New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "برف روی شیروانی داغ"

واگويه اي از فروکش تب روشنفکري

:: 6 خرداد 1390  6:12:24 PM  ::

 

سی نت: پرداختن به مقوله روشنفکري و نقد تفکرات رايج دراين قشر، رويکرد جديدي است که درسينماي ايران مورد عنايت برخي از هنرمندان قرارگرفته است. محمدهادي کريمي که نام آشنايي دروادي فيلم نامه نويسي است درسومين ساخته خود نگاهي شاعرانه و رازآلود به زندگي طبقه روشنفکرجامعه داشته است. برف روي شيرواني داغ برخلاف جريان دو ساخته قبلي اوست. کريمي که در دو اثر گذشته اش بعضا به سينماي بدنه علاقه نشان داده بود، اين بار دوربينش را به درون خانه شاعري مرده مي برد و از ديد شاگردانش به نقد روابط و تفکرات مرسوم روشنفکري مي پردازد.

در اين بين تمايل کارگردان به روايت قصه به صورت فلاش بک دستاويزي درجهت تصويرسازي شخصت شاعراست، به صورتي که بيننده به واسطه برخورد شاگردان او و روايت هاي آنان به شناخت استاد خواهد رسيد. همين امر سبب شده است که کارگردان براي تنوع بخشي به قصه از کاراکترهاي متفاوتي براي بيان طرز فکر و شخصيت شاگردان استاد استفاده کند. به عبارتي نويسنده با انتخاب طيف متفاوت شاگردان استاد سعي کرده است ديدگاه شخصي خود را از زبان کاراکترهايش تصويرکند و به همين دليل "برف روي شيرواني داغ " فيلمي به شدت شخصي و برگرفته از ديدگاه ذهني نويسنده است .

نکته بارز ديگراين اثر استفاده از نشانه هاي بصري و نوشتاري است که درکل ساختارقصه به وفورديده مي شود و کريمي براي نقد رفتاري روشنفکرمآبي، توجه ويژه اي به کاربرد آن داشته است. اين امردر بعضي از سکانس ها کاربرد عکس داشته و تماشاگر، حيران کشف اين نشانه ها مي ماند. يکي ديگراز نکات قابل تامل درکل اثر استفاده از فضاي بسته و لوکيشن ثابت است که برخلاف ديگرآثاراين کارگردان خوب از آب درآمده است. کارگردان با انتخاب يک لوکيشن محدود و استفاده از پس زمينه باران، تاثير به سزايي درايجاد وجه شاعرانگي درکل فيلم به وجود آورده است. با اينکه کريمي مي توانست با شخصيت پردازي کامل تر، کاراکترهاي داستان را ملموس تر نشان دهد اما همان اطلاعات محدود از آدم هاي داستان به موقع و به حد لازم به تماشاگر داده مي شود. آناهيتا نعمتي به جا و کامل توانسته است شخصيت منتقدين روشنفکرمآب را نشان دهد و شهاب حسيني برخلاف گذشته با بازي بيروني و نوع خاص بيان ديالوگ هايش تلخي و تنهايي کاراکتر بهمن را با مهارت بازي مي کند; علي الخصوص در سکانس طولاني انتهاي قصه، تک گويي او درمقابل دوربين شخصيت بهمن را براي تماشاگر قابل باورکرده است.

نمايش عرفان جاري در زندگي شاعر و رويکرد عارفانه او به دين با پرداخت نمايي از چشمان راننده آژانسي که بعدها به يکي از شاگردان و مريدان او تبديل مي شود، به درستي بيان نشده است; همين امر و استفاده بيش از حد کريمي از فضاي شاعرانه خستگي را براي تماشاگر عادي سينما در پي دارد.

اگرچه فيلم سعي دارد به طورکلي منتقد روشنفکرمآبي باشد اما فيلمساز از همان ابتداي قصه و انتخاب نامي مانند "برف روي شيرواني داغ " که حاکي از بخار شدن و در نهايت سوختن اينگونه تفکرات دارد عملا به تبليغ روشنفکري پناه مي برد.

پرداخت سخت و استفاده از ديالوگ هايي که بيشتر به مشاعره شبيه هستند نمي تواند برگ برنده اي براي کشاندن تماشاگر اين زمانه باشد وگويي خود فيلمساز نيز به خوبي به اين امر واقف است که فيلم بيشتر از آنکه داستان گو باشد، روايتي است از ذهنيات و ديدگاه نويسنده و به همين دليل سعي دارد رفتارهاي قشر خاصي از هنرمندان را نقد کند.

ديدگاهي که در نهايت منجربه ساخته شدن فيلمي شاعرانه شده است که بيشترازآنکه داستان بگويد منعکس کننده اشعار و دست نوشته هاي نويسنده و کارگردان است.

 

منبع: مردم سالاری

4861 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

برف روی شیروانی داغ - Barf Rooye Shirvani-e Daagh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت