New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی کوتاه به فیلم "مرگ کسب و کار من است"

از رابرت رمل تا تارکوفسکی!

:: 2 آبان 1390  9:40:44 PM  ::

 

سی نت: وقتی تیتراژ آغازین فیلم بر روی پرده سینما نقش بست، نا خودآگاه ذهنم رمان معروف "مرگ کسب و کار من است" اثر نویسنده معاصر فرانسوی "رابرت رمل" را به خاطرم آورد که توسط احمد شاملو به فارسی ترجمه شد، برای همین انگیزه زیادی پیدا کردم تا با دقت و تامل بیشتری به تماشای فیلم بنشینم.

فیلم "مرگ کسب و کار من است" از همان سکانسهای نخستین نوع حضور و میزانسن سارقین، هم چنین دکوپاژ و قاب بندی ،ناخودآگاه تداعی گر سینمای وسترن است. حتی صحنه های مربوط به سرقت کابل های فشار قوی و لحظات درگیری مرد روستایی با سارقین نیز به این حس کمک می کند.اما در ادامه هنگامی که سکانسهای مربوط به طبیعت سرد و زمستانی با لانگ شاتها و اکستریم لانگ شاتها آغاز می شود امیدوارانه به دنبال نوعی تالیف از سینمای تارکوفسکی هستیم که از ذهن خلاق یک جوان بیست و چهار ساله نشات می گیرد. هر چند اندکی که فیلم رو به جلو می رود کم کم حرکتهای تکراری و غیر ضروری دوربین که منطقی برای انتقال زیباشناسانه مفهوم به مخاطب در آن دیده نمی شود موجب می گردد تا خیلی از نماهای زیبا نیز قربانی این تکرار های غیر موثر شوند.

به جرات می توان گفت عدم آشنایی و اشراف فیلمساز جوان با جغرافیا و بوم منطقه و عدم درک صحیح از نوع آب و هوای معتدل شمال که حتی در سردترین مناطق ییلاقی و کوهستانی مازندران درجه دما به زیر بیست درجه سانتیگراد هم نمی رسد لطمه قابل توجهی را به کلیت فیلم وارد کرده است. گاهی این نقصان آنچنان خود را نشان می دهد که مخاطب به تصنعی بودن رفتارشخصیت ها در مواجهه با قهر طبیعت صحه می گذارد. از طرفی هم اصرار بیش از اندازه فیلمساز بر پس دادن تاوان گناه آدمها با خشم طبیعت آنچنان است که در برخی از سکانسها به ویژه با تاکید گذاری روی دخترک بی گناه ، تمام تلاش خودش را بکار می گیرد تا با تحریک حس مخاطب او را با فیلم همراه سازد.

ضعف مشهود در فیلمنامه که دچار آشفتگی فراوان در روایت زندگی و سرنوشت آدمهای قصه است و نوعی نگاه ناتورالیستی نیز در زیر لایه های آن دیده می شود، فیلم را دچار مشکلات بیشتری می کند. هم چنین عدم کشش قصه در پرداخت صحیح و منطقی از وضعیت آدمهایی که هریک به گونه ای اسیر قهر طبیعت شده اند، کارگردان را در رسیدن به مقصود خود ناکام می گذارد. داستان سرقت سیم های فشار قوی برق که هر روز در نقاط دور و نزدیک کشور شاهد آن هستیم و از طریق رسانه ها اخبار آن را می شنویم، بستر بسیار مناسب و مطلوبی برای کارگردان به شمار می آمد تا به بهانه همین بتواند دغدغه های ذهنی خود را عینیت بخشد، اما ثقفی از این پتانسیل موجود به خوبی نتوانست در فیلمنامه بهره بجوید و در لحظاتی حتی به طراجی اتفاقاتی کلیشه ای از قبیل: سوراخ شدن رادیاتور ماشین و افتادن کلید دستبند در برف دست می زند که نه تنها باور پذیر جلوه نمی کند بلکه کاملا دم دستی و غیر منطقی می باشد.

در پایان این نکته را نباید از نظر دور داشت که فیلم "مرگ کسب و کار من است" اولین تجربه کارگردانی امیرحسین ثقفی در سینمای حرفه ای می باشد و در شرایط بسیار سخت و دشوار طبیعی نیز تولید شده است. از این رو این را باید به فال نیک گرفت و امیدوارانه چشم به آینده دوخت که در اینده ای نه چندان دور آثار خوبی از این کارگردان جوان سینمای ایران به تماشا خواهیم نشست.

 

منبع: سی نت

5919 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

مرگ کسب و کار من است - Marg Kasb o Kaar-e man ast        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت