New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

به بهانه اكران "سن پطرزبورگ"

نسل بر باد رفته فيلمسازهاي دهه 1370

:: 20 مهر 1389  10:19:59 AM  ::

 

سی نت: حالا و با تماشاي "سن‌پطرزبورگ" (كه اين روزها بر پرده سالن‌هاي سينماي تهران روي پرده است) اين نگراني من جدي‌تر شده است كه چه به سر نسل موفق و موثري از سينماگراني آمده كه دور و بر دهه 1330 به دنيا آمدند. كار سينمايي جدي‌شان را در دهه 1360 شروع كردند و در دهه 1370، فيلم به فيلم پيش رفتند و بهتر شدند.

نه فقط داريوش فرهنگ و محمدعلي سجادي و مهدي فخيم‌زاده و تهمينه ميلاني كه مهم‌ترهايي از قبيل كمال تبريزي، رخشان بني‌اعتماد، احمدرضا درويش، ابراهيم حاتمي‌كيا و بهروز افخمي. فيلمسازهايي كه يا ديگر كار نمي‌كنند و يا از ساخت آخرين اثر خوب‌شان سال‌ها مي‌گذرد (در مورد تبريزي: فرش باد (1381)، بني‌اعتماد: زير پوست شهر (1379)، درويش: كيميا (1373)، افخمي: شوكران (1379) و حاتمي‌كيا: به رنگ ارغوان (1383).

در اين سال‌ها، مسئله تغيير اين فيلمسازها نيست. تغيير نكردن‌شان است. آن‌ها وقتي در حوزه و چارچوب جو و فكر غالب (چه له يا عليه آن) حركت مي‌كردند؛ مشكلي نبود. جهان خودشان و ما را گسترش دادند و ساخت شكني‌هاي جذاب‌شان، از شاهكاري مثل "ليلي با من است" تا "شوكران" و "روبان قرمز"، جواب مي‌داد. اما نمي‌دانم چه شد، يك آسيب‌شناسي است براي خودش، كه چطور در سال‌هاي اخير اين نسل از فيلمسازان ديگر نمي‌توانند در مسير حركت جامعه‌شان تاثيرگذار باشند.

مسئله فيلم خوب و بد ساختن نيست. مسئله اين است كه اغلب اين آثار توخالي و بي‌قطب‌نما و هدف به نظر مي‌رسند. سال‌هايي كه كارگردان "ليلي با من است"، "هميشه پاي يك زن در ميان است" را ساخت؛ و سازنده "زير پوست شهر"، "خون بازي" را و حاتمي‌كياي "آژانس شيشه‌اي"، "دعوت" را و حالا كارگردان "شوكران"، "سن پطرزبورگ" را.

بحث سر اين نيست كه سازنده فيلم "زير پوست شهر" نمي‌تواند ديجيتال بسازد يا كارگردان تريلر اجتماعي "شوكران"، يك فيلم كمدي، يا اين كه كمال تبريزي بخواهد فيلم پرفروش بسازد و حاتمي‌كيا از جبهه به شهر بيايد و "دعوت" را كارگرداني كند.

با اين جور تقسيم‌بندي‌ها، سال‌هاست كه مبارزه كرده‌ايم. فيلم خوب داريم و فيلم بد و فيلم خوب مي‌تواند ديجيتال و پرفروش و دور از جبهه جنگ باشد. مشكل اما اينجاست كه اينها اغلب آثار بي‌هدف و خاصيتي‌اند كه نه مي‌توانند كاراكتر خلق كنند، نه تماشاگر را در پيمودن مسيري شريك كنند. كمدي "روز فرشته" را با "سن‌پطرزبورگ" مقايسه كنيد. دقيقا مثل كمدي تبريزي و فيلم شهري حاتمي‌كيا، اينجا هم با تعدادي آدم بي‌شناسنامه رو به رو هستيم كه اصلا نمي‌شناسيم‌شان. جاي عشق به سينما را عكس‌هايي گرفته كه درك چنداني از زيبايي شناسي تصوير پشت‌شان نيست و داستاني كه در هر لحظه از ماجرا، مي‌تواند تمام شود، يا هر سرنوشت ديگري پيدا كند. اين نسل ديگر نمي‌توانند آدم بسازند، كه ماجرا خلق كنند، كه دست تماشاگر را بگيرند و به او لذت بدهند. (نكته قابل ذكر و تاملي است كه در اغلب اين فيلم‌ها، شوخي اصلي با ناموس و اين چيزهاست.) فقط لحظاتي خلق مي‌كنند به اميد اينكه تماشاگر لحظه‌اي بخندد. "سن پطرزبورگ" چنين فيلمي است در حالي كه سال‌هاي پيش كمدي‌هايي مثل "روز فرشته" و "آدم برفي" و "نان و عشق و موتور 1000" داشتيم.

همه اينها را فقط طرح يك بحث بگيريد تا بعدا حسابي به‌ آن بپردازيم. به اين بيشتر فكر كنيم كه چطور در كمدي سال‌هاي پيش يعني "آدم برفي"، شوخي اصلي خارج شدن از وطن به بهاي از دست رفتن مردانگي بود و حالا در "سن پطرزبورگ" با همين چيزها شوخي مي‌شود، اما اصلا در سطحي ديگر. نسل آينده فيلمسازها براي ايران بايد از راه برسند.

 

منبع: تهران امروز

5052 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

سن پطرزبورگ - SanPeterzburg        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت