو غیر مرسومی در جهت این همراهی کاذب دریغ نکرده است؛از سویی افرا را در مقابل گلی، درنده خو و خشمگین نشان می دهد و از سوی دیگر وی را در برابر نورالدین،تنها در حد هارت و پورت به تصویر می کشد.برادر افرا هم به طریقی اعجازگونه، حکم فرشته نجات او را دارد که افرا چشم بسته از او تبعیت دارد اما رشته تسلسلی این حرف شنوی نیز به یکباره پاره می شود.

تمام این مشکلات در عدم آنالیز کاراکترها، به همان معضل نداشتن پتانسیل طرح برای تبدیل به قصه ای بلند مربوط می شود.طبیعی است که در چنین شرایطی نگارش فضاها و رفلکس های جدید و کنترل آنها، از دست نویسنده خارج شده و این توهم به وجود می آید که این کار به دلیل خلق فضاهای عجیب،اثری متفاوت در کارنامه اش محسوب می شود.برای بیشتر روشن شدن این بحث،به این نکته توجه کنید که در فیلم "خرس"اکثر گره های نیمه شل داستان،از روی بی درایتی،مطرح می شوند.چرا افرا خیلی بی مقدمه به رسول می گوید که او پدر واقعی اش نیست؟آیا نمی شد این نکته مهم را در قالبی الزام آورتر بیان کرد؟چرا افرا بدون احساس هیچ خطری در ابتدای فیلم،بحث تمایل گلی به نورالدین را مطرح می کند؟آنها در آن زمان نه دعوایی داشتند و نه مساله ای که افرا بخواهد به واسطه آن، قافیه را این گونه ببازد؛توپ بازی تمام و کمال در زمین افرا بود اما او با این اقدام،عملا همه چیز را به نفع نورالدین تمام می کند.

اما نمونه خیلی جدی تر و تاثیرگذارتر این فقر داستانی در پایان بندی شکل می گیرد که افرا با اقدام انتحاری خود، زن و دخترش را می کشد و خود نیز که طالب مردن است،پا به فرار می گذارد.تمام این ضعف ها فقط و فقط در اثر بی داستانی رخ داده و ضربات به جد جبران ناپذیری را چه به لحاظ مفهومی و چه به لحاظ ساختاری بر پیکره فیلم وارد کرده است.

البته این تمام رهاورد منفی فیلم نیست؛ پرستویی در این فیلم یکی از ضعیف ترین و بی تفاوت ترین نقش های خود را تجربه می کند که در برابر حوادث مهمی هم چون فهمیدن اینکه در تمام این سالها بچه ای دارد یا زمانی که برای نخستین بار فرزندش را می بیند یا به هنگام مواجهه با قبر گلی(همسرش) خیلی سرد و بی تفاوت عبور می کند ."خرس" به واسطه هجمه تبلیغاتی خود، اصلا فیلم مهمی نبود و عقبگردی آشکار برای کارگردانی است که "باد در علفزار می پیچد" را در پرونده کاری دارد.

 

منبع: روزنامه مردم سالاری

4404 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

خرس - Khers        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت