New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "یک سطر واقعیت"

از رویا تا واقعیت و دیگر هیچ

:: 16 بهمن 1390  1:16:42 AM  ::

 

سی نت: فيلم يك سطر واقعيت آخرين ساخته علي وزيريان است كه آثاري مانند خدا نزديك است و يك وجب از آسمان را در كارنامه كاري دارد. وزيريان در آخرين ساخته اش سعي داشته فيلمي را عرضه كند كه نيم نگاهي به جامعه فرهنگي و فرهيخته قلم به دست دارد. فيلمي كه با همه تلاشی كه بر نقد جامعه مطبوعاتي داشت عملا به نقد كارگردان منتهي شده است. داستان چند خطي فيلمنامه كه از سكانس ابتدايی حدس زدن فينالش كار ساده اي است نه تنها هيچ فراز و فرودي ندارد بلكه در سكانس هاي انتهاي فيلم به شدت ضعيف عمل مي كند و تماشاگري كه تا پايان، سكانس هايي تكراري و خسته كننده را تحمل كرده است نمي داند با اين همه شلختگي چه كند. فيلم نه تنها در پردازش فيلم نامه مي لنگد، بلكه در بسياري از سكانس ها با ديالوگ هاي زائد و تصاويري روبرو هستيم كه هيچ تاثيري در پيش برد قصه ندارد. وزيريان سعي كرده است با نشان دادن «كسري شايگان» به عنوان نمادي از اقشار مطبوعاتي اين روزگار به نقد اعتماد و به نوعي وطن فروشي آنها به بيگانگان بپردازد. رويكردي كه در عمل نه تنها دستاويزي براي اين قضيه نيست بلكه كارگردان با نشان دادن اين مدير مسئول مغرور و بي فكر كه بدون هيچ مشورتي همه زندگي اش را به بهانه اعتماد كودكانه اش به تماسي از آن طرف آبها به باد فنا مي دهد و جلاي وطن مي كند تا با استفاده از كمك مالي موسسه اي در سوئد زندگي بهتري براي خود در آن سوي دنيا بسازد، تماشاگر را سردرگم مي كند.

ضربه اصلي از ترسيم همين ديدگاه به فيلم زده شده است.گويي كاراكتر «كسري شايگان» با بازي حسين ياري از آسمان آمده و نه تنها هيچ قوم و خويشي ندارد بلكه از دار دنيا يك دوست نزديك هم ندارد كه با او اين معامله عجيب را بررسي كند. بماند كه وزيريان با تصوير كاراكتر فروغ كه بي اختيار بيننده را به ياد زنان بي دست و پاي سريال هاي تلويزیوني مي اندازد كه در سكوت و با چشماني اشكبار تسليم تصميم شوهر مي شوند، به نوعي به زنان فرهنگي اين دوران نيز تاخته است. در اين بين بازي هاي نه چندان دلچسب حسين ياري و مهراوه شريفي نيا كه گويي كم كم به زوج هنري تبديل شده اند سبب شده است ارتباط تماشاگر با كاراكتر فروغ و كسري كمرنگ تر شود. سكانسي در فيلم وجود داشت كه ديدنش براي نگارنده بسيار تعجب آور بود. بعد از سالها با سكانسي روبرو شديم كه زن و شوهر را بر روي يك تخت خواب نشان مي داد. با اين حال فيلم موسيقي داشت كه چند گام بزرگ از فيلم جلوتر بود و عليرضا كهن ديري ملودي جذابي برای اين فيلم نوشته بود.
در مجموع يك سطر واقعيت اگر آنقدر فرهيختگان جامعه را كودن نشان نمي داد و سعي نداشت مرثيه اي باشد بر اعتماد زود هنگام و دل بستن به اميدهاي واهي، مي توانست حرفي براي گفتن داشته باشد. به شرطي كه فيلمنامه اش را دوباره بازنويسي كند بماند كه هنوز باورم نمي شود در زمانه اي كه آدم نمي تواند به چشمانش به راحتي اعتماد كند چگونه يكي از فرهيختگان اين مملكت بدون هيچ تحقيقي اينقدر عجولانه به يك تماس تلفني دل مي بندد.

 

منبع: خبرنامه آن لاین جشنواره - شماره اول

4402 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

یک سطر واقعیت - Yek Satr Vagheiat        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت