New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

تأملی بر قصۀ آدم هايی كه حالشان خوبست، گذشته شان درد می كند / اندر حكايت "گذشته"

:: 5 تیر 1392  12:34:46 PM  ::

برنیس بژو در نمایی از فیلم

برنیس بژو در نمایی از فیلم "گذشته"

 

سی نت: شروع كه می شود يك فرودگاه داريم با دو نفر كه با هم صحبت می كنند. زبانشان زبانِ ايما، اشاره و لبخوانی ست. مانع شيشه ایِ بينشان، مانع دركشان از هم است. همه چيز طبق فرمول قصه های قبلی اش با آرامش شروع می شود. آرامش قبل از توفان.

ماری كه دنده عقب می گيرد تصادف می كند...عنوان فيلم را می بينيم، بعد برف پاك كن ماشين هی می آيد و می رود. ناگهانی دنده عقب گرفتن، تصادف بی دليل را به دنبال دارد. ماری به عقب كه برگشت تصادف كرد ... به گذشته كه برگشت.

احمد كه می آيد فرانسه برای رسمی كردن «يك جدايی»، يك تكه از گذشته را به خودش می آورد. سمير تا آخر قصه هم درگير گذشته است، لوسی هر چه می گويد از گذشته هاست، سلين بخاطر گذشته ها خودكشی كرده و ... . اين گذشته است كه شده زخم روح اين آدم ها.

دنيای آدم های «گذشته» تيره و تار است. همان حال و هوايی را دارند كه خوشايند فيلمساز است. راه گريز از امروزی كه با رفتار گذشته مان خرابش كرديم وجود ندارد، اين قصۀ تلخ هم قهرمان ندارد. آدم هايش همه تنهايی عميقی دارند، دوربين پرتحرك محمود كلاری انگار ذره بينی باشد كه با آن می توان از احوال درونِ متلاطم آدم هايش سر درآورد. جاذبه های توريستی پاريس جايی در قاب های‌ »گذشته» ندارد. نورپردازی حساب شده ای هم وجود دارد كه آشفتگی آدم های قصه را بيشتر نمايان می كند.

گذشته يك سايۀ سنگين است روی اتفاقات زندگی آدم های اين قصه. در فيلمی كه البته هيچ فلاش بكی‌ هم ندارد نمی توانند به راحتی از گذشته شان بگذرند. اين البته بر خلاف تصور ما از فرهادی، از يك نگاه سنتی ريشه می‌گيرد، نگاهی كه در آن انسان روی يك دايره فرضی حركت می كند و پس از مدتی به نقطۀ اوليه برمی گردد، به همين دليل «گذشته» پشت سرشان نيست هر لحظه ممكن است درست در نقطۀ مقابلشان باشد. فرهادی در روايت خطی اش ابتدا با احمد قصه را جلو می برد، ميانۀ روايتش را با لوسی ادامه می دهد و يك سوم پايانی متعلق به سمير است.

رازها يكی پس از ديگری در درام پر گره فرهادی فاش می‌شوند. ريتم، آرام است و لحن قدرتمند. كم كم جلوتر كه می رويم «تراژدی» شكل می‌ گيرد. دختر بزرگ ماری (پائولين بورلت) می شود يك محور كه دست فيلمنامه نويس را برای ‌طرح دغدغه هايش در قالب داستانك ها باز می گذارد و البته بيننده را هم با خود درگير می كند (مشابه ترمه در «جدايی ...»).

اين بار فرهادی بيش از هر چيز روی گره های داستانی اش زوم كرده گويا ريتم و تدوين برايش اهميت كمتری داشته. پس زمينۀ پلان به پلان «گذشته» هم نمايشگر تسلط فرهادی بر ميزانسن و قاب بندی هايش است.

به يك سوم پايانی كه می رسيم خسته می‌شويم. خودكشی سلين می شود داستان اصلی و بقيه داستانك ها را زير سايه خود قرار می دهد. از اينجا تا پايان، فرهادی تا می تواند استعدادهايش در فيلمنامه نويسی را رو می كند و با گره هايی كه می زند و سريع باز می كند می خواهد آتش التهابِ اتفاقاتِ داستان را بيشتر كند، اينجا فرهادی می‌شود قصه گويی كه تند تند كتاب قصه را ورق می زند و اين برای ما كه مشتاق لذت بردن از قصه ايم زياد خوشايند نيست. «گذشته» در صحنه های نهايی اش دچار لكنت می شود. شخصيت اصلی می‌رود كنار و فيلمساز اصرار دارد گره های متعددش را با نتيجه هايی كه از استدلال هايش می‌گيرد باز كند و به نوعی برای همه مسائل، جواب پيدا كند.

ديگر نگاه فرهادی به آدم های قصه اش را دوست ندارم. آدم هایی كه حقيرند، كه انگار دست و پا می زنند برای رسيدن به چيزی كه از همان ابتدا محكوم اند به نرسيدن به آن. آدم هايی كه شايستۀ خوشبختی نيستند. علاوه بر آن، آدم های «گذشته» روح ايرانی دارند. (يا به تعبيری فرهنگشان انگار فرهنگ شرق آسياست). در حالی كه فرانسوی اند. خب پس چرا بايد اينگونه باشد؟ اين جنس درونگرايی آدم های قصۀ فرهادی از آن ها ايرانی های فرانسوی شكل ساخته. فيلم فرهادی، روح ايرانی دارد. اين را البته نمی دانم فی نفسه خوبست يا بد!

بره نيس بژو (ماری)، سرد ترين و البته پيچيده ترين شخصيت «گذشته» را با لحنی خوب درآورده. نخل كن شايستۀ او بود. (در ضمن يادمان نرود كمتر كسی‌ به هنگام جشنواره كن، شخصی غير از بژو را برنده پيش بينی‌ می‌كرد). علی مصفا (احمد) از گرم گرفتن هايش با بچه ها تا مشاجره هايش و البته تمام صحنه هايی كه با لوسی همصحبت است را قابل قول بازی كرده، از بازی طاهر رحيم شايد بی دليل خوشم نمی آيد! و البته اين را هم بگويم كه بيش از همه اين ها، بازی پائولين بورلت را دوست دارم. فرهادی عجيب خوب بازی می‌گيرد، عجيب

"گذشته" خوبست. ارزش ديدن دارد هر چند نقطه عطفی در كارنامۀ خالقش نباشد اما نشان می دهداصغر، اكبرتر از قد و قواره های اين سينماست هنوز هم.


پانوشت:
- اين نوشته يادداشت يا تحليل نبود، تنها يك نظر شخصی دربارۀ فيلم مذكور بود.
- همانطور كه پيش بينی می شد جو دو قطبی رسانه ای در مقابل «گذشته» شكل گرفته. عده ای آن را تا عرش بالا می برند و عده ای هم به فرش می كوبندنش. واقعيت اين است كه فيلم فرهادی، فيلم محترم و قابل دفاعی ست اما به اندازۀ «درباره الی...» و «جدايی...» نفس گير در نيامده. (لااقل نظر من اين است). اما به آن هايی كه سعی دارند ارزش های اين فيلم را ناديده بگيرند و حتی ابايی هم از نوشتن اين ندارند كه «دوران فرهادی تمام شده و بعد از اين هزار جايزه هم بگيرد فايده ندارد»!!!!! من مُرده ی اين استدلال های دوستان هستم، بگذريم به آن ها می گويم كه: فرهادی را شما شروع نكرديد كه حالا حكم تمام شدنش را می‌دهيد.

 

منبع: سی نت

9787 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

گذشته - Le Passe        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت