New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

با تشكر از اصغر فرهادی!

دستاورد آبرومندانه ای در اجرا / يادداشت حمید سلجوقی برای "قاعدۀ تصادف"

:: 10 فروردین 1392  2:27:30 PM  ::

مهرداد صدیقیان، ندا جبرائیلی و اشکان خطیبی در نمایی از فیلم

مهرداد صدیقیان، ندا جبرائیلی و اشکان خطیبی در نمایی از فیلم "قاعده تصادف"

 

سی نت: بهنام بهزادی پس از تجربۀ غافلگيركنندۀ «تنها دو بار زندگی می كنيم» (در سال ۸۶) كه نويد حضور يك فيلمساز خوش آتيه در سينمای مستقل ما را می داد، «قاعده تصادف» ای را ساخته كه نه به اندازۀ فيلم اولش مهم و خاص اما به هر حال يكی از بهترين های به نمايش در آمده در سال سينمايی پيش رو به شمار می رود.

فيلم داستان يك گروه جوان تئاتر را روايت می كند كه در آستانۀ سفر به خارج جهت اجرای نمايششان با مشكلی پيش بينی نشده مواجه می شوند. پدر بازيگر نقش اصلی نمايش(با بازی ندا جبرائيلی) درست يك روز مانده به سفر، ساز مخالفت كوك می كند و اجازۀ همراهی دخترش با گروه را نمی دهد.

بهزادی موفق شده در لوكيشنی محدود و محيطی بسته و با به كارگيری يك شيوۀ جسورانه در اجرا (كه در موردش صحبت خواهيم كرد) با استفاده از روايت خطی داستانی رئال از زندگی به تصوير بكشد تا بدين شكل ادای دينی هم به ژانر اجتماعی و فضای فيلم های اصغر فرهادی كرده باشد. «قاعده تصادف» از نظر فرم، در بين فيلم های دست كم چند سالۀ اخير سينمای ايران يك فيلم شاخص و موفق است.

می توان گفت بهزادی در «قاعده تصادف» تحت تاثير «دربارۀ الی ...» فرهادی ست.

داستان يك و نيم خطی «قاعده تصادف» گرچه تكراری ست اما اين داستان در اجرا آنقدر خوش ساخت می شود و پرداختِ شخصيت ها همچنين سير توالی اتفاقاتی كه روند علت و معلولی شان به خوبی نوشته شده كه تا پايان بيننده را درگير می كند.

يكی از خوبی های فيلم بهزادی اين است كه هم در خنداندن بيننده اش موفق است و هم در خلق موقعيت هايی كه احساسات مخاطب را تحريك كند.

فصل آغازين فيلم يكی از بهترين شروع های چند سال اخير سينمای ماست كه از همان ابتدا، فيلمساز با رونمايی از تكنيك اجرايی پلان سكانس می خواهد نشانمان دهد آنچنان فاصله ای هم بين دنيای نمايش با دنيای واقعی نيست.

فيلمنامۀ «قاعده تصادف» يك نمونۀ كاملا موفق در شخصيت پردازی ست اما بهتر می شد اگر بيشتر به شخصيت مارتين پرداخته می شد و البته اين وسط شخصيت عموی شهرزاد (با بازی سروش صحت) يك شخصيت كاملا اضافه و خنثی در داستان است.

وقتی در «قاعده تصادف»، شخصيت شهرزاد از داستان كنار گذاشته می شود ياد «تها دو بار زندگی می كنيم» فيلمساز می افتم كه آنجا هم چنين اتفاقی برای شخصيت شهرزادش می افتد. اما در كل «قاعده تصادف» نسبت به ساختۀ اول بهزادی ساختار متفاوتی دارد و درست در نقطه مقابل « تنها دو بار زندگی می كنيم» كه فيلمی سرشار از خوشبينی و اميدبخشی بود، قصه ای می گويد كه در زيرلايه هايش (بر خلاف لحن و فضای نه چندان تلخش) تلخی و غم كمی نهفته نيست.

بهزادی نشان می دهد بر خلاف بعضی ها كه ادعای ساخت فيلم خوبِ اجتماعی دارند اما تنها يك تصوير كلی از مسائل روز جامعه به تصوير می كشند و خود از درك ناقص اجتماعی شان رنج می برند، جامعه شناس خوبی ست.

پلان سكانس های طولانی فيلم كه از همان فصل ده دقيقه ای اول شروع می شود و تا آخر ادامه پيدا می كند بار ديگر نشان می دهد جسارت فيلمسازی را كه در سينمای ما به دنبال كسب تجربه های تازه است. اين پلان سكانس های طولانی می شوند زبان بصری روايت بهزادی. قطعا استفاده از پلان سكانس به كمك بازيگران هم آمده و در حفظ حس آن ها مؤثر بوده ضمن اينكه باعث شده بازی ها تا حدودی يكدست شود. از سويی ديگر نشان می دهد بهزادی چقدر به صحنه مسلط است.

امير جعفری اين بار در يك قالب متفاوت ظاهر شده و خيلی هم خوب ظاهر شده، پدر سنتی، مقيد و نگران شهرزاد. بازی اشكان خطيبی را اما اصلا دوست ندارم، سوای اينكه به نظرم شخصيت «رهبر» گروه به خطيبی نمی آيد (اشكان از لحاظ كاريزماتيك با يك سرپرست مفتدر گروه يا به نوعی مدير خوب فاصله دارد)، حتی نوع راه رفتن وی را نمی پسندم.مارتين شمعون پور گرچه نقش خودش را بازی كرده اما بازی اش به دل می نشيند و يكی از بهترين مكمل های جشنوارۀ گذشته بود. ندا جبرائيلی (شهرزاد) هر چند گاهی بی حس و كند ديالوگ می گويد اما بازی اش پذيرفتنی ست. گذشته از همه اين ها كه تركيبِ استفاده از بازيگران حرفه ای در كنار چهره های تازه در فيلم بهزادی، بازی های يكدستی را شكل داده و عملكرد تيم بازيگرانِ «قاعده تصادف» نمره قبولی می گيرد اما اين بار فيلمساز موفق نشده از چهره های مستعدی همچون نگار جواهريان و عليرضا آقاخانی رونمايی كند.

اينكه به گواه من ِ نسل چهارمی، بهزادی توانسته به درك درست و قابل قبولی از دغدغه های فكری و در كل به فهم زبان اين نسل برسد مرهون همان سال ها مطالعه و پژوهشی است كه در نشست پرسش و پاسخ به آن اشاره كرده.

مسئله ی شكاف بين نسل ها و تفاوت های فكری رفتاری شان در «قاعده تصادف» به تصوير كشيده شده است. مسئله ای كليشه ای اما با اين تفاوت مهم كه نگاه فيلمساز به آدم هایی كه روايتشان می كند يك نگاه رئاليته ی‌ كاملا محترم و بی طرف است.

اين بار بر خلاف نود و خورده ای درصد از سريال ها، تله فيلم ها و البته فيلم های سينمايی جوان ها يك قشر محكوم ِ آسيب پذير دست و پا بسته كه در باتلاق خودساخته ی ناشی از اشتباهات مكررشان فرو رفته اند نيستند. جوان هايی می بينيم كه هدف درست دارند، هدفشان برايشان روشن است و پای هدفشان ايستاده اند. اشتباه هم طبيعتا می كنند اما مسئوليت اشتباهشان را می پذيرند.

«قاعده تصادف» نمونه ی يك اجتماعی ِ خوب است كه حرف دارد و البته حرفش را منصفانه و به دور از نگاهی سطحی و جانبدارانه می زند.

فصل گفتگوی بين شهرزاد با پدرش در پاركينگ به نظرم بهترين فصل فيلم بهزادی ست.

پايان فيلم يك پايان خوب است. پايانی كه مشابه طول روايت داستان، نگاه منصفانه ای به نسلی دارد كه معمولا در فيلم هايمان، اكثرا به عنوان "نسل اشتباهات"، "نسل خام" و "نسل محكوم" به چشم می آيد.

راستی اين "خارج" كه اين گروه تئاتر می خواستند بروند دقيقا كجای خارج بود؟!

 

منبع: سی نت

10364 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

قاعده تصادف - Ghaedeh Tasadof        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت