New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "آلزایمر"

آزمون دشوار ایمان

:: 25 بهمن 1389  4:53:31 AM  ::

 

سی نت: فیلم سینمایی "آلزایمر" به کارگردانی احمدرضا معتمدی درباره دشواری ایمان و تجربه‌ای تازه در کارنامه این فیلمساز است.

احمدرضا معتمدی فضای ذهنی خاصی دارد که دوست داشتن فیلم‌هایش منوط به دوست داشتن این فضای ذهنی است و شاید به همین علت است که با وجود موضوع‌های غالبا متفاوت فیلم‌ها، تعداد افرادی که آثارش را دوست ندارند بسیار زیاد است.

"آلزایمر" به گفته خود کارگردان بر مبنای تم ایمان گسترش یافته است. اما تصور می‌کنم که این برچسب، جهت گیری خاصی به فیلم می‌دهد و موجب می‌شود که تاکید آن بر متفاوت بودن شخصیت آسیه (مهتاب کرامتی) و امیرقاسم (مهدی هاشمی) و جذب شدن آسیه به خاطر اشتراک درهمین تفاوت‌ها ، تحت تاثیر این برچسب کمرنگ شود.

کارگردان دو بازیگری را برابر هم می‌گذارد که کوچکترین تناسبی ندارند و اولین چیزی که در مورد آن‌ها توی ذوق می‌زند همین عدم تناسب است، این گزینش همان‌طور که از نظر تماشاگران غیر عادی است، از نظر شخصیت‌های دیگر فیلم نیز عجیب و غیر قابل باور است.

آسیه به چه انگیزه‌ای می‌تواند کله خراب شیرین عقل و فراموشکار را همسر خودش بداند؟ آن هم در شرایطی که این ادعا برای سایرین شگفت‌آور است. ایمانی که کارگردان بر آن تاکید می‌کند این جا پررنگ می‌شود. آسیه به زنده بودن همسرش ایمان دارد و با این ایمان فرد دیگری را خلق می‌کند.

فردی که شبیه همسرش نیست، فردی که تست دی ان ای دخترش با او همخوانی ندارد، فردی که هیچ کس نمی‌شناستش، فردی که هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که آسیه او را آگاهانه انتخاب کرده باشد. اما ایمان آسیه قادر است نه تنها در ذهن خودش او را جایگزین همسرش کند بلکه دیگران را نیز به شک وادارد، در صحنه آخر، نعیم قلب موزیکال را باز می‌کند و تصویر آسیه و همسرش را در آن می‌بیند، با سابقه جیب‌زنی که از کله خراب می‌شناسیم ممکن است او این قلب را از آسیه دزدیده باشد اما این شک در دل نعیم و تماشاگر نیز ایجاد می‌شود که او حقیقتا همسر آسیه است.

با وجود موضوع جذاب و سکانس‌هایی که برخی به طور مجزا بسیار خوب از آب درآمده‌اند، داستان آن‌طور که باید قوام نیامده و همچنان خام است. استایل و فیزیک مهتاب کرامتی، نرمش لازم را برای ارائه چنین نقش‌هایی ندارد و همین موجب می‌شود که بسیاری از صحنه‌هایی که او در آن نقش محوری را ایفا می‌کند خالی و ساکن بماند.

از آن سو خصوصیات اخلاقی برادر او هم از جایی به بعد برای این که سدی جلوی پیش روی داستان نباشد عوض می‌شود. آن مرد عصبی که با هر تلنگری آسیه را به باد کتک می‌گرفت از نقطه‌ای و با وجود بدتر شدن اوضاع و ورود مرد غریبه به خانه، واکنش خشونت باری نشان نمی‌دهد و حتی در صحنه‌ای با تشر آسیه، عقب می‌نشیند. در حالی که چند سکانس قبل و داخل کلانتری، زمانی که آسیه کله خراب را همسرش خطاب کرد به صورت او سیلی زد، اکنون با خونسردی عجیبی سایر اتفاقات را تاب می‌آورد.

وضعیت دختر آسیه نیز چندان مشخص نیست. او مادرش را عاقل می‌داند یا دیوانه؟ اگر به حرف مادرش آنقدر اطمینان دارد که تا مشخص شدن نتیجه آزمایش صبر می‌کند چرا در قبال بردن مادرش به اسایشگاه روانی واکنشی نشان نمی‌دهد؟ یا چرا ذهنیت بدی نسبت به عمو و دایی‌اش ندارد در حالی که می‌داند این همه سال آن‌ها بوده‌اند که او را در آسایشگاه نگه داشته‌اند. چگونه بعد از برگشتن آسیه به خانه کسی با او برخوردی متفاوت ندارد و همه، ماموران پلیس و اهالی محل و خانه طوری با او رفتار می‌کنند که انگار سال‌ها مانند آن‌ها و در همین خانه زندگی می‌کرده است؟

چطور مامورین به حرف زنی که این همه سال در آسایشگاه روانی بوده اعتماد می‌کنند؟ همین آسانگیری‌ها است که اجازه نمی‌دهد داستان آن طور که باید و شاید شکل بگیرد. جدا از این به نظر می‌رسد که نام "آلزایمر" هم نام چندان مناسب برای فیلم نباشد . "آلزایمر" به کوچک شدن مغز و از بین رفتن تدریجی سلول‌های مغزی گفته می‌شود و با از دست دادن حافظه دراز مدت بر اثر ضربه متفاوت است. مگر این که کارگردان به علت دیگری این نام را انتخاب کرده باشد که علت آن با وجود مضمون و شیوه روایت فیلم، شفاف و درک شدنی نیست.

 

منبع: خبرگزاری مهر

4781 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

آلزایمر - Alzaymer        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت