New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نخستین واکنش ها به جدیدترین ساخته اصغر فرهادی - 3

طوفان یخ... چرا «فروشنده» بهترین فیلم اصغر فرهادی است؟/یادداشت پویان عسگری برای فیلم "فروشنده"

:: 15 شهریور 1395  4:15:59 AM  ::

شهاب حسینی و مینا ساداتی در نمایی از فیلم سینمایی

شهاب حسینی و مینا ساداتی در نمایی از فیلم سینمایی "فروشنده" ساخته اصغر فرهادی

 

سی نت: روی صحنه نور انداخته می‌شود و اجزای مختلف استیج را که در تاریکی فرو می‌روند، همراه با اسامی عوامل فیلم می‌بینیم. کارگران مشغول آماده کردن اسباب صحنه هستند. نورهای قرمز رنگ نئون خودنمایی می‌کنند و آدم‌ها در جای خود مستقر می‌شوند. قرار است نمایش رازآمیز، معمایی و افسرده‌حالآغاز شود؛ فیلم «فروشنده» و نمایش «مرگ فروشنده». بازیگران نمایش همان شخصیت‌های فیلم هستند، و بازتاب واقعیت فیلم، بهره گرفته از مایه‌ها و خطوط داستانی نمایشنامه «مرگ فروشنده» است. جایی که گسست و پریشانی افکار عماد (شهاب حسینی) روحیه پریشان ویلی در نمایشنامه را نمایندگی می‌کند و حضور فرید سجادی حسینی یادآور وضعیت تراژیک ویلی در پایان «مرگ فروشنده» است. برای اولین بار اصغر فرهادی دست به یک روایت جانبی در کنار روایت اصلی در فیلم‌هایش می‌زند. خرق عادت او در همنشینی نمایش و واقع‌گرایی، شکلی تازه و قبلا دیده نشده در سینمای فرهادی است. تنوع رنگ‌های نمایش در کنار چرکی تصاویر خیابان‌های تهران. حریم امن نمایش در کنار حریم ناامن خانه. وضعیتی خیال‌انگیز که پناه بردن به آن در مواجهه با واقعیت موحش، ناگزیر و آرامش‌بخش است. انگار که خالق سنگدل بعد از شش فیلم و خستگی آمیزش با تراژدی ناشی از واقعیت، به فانتزی و مامن امن نمایش و خیال پناه آورده. زوج اصلی «فروشنده» هم که در طول فیلم، جهنم را از سر می‌گذرانند و به عدم شناخت یکدیگر می‌رسند، عاجز و ناتوان در پذیرش واقعیت، در انتهای فیلم، در اتاق پشت صحنه، مشغول گریم شدن هستند، تا با بازی روی صحنه، بازی خطرناک زندگی واقعی را از یاد ببرند. آنها هم مثل کارگردان خسته که به فانتزی روی آورده، به لحظه ترسناک فرار از واقعیت رسیده‌اند. به همنشینی و غرق شدن در نمایش به جای همراهی با واقعیت و رنج بردن از آن.

در «فروشنده» دیگر نه خبری از تلاش آدم‌ها برای درآوردن ماشین در گل مانده «درباره الی» است و نه کودک مردد «جدایی نادر از سیمین» فرصت انتخاب دارد. «هیولای لودر» به جان شهر و آدم‌ها افتاده و امیدی به ادامه زندگی در این جامعه ویران و خانه‌های ویران‌تر نیست. ترسناک‌ترین موقعیتدر فیلم‌های فرهادی که در مسیر طبیعی زندگی مدرن زوج فیلم و به واسطه رخداد و شوکی هیچکاکی - یادآور سکانس حمام «روانی» - تراژدی حقیقی رخ می‌نمایاند و احساسی از سرخوردگی و بن‌بست محض در جان تماشاگر لبریز می‌شود. یکی از سیاه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران که به شکلی واقعی، سیاه و تنگ و تاریک است. اینجا است که بحث واقعگرایی فیلم پیش می‌آید و ایده قدیمی و البته احمقانه «سیاه‌نمایی» جریان رسمی در برچسب زدن فیلم‌های انتقادی سال‌های اخیر. اگر کسی به شما گفت که «فروشنده» مروج سیاه‌نمایی است و فرهادی به قصد جلب توجه جشنواره‌های خارجی، مملکت‌اش را غرق در سیاهی نمایش داده، بدانید که درباره سینما صحبت نمی‌کند و به دنبال منافع سیاسی در حوزه فرهنگ و سینما است. «فروشنده» یکی از واقعی‌ترین فیلم‌هایی است که تاریخ سینمای ایران در نمایش اجتماعبه خود دیده. علاوه بر رویکرد تازه فرهادی در ممزوج کردن مصنوع با واقعیتممنوع، شیوه نمایش اجتماع فروخفته هم در «فروشنده» درخشان است. سندی بر یک دوران مهم از جامعه ایران در اواخر قرن چهاردهم شمسی. سال‌هایی که ایرانیان با حسی از سرکوب و روحیه‌ای مچاله شده، به دنبال زندگی بهتر و زیست به شکلی طبیعی هستند. آتشی که زیر خاکستر مترصد فرصتی است تا زبانه بکشد و مملکتی را کن‌فیکون کند. همان‌طور که حسی از سرکوب را در کل فیلم احساس می‌کنیم و خشونت جاری در زیر پوست داستان و شخصیت‌ها و نمایشنامه آرتور میلر هر لحظه منتظر فرصتی است تا خود را از خلال صحنه‌ها و موقعیت‌ها، نشان دهد و از درون به بیرون شیفت کند. اما فرهادی، با به تاخیر انداختن بروز خشونت و تزریق تعلیق بیشتر، تماشاگر را وحشی و آماده انفجار نهایی نگه می‌دارد. او با خست به پیشرفت داستان در طول کمک می‌کند و به جایش با حجیم کردن صحنه‌های به ظاهر بی‌خاصیت اما مهندسی شده در عرض، برای تماشاگر از همه جا بی‌خبر دام پهن می‌کند تا او را رهسپار دقایق نفسگیر پایانی کند. یک استراتژی خاص در فیلم‌های فرهادی که همیشه علاقه‌مند بوده مقدمه فیلم‌ها را طولانی برگزار کند. اما در مقیاس خود فرهادى هم این رویکرد افراطی و رادیکال است و تماشاگر فیلم‌بین را به یاد «پنهان» میشاییل هانکه می‌اندازد. همان‌طور که صحنه بی‌رحمانه و در عین حال عادلانه سیلی خوردن فرید سجادی حسینی هم یادآور لحظه تکان‌دهنده خودکشی مجید در اواخر«پنهان» است. علاوه بر هانکه، ایده زندانی کردن مردی که سبب رنج شده و انتقام گرفتن از او هم «زندانیان» دنی ویلنوو را به خاطر می‌آورد. اما فراتر از فیلم خوب ویلنوو و به مراتب پیچیده‌تر از لحن قراردادی آن فیلم، فرهادی به یک لحن عجیب در صحنه‌ای منقلب‌کننده و حيرت‌انگیز می‌رسد. بهترین سکانس در مجموعه فیلم‌های فرهادی برای بیان مفهوم «نسبی بودن همه چیز» و یکی از خاص‌ترین سکانس‌ها در تاریخ سینمای ایران. «صحرای محشر» شخصیت‌های فیلم‌های قبلی فرهادی و «روز قیامت» صحنه مالوف و تکرار شده بازجویی در آثار پیشین فیلمساز. جایی که «معجزه حضور» فرید سجادی حسینی هم قلب تماشاگر را ریش می‌کند و هم خنک. سکانسی آزاردهنده که خالق، هم سنگدلانه پیرمرد را مجازات می‌کند و هم از تماشاگران می‌خواهد برای حقارت و بیچارگی‌اش اشک بریزند. صحنه‌ای سبع و آکنده از وحشت که احساسات سرد جمع شده در تماشاگر در طول فیلم را به شیوه‌ای عاطفی و ملودرام، آزاد می‌کند. لحن دوگانه این سکانس نه در مقیاس سینمای ایران که در پهنه سینمای معاصر جهان، شگفت‌انگیز و تحسین‌برانگیز است. با شگرد و تمهیدی یادآور آلفرد هیچکاک در نفله کردن فرید سجادی حسینی. جایی که بعد از بدحالی اولیه‌ شخصیت، ناشی از زندانی شدن و خوب شدن حالش دیگر انتظار نداریم عماد (شهاب حسینی)او را تنبیه و مجازات کند. اما فیلمساز با فریب تماشاگر - وقتی که او خیالش از بروز تنش راحت شده و در صندلی‌اش آرام گرفته - شوک و بهت نهایی را وارد می‌کند و تماشاگر را منکوب. دلسوزی و سنگدلی در هم می‌آمیزند و تماشاگر حس و لحنی را تجربه می‌کند که در تاریخ سینمای ایران بی‌نظیر و نادر است.

فرهادی در مسیر فیلمسازی‌اش به اوج پختگی و سادگی و مهارت رسیده. او با اعتماد بنفس‌تر و متمرکزتر از همیشه، داستانی کمرنگ و مماس با ممیزی را به آینه‌ای از ایران غرق در گناه و فساد و تاریکی در اواسط دهه نود شمسی بدل می‌کند. از این جلوتر دیگر نمی‌شود رفت؛ هم از جانب پذیرش ممیزی و هم در نسبت با ممیزی و به شکل پرده‌پوشانه سخن گفتن از سوی فیلمساز. «فروشنده» فیلم دوران انتقالی جامعه ایران است؛ از یک روحیه رنجور که تن به پذیرش می‌دهد و خواست مصالحه دارد، به منش و روشی که از پس تجربه «زندگی مرده» و سرکوب به انفجار و «زندگی طبیعی» رسیده است. «فروشنده» رنج‌نامه‌ یا هزینه‌ای است که باید در این مسیر پرداخته شود. یک شاهکار بزرگ که در آینده از آن به عنوان یکی از تکان‌دهنده‌ترین تجربه‌های «فیلم رئالیستی» یا «فیلم اجتماعی» در تاریخ سینمای ایران، یاد خواهد شد. بهترین فیلم اصغر فرهادی و مهمترین فیلم دهه نود شمسی. فراتر از استانداردهای معمول سینمای ایران در کارگردانی و بازیگری و فیلمبرداری و تدوین. جایی که شیوه معمول فرهادی در اجرای صحنه‌ها با رویکرد «مدیوم‌ شات‌های پر تکان» و «کلوزآپ‌های پر مکث»، به واسط متعادل کننده‌ای چون «لانگ‌ شات‌های ثابت» به منظور ته‌نشین کردن التهاب داستان، دست می‌یابد و سبب می‌شود رویکرد مالوف فیلمساز در دکوپاژ، بیشترین هماهنگی و انطباق با متن را در فیلم‌های فرهادی پیدا کند. حسین جعفریان و هایده صفی‌یاری برای تماشاگران کلاس درس فیلمبرداری وتدوین برگزار می‌کنند و شهاب حسینی یکی از بهترین بازی‌های یک بازیگر مرد در تاریخ سینمای ایران را به نمایش می‌گذارد. همان‌طور که حضور زمخت، ترسناک، مظلوم و همدلی‌برانگیز فرید سجادی حسینی فراموش نشدنی است و داغ و دریغش تا ابد در دل تماشاگر می‌ماند.

*نام شاهکار آنگ لی و یکی از بهترين فیلم‌های سینمای جهان در دهه نود میلادی

 

منبع: سینما دیلی

5347 - فائز حسینی

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

فروشنده - Forooshandeh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت