New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

در حاشيه "سن پطرزبورگ"

زوج طلایی فریبکار

:: 9 آبان 1389  4:07:35 PM  ::

 

سی نت: فیلم "سن پطرزبورگ" در کنار همه ویژگی‌هایی که دارد وقتی با نگاهی مقایسه‌ای به شخصیت‌پردازی مورد توجه قرار می‌گیرد، یک زوج طلایی و کارکردی را در شکلی موجه به سینما معرفی می‌کند.

کاراکتر دو مرد، دو رفیق، دو دوست، دو شریک که با روحیات متفاوت و گاه کاملاً متضاد مجبور به همراهی شده و نیاز دراماتیک آنها مشترک می‌شود، این بار در قالب شخصیت‌های فرشاد و کریم نمود خوبی پیدا کرده، اما ردیابی این زوج در سینمای ایران به همین ویژگی اولیه ختم نمی‌شود بلکه با کمی دقت متوجه می‌شویم در فیلم‌های "نقاب" و "نیش زنبور" هم تعریف اولیه شخصیت‌ها، نیاز دراماتیک و اهداف نهایی آنها نیز با هم تشابه دارد.

گرچه در "سن پطرزبورگ" فرشاد و کریم در پیچ و خم‌های اولیه داستانی با هم برخورد کرده و به واسطه انگیزه‌های مادی و یافتن گنج با هم همراه می‌شوند، اما نفس همراهی این دو با روحیه اغواگرانه فرشاد و روحیه بدوی و لمپن کریم همان تضاد کلاسیک را تأمین می‌کند.

تضادی که این بار به دلیل تأثیری که فرشاد آگاهانه بر زنان می‌گذارد و آنها را فریب می‌دهد، به پیشرفت نقشه آنها برای رسیدن به گنج کمک می‌کند و پیچ و خم‌های جذابی را به مسیر درام می‌دهد. علاوه بر اینکه از وجه بازیگری قرار گرفتن پیمان قاسم‌خانی و محسن تنابنده در نقش این زوج هم تازگی دارد و هم توانسته تضادهای نمایشی و البته ویژگی‌های کاربردی آنها را به خوبی نمایش داده و ترکیبی پذیرفتنی از این زوج پیش روی مخاطب قرار دهد تا مسیر حرکت آنها را پیگیری کند.

همین الگو با کمی تغییر در "نقاب" و "نیش زنبور" هم جواب داده و بی دلیل نیست که با کمی اغماض می‌توان "نیش زنبور" را نسخه کمدی "نقاب" دانست. در "نقاب" هرچند قهرمان اصلی زنی است که به قصد انتقامجویی مرگ خواهرش، نقشه‌ای برای به دام انداختن این زوج فریبکار طراحی کرده، اما در بخشی عمده از فیلم قهرمان محوری این زوج هستند، زوجی که پارسا پیروزفر و امین حیایی نقش آنها را ایفا می کند و هم از وجه انتخاب بازیگر و هم شخصیت پردازی - آن بخشی که به فیلمنامه اولیه وفادار مانده - تأثیرگذار هستند.

تفاوت این زوج با قهرمانان "سن پطرزبورگ" در این است که آنها فریب دادن زنان و دختران پولدار، سوء استفاده و تلکه کردن آنان را به عنوان یک حرفه و شغل انجام می‌دهند. در واقع یک روند حساب‌شده از آغاز تا پایان ماجرا طراحی کرده‌اند که در درازمدت به یک شکل حرفه‌ای رسیده است.

همین رابطه با خوانشی طنز در "نیش زنبور" هم بین زوج رضا کیانیان و رضا عطاران وجود دارد. به این مفهوم که آنها نیز با توجه به رده سنی خود، پیرزنان پولدار را هدف قرار می‌دهند و با تلکه کردن آنها به پول می‌رسند. هرچند در این فیلم زوج کیانیان - عطاران نتوانسته تصویری پذیرفتنی از این الگوی کلاسیک ارائه کند، اما تعریف اولیه شخصیت‌ها، نیاز دراماتیک و نگاهی حرفه‌ای به این کار، "نیش زنبور" را هم با همه نقاط ضعفش در این رده‌بندی قرار می دهد.

طبعاً می‌توان نمونه های متعدد دیگری را در فیلم‌های ایرانی و بیش از آن در فیلم‌های خارجی مثال زد که اساس همراهی زوج قهرمان، بر پایه تضاد و نیازهای دراماتیک متفاوت آنها بنا شده باشد، اما به نظر می‌آید تکیه بر اغواگری و فریبکاری مردانه که می‌تواند نمودی متفاوت به شخصیت پردازی مردان بخصوص در رابطه با زنان بدهد و از کلیشه‌های رایج و نگاه تخت فاصله بگیرد، عامل اصلی تفاوت این زوج های فریبکار با نمونه‌های مشابه باشد.

 

منبع: خبر آن لاین

4880 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

سن پطرزبورگ - SanPeterzburg        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت