New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "روزهای زندگی"

قصه تلخ زندگي

:: 25 اردیبهشت 1391  5:35:26 PM  ::

 

سی نت: اين از آن جنس فيلم هايي است كه هميشه مورد لطف و عنايت داوران جشنواره فجر قرار داشته است و پيش بيني دادن اين چند سيمرغ به « روزهاي زندگي» چندان هم سخت نبود.
با اينكه فيلم را دوست دارم اما نمي دانم چرا متقاعد نمي شوم كه سيمرغ بهترين فيلم و كارگرداني حق «روزهاي زندگي» بوده؟!

در مورد سيمرغ بهترين فيلم كه خب به خودم مي قبولانم هر چه باشد اين يك فيلم ارزشي است كه باز هر چه باشد در اين سال ها انقدر فيلم بي سر و ته در اين ژانر ديديم (لازم هست مثال بزنم؟!)، يا اگر هم فيلم هاي جمع و جور و خوبي مثل «كودك و فرشته» در كار بوده انقدر مهجور و مظلوم اكران شده كه نديديمش يا حتي اگر شرايط اكران هم خوب بوده باشد فيلمي مثل «بيداري رؤياها» ديديم كه هزار بار بابت پرداخت بد سوژه ي ناب از دست رفته اش حسرت خورديم.در چنين شرايطي بايد هم از ديدن « روزهاي زندگي» كمي بيش از حد ذوق زده شويم.
پس اينكه سيمرغ بهترين فيلم به فيلم شيخ طادي برسد اصلا جاي تعجب ندارد اما در مورد كارگرداني، فصل آغازين فيلم مثال بارزي است براي قاب بندي هاي غلط فيلمساز كه به لطف ريتم تند و تدوين متناسب با جو فيلم زياد به چشم نمي آيد.بر عكس قاب بندي هايش در بعضي نماها اما از ميزانسن هاي خوب شيخ طادي نمي توان به سادگي گذشت.او به خوبي و باورپذيري هر چه تمام تر توانسته آن فضاي پرالتهاب و تنش جنگ را به بيننده منتقل كند.

داستان فيلم درباره ي يك زوج پزشك است كه در آخرين روزهاي جنگ تحميلي به مداواي مجروحان در پناهگاه زيرزميني يك بيمارستان صحرايي مشغولند.عليرغم اعلام قطعنامه 598 مبني بر صلح،جنگ همچنان ادامه دارد و شخصيت هاي اصلي نيز بايد تا رسيدن نيروهاي خودي مقاومت كنند.

« روزهاي زندگي» درامي است كه از باورها و مسائل معنوي شكل گرفته و طي يك روايت ساده كنش و واكنش بين قهرمان با ضدقهرمان را روايت مي كند.
رنجي كه معمولا از فيلمنامه هايمان مي بريم پرداخت ناقص و نخ نماي شخصيت هاي اصطلاحا خاكستري است كه البته در « روزهاي زندگي» اينطور نيست و ما با شخصيت هاي واقعا خاكستري روبرو هستيم.

مهمترين نقطه ضعف فيلمنامه « روزهاي زندگي» هم بر مي گردد به همين شخصيت هايش.آنجايي كه اولا معرفي شخصيت ها به بيننده با شتاب صورت مي گيرد و در ثاني فكر مي كنم تماشاگر با اتفاقات همذات پنداري مي كند نه با آدم هايش. تماشاگر اتفاقا غير از آنچه كه عشق خانم دكتر به همسرش است فقط سختي ها و تلخي هاي ناشي از اتفاقات جنگ را درك مي كند و در واقع شناخت كاملي از خود شخصيت هاي اصلي قصه به دست نمي آيد.

به جز چند اشتباه فاحش در تدوين از سوي واروژ كريم مسيحي باتجربه كه چندتايش را در همان چند سكانس اول فيلم مي بينيم، « روزهاي زندگي» تدوين مناسبي دارد.فيلمبرداري خوب و البته نقش مثبت و مؤثر جلوه هاي ويژه ميداني را هم نمي توان ناديده گرفت.
اين بار نه فرح نژاد معركه است نه قاضياني خاص تر و متمايز تر از ساير بازي هاي خوبش. اما بازي هاي خوب اين دو در قالب شخصيت هاي اصلي « روزهاي زندگي» بعد ديگري از زيبايي هاي اين فيلم را به نمايش مي گذارد.
بازي برونگرا و پر جنب و جوش حميد فرخ نژاد در مقابل بازي درونگراي زيرپوستي هنگامه قاضياني كه در نماهاي مختلف با آن نگاه ها و سكوت پرحرفش بروز پيدا مي كند در اين فيلم فضاي متضاد و مكملي بوجود آورده است.

تا يادم نرفته بگويم آنجايي كه اتومبيل روي تپه منفجر مي شود يكي از زيباترين و استانداردترين صحنه هاي « روزهاي زندگي» است.

آن چيزي كه مسلم و انكارناپذير است اين است كه « روزهاي زندگي» از لحاظ ساختار بصري اش انصافا چشم نواز است و همين آن را از خيلي از فيلم هاي هم گونه اش حتي مي توان گفت در تاريخ سينماي جنگ ما متمايز مي كند.
شيخ طادي نشان داد مي توان در كنار آثار نام هايي مثل حاتمي كيا،درويش،باشه آهنگر و ... باز هم شاهد روايتي نو از جنگ باشيم.

در هر حال « روزهاي زندگي» يك قدم به جلو در كارنامه پرويز شيخ طادي به حساب مي آيد و فيلم شريف و محترمي است.

 

منبع: سی نت

8702 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

روزهای زندگی - Roozhay-e Zendegi        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت