New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به مجموعه تلویزیونی "ستایش"

سرگردان در ناگزیری ها

:: 15 اسفند 1389  12:05:23 PM  ::

 

سی نت: "ستایش" از آن دسته آثاری است که به لحاظ ساختار و استخوان بندی کمتر نمونه اش را در تلویزیون خودمان دیده ایم ... و شاید بتوان به جنس این گونه مجموعه ها عنوانی چون "رمان محور" اطلاق کرد و البته فیلمسازانی چون سعید سلطانی که فیلد مورد علاقه شان برگردان رمان گونه قصه ها در قالب یک مجموعه تلویزیونی باشد نیز به ندرت وجود داشته باشند .

برگردان رمان گونه به معنای اقتباس تصویری از یک اثر مکتوب و مشهور ادبی نیست بلکه بدین مفهوم است که بیننده پس از دیدن چند قسمت متوالی از اثر مذکور ، در حال مطالعه یک رمان عریض و طویل با حوادثی از جنس ادبیات است .

سلطانی در سیر کارنامه کاری خود با دو مجموعه شاخص " پس از باران" و " خانه ای در تاریکی" که به این سبک ، علاقه بسیاری دارد کما اینکه مجموعه " پس از باران" علاوه بر ساختار رمان گونه اقتباسی بود از قصه ای به قلم شخص کارگردان که بعد ها تصمیم به ساخت سریالی بر اساس آن می گیرد.

نکته جالب تر آنکه حتی عناوینی که او برای داستان های تصویرش برمی گزیند از جنس رمان های بلند است و البته تا به امروز نیز به رغم افت و خیز ها و شدت ضعف هایی که در مجموعه آثارش داشته از منظر اقبال عمومی مخاطبان موفق بوده است که این امر علاوه برانکه نشان از تبحر کارگردان دارد اثبات کننده این واقعیت است که جامعه ایرانی بر خلاف جهت جریان وانفسای سرعت در جهان ، همچنان "رمان" را دوست می دارند .

اما "ستایش" علاوه بر دارا بودن مولفه های عنوان شده یک ویژگی بارز دیگر نیز دارد و آن جسارت است.

کنشی که درام "ستایش" بر بستر آن شکل می گیرد شاید فی نفسه حساسیت برانگیز باشد و تولید چنین مجموعه ای حکایت از این دارد که مدیران رسانه ملی به این نتیجه رسیده اند بازگویی برخی حوادث ها و واقعیت ها در حوزه های مختلف اجتماعی و سیاسی بویژه در سالهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی ، سبب می شود تا نسل سوم و چهارم انقلاب ، با مقاطع تاریخی کشور خود در دوره های گوناگون آن هم با زبانی مطمئن و غیر مغرضانه آشنا شوند ....( چنانکه ارمغان تاریکی نیز اثر شاخص دیگری در این حوزه است)

محمد فرزند یک خانواده متوسط ، سنتی و مذهبی است. سرباز وظیفه ای که علی رغم واهمه اش از جنگ ناچار به گذراندن خدمت خود در مناظق جنگی است اما در مقطعی خسته و سراسیمه به فکر فرار از خدمت و خروج از کشور می افتد.

در مقابل طاهر، فرزند یک تاجر متمول که خدمت خود را به اتمام رسانده به دنبال اصرار محمد و پشتیابنی جسورانه ستایش از برادر بدلیل مهری که در دل نسبت به ستایش دارد حاضر می شود تا محمد را از مرز خارج کند اما محمد کشته می شود و خانواده اش طاهر را مسبب اصلی این اتفاق می دانند و پدر طاهر و ستایش مقابل یکدیگر قرار می گیرند و این نقطه اغاز ماجراست.

داستان "ستایش" درست در مقطعی رخ می دهد که نظام سرمایه داری فاسد برچیده شده اما بدلیل وقوع نا بهنگام جنگ آن هم در کشوری که تحولی عظیم را تجربه کرده است سبب شده است در کنار عظم مردمی برای بیرون راندن دشمن ار مرزهای جغرافیایی ،رگه های دیگری از طبقه مرفه آرام آرام شکل بگیرد و " ستایش" کنش ها و واکنش های دو قطب اجتماعی است .

یکی از شاخصه های اصلی این مجموعه که در عین حال نقطه قوتی نیز برای آن محسوب می شود تاکید سلطانی بر ارائه چهره ای چند بعدی از حشمت فردوس ، نماینده همان سرمایه داری نوپا است .

فردوس (صرف نظر از بازی تیپیکال و گل درشت داریوش ارجمند) به لحاظ شخصیت پردازی نمونه عینی یک پدر ایرانی است پدری که حفظ کیان خانواده را در اولیوت قرار می دهد عاشقانه فرزندش را دوست دارد و به او رسم جوانمردی می آموزد بخاطرش می جنگد اما طبیعی است که به علت وابستگی به طبقه ای که به اعتراف خودش متعلق به ان نبوده اما مصرانه خود را به آن ملحق کرده است مقیاس سنجشش پول است.

در مقابل نادری پدر ستایش یک صحاف است و مانوس با کتاب ، مولفه ای که فردوس با آن بیگانه است و نادری با فردوس ها بیگانه ترو دلیلش هم واضح است نادری متعلق به توده مردم است و تعهد به انقلاب و ارزشهایش را واجب می داند و شخصیتی چون فردوس فی نفسه و فارغ از منسبات بوجود آمده برایش چندان وجاهتی ندارد .

فردوس نیز پدر محمد را یک طماع چپاول گر می بیند و این تقابل محصول یک بی اعتمادی ناگزیر است و "ستایش" و " طاهر" سرگردان در این ناگزیری ها و سلطانی در کنار به تصویر کشیدن این تقابل، گریزی نیز به شرایط اجتماعی آن دوره می زند .

"ستایش" درام خوبی دارد و علی رغم کشدار بودن برخی قسمت ها بیننده را با خود همراه می کند.

انتخاب نرگس محمدی برای کاراکتر "ستایش" درست و بجا است و قطعاً جنس بازی متفاوت او و حضور در اثری شاخص می تواند مسیر را برای آینده کاری او هموار کند.

شخصیت انیس با بازی سیما تیرانداز نیز از کاراکترهای تعریف شده داستان است که به پیش برد قصه و تشریح المان های مدنظر سلطانی کمک بسیاری می کند.

"ستایش" ریتم نسبتاً مناسب و دکوپاز شسته رفته ای دارد و رد پای وسواس همیشگی سلطانی در اینجا نیز دیده می شود.

اما در نهایت باید دید این رمان مطول که ظاهراً قرار است در 40 قسمت دیگر نیز ساخته شود به سرانجام قدرتمندانه ای می رسد؟

 

منبع: سینما پرس

4474 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت