New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "آقا یوسف"

ماهی تنهای عاشق

:: 29 مرداد 1390  10:56:32 PM  ::

 

سی نت: سال ها که بگذرد و باز هم، بار دیگر، گرد فراموشی دیگری بر خاطر بنشیند، به طوری که دیگر یادم نیاید "آقا یوسف" فیلم دکتر علی رفیعی که بود و داستانش چه بود، تنها صحنه هایی از فیلم همیشه به خاطرم خواهد ماند. صحنه هایی که هم اکنون نیز به گنجینه ی خاطرات سینمایی ام اضافه شده است. آن صحنه ها هم همان هاست که در آنها آقا یوسف کنار خیابان را گرفته و در حال رفتن به سوی محل کارش است. تمام اینها را از چشم دختر آقا یوسف می بینیم، اما هر کدامشان معنای متفاوتی دارند. این تکرارها یک کلاس درس فضاسازی برای سینمای ایران و در سطح آن، هستند. اینکه یک فیلم چگونه می تواند بدون هیچ دیالوگی حس های متضاد و متناقض را به شخصیت فیلم و به تماشاگر منتقل کند.

یاکوب لوته در کتاب "مقدمه ای بر روایت در ادبیات و سینما" نوشته است: "چیزی که در متن روایی تکرار می شود به دلیل این تکرار صدق و صحت نمی یابد، اما مهم تر می شود." سپس در همین زمینه، لوته از "همشهری کین" اورسن ولز مثال می آورد: "تقریباً در آغاز فیلم در تصویری تاچر را می بینیم که با پدر و مادر کین درباره ی آینده ی او حرف می زند؛ در مرکز پس زمینه ی همین تصویر می توانیم کین خردسال را ببینیم که بیرون از خانه بازی می کند. استفاده ی ولز از قاب بندی، نماهای عمق میدان و نورپردازی با مایه ی تیره برای رسیدن به این جلوه در جایی دیگر از فیلم هم تکرار می شود. در اینجا بیننده للند و برنستین را می بیند و صدای آنها را می شنود که درباره ی صداقت و درستی کین حرف می زنند و این که آیا در خصوص طرح هایی که خودشان درگیرش هستند می توان به او اعتماد کرد یا خیر. در پس زمینه ی بین این دو شخصیت می توانیم هیأت کین بزرگسال را ببینیم که بر پنجره منعکس شده است.
یک اثر آشکار این تمهید تکمیل صدای داستان است: هیأت کین موضوع گفتگو را به تصویر می کشد. کین خردسال و بزرگسال در پس زمینه در خدمت ادغام صدا و تصویر است و از این رهگذر جایگاه کین را به عنوان شخصیت اصلی فیلم محکم تر می کند. این جلوه هم ساختاری است و هم مضمونی: آیا کین آسیب پذیرتر و بی آزارتر از آنی است که به نظر می رسد؟ این پرسش را در گام های بعدی می توان به دیگر وجوه فیلم ربط داد. اما نکته ای که در اینجا به کار ما می آید این است که ولز از شکل های فنی تکرار برای رسیدن به این نوع جلوه ی مضمونی بهره می گیرد. در این دو تصویر هم قاب بندی و جای شخصیت ها با فضای بین آنها برای نمایش هیأت کین بسیار شبیه به یکدیگر است و هم استفاده از زاویه ی دوربین و عمق میدان. استفاده ی نوآورانه ی ولز از عدسی وایدانگل و تمهید عمق میدان از نظر ساختاری و مضمونی بسیار مؤثر است."

در "آقا یوسف" هم، "تکرار" نمایش نماهای نقطه نظر و های انگل، از پشت سر یوسف که در کنار خیابان در حال دور شدن است، به آنها اهمیت می دهد. حتی گمان می کنم که این صحنه ها کلید ورود به ساختار و مضمون اثر هم می شود. این صحنه ها کاملاً به هم شبیه هستند، اما معناهای کاملاً متفاوتی را منتقل می کنند. در ابتدای فیلم، یوسف، خوشحال و خندان، صبحانه اش را در حال گپ و گفت شادمانه ای با دخترش، رعنای مورد اعتماد و علاقه اش خورده، حسی تمام عیار از داشتن یاری و همراهی مهربان که همیشه تنهایی اش را پر کند داشته و با همین حس به دل خیابان زده است. اما بعدها، یوسف صبحانه نخورده بیرون می زند. سرشار از غم ناشی از اعتمادی از دست رفته و حسی سرشار از تنهایی و بی کسی که انگار دیگر قرار نیست که پر شود. آخر فیلم، این بار همین صحنه از چشم رعنایی دیده می شود که در خانه ی دکتر فاسد فیلم است: جایی که دیگر همه ی تردیدها برطرف شده و مطمئن شده ایم که رعنا دیگر نخواهد توانست برای آقا یوسف همان دختر مورد اعتماد و دوست داشتنی سابقش باشد. دیگر تمام دیوارهای اعتماد از پی و بن فروریخته و آقا یوسف را تنهای تنها حس می کنیم. تنهاییی که از جنس همان تنهایی ماهی عاشق شعر سهراب سپهری است:

«چقدر گرفته دلت/ مثل اینکه تنهایی/ چقدر هم تنها/ گمان کنم دچار آن رگ پنهان رنگ ها هستی/ دچار یعنی عاشق/ و فکر کن که چه تنهاست اگر که ماهی کوچک دچار آبی دریای بیکران باشد.»

و من فکر می کنم که چقدر تنهاتر است آقا یوسف کوچکی که آبی دریای بیکرانش لجن مال و آلوده شده است.

گمان می کنم که چنین زیبایی شناسی تکراری در فیلم «آقا یوسف» تنها در سطح همین صحنه ها باقی نمانده و تبدیل به یک تمهید ساختاری در تمام فیلم شده که توانسته مضمون آن را بسط و گسترش دهد. به این ترتیب فیلم موضوع خود را در سطح تنها یک خانواده نگاه نداشته و توانسته آن را با تکرارهایی موضوع کل جامعه ی داستانی اش بنمایاند. این تمهید، از طریق تکرار حضور آقا یوسف در خانه های متعدد، و به مدد نوع شغلش امکان پذیر شده است: فرزندان، دیگر پرکننده ی تنهایی پدران خود نیستند. آنها حتی اگر هم خودخواه نباشند، از سوی دیگران به این سو کشیده می شوند که به پدران خود همان حس تنهایی آزاردهنده را منتقل کنند که گریبانگیر آقا یوسف است. پدران هرقدر هم که تلاش کنند، در پایان، چاره ای جز پذیرش غم تنهایی محتوم خویش ندارند چراکه فرزندان در شرایط ویژه ی اجتماعی که در آن قرار دارند، به زودی برای پدران به «دیگری» تبدیل خواهند شد و دیگر ردی از «خودی» بودن نیز برای پدران خویش باقی نخواهند گذاشت.

بنابراین در فیلم «آقا یوسف» تکرارهای داستانی و ساختاری، هم فضاسازی فیلم را غنی کرده اند و هم به بسط و گسترش مضمون آن یاری رسانده اند.

 

منبع: سی نت

4832 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

آقا یوسف - Agha Yousef        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت