New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

درباره "آسمان محبوب" استاد که انتظارات‌مان را برآورده نکرد

مرواریدی که سنگ شد

:: 25 بهمن 1389  4:41:33 AM  ::

 

سی نت: "آسمان محبوب" از هر دوره فیلمسازی داریوش مهرجویی تکه‌ای را برداشته است: حال و هوای روستایی و فاقد المان‌های زندگی مدرن و شهری را از دوره "گاو"، شیوه روایت مدرن، درگیر شدن در کابوس‌های شخصیت اصلی و سکانس‌های خواندن خاطرات را از دوران "هامون"، دغدغه‌های فلسفی یا عرفانی (مثل دغدغه ابرانسان یا انسان کامل) را از دوره "پری" و نمایش آدم‌های مهربانی که به هم کمک کرده و برای هم غذا می‌آورند را از دوره "مهمان مامان". یکی از مشکلات اصلی فیلم همین تکه‌پاره بودنش است. این که مهرجویی و محمدی‌فر هر تکه از مظروف خود را در ظرفی ریخته‌اند و این امر، تجانس و تعادل کار را از بین برده است. به عنوان مثال روایت مدرن، استفاده از نریشن شخصیت اصلی و تلفیق کابوس و واقعیت در برخی از لحظات، برای فیلم شخصیت‌محوری چون "هامون" که در آن با روایتی از درونیات و دغدغه‌های یک فرد روبه‌رو بودیم و کاراکترهای دیگر با او معنا پیدا می‌کردند،‌ کاملاً مناسب است اما در "آسمان محبوب" که بیشتر به روابط بین آدم‌ها می‌پردازد تا درونیات شخصیت اصلی،‌ جواب دلچسبی نمی‌دهد.

از طرف دیگر فیلم پر از سوالاتی است که بی‌جواب می‌ماند. البته قرار نیست هر فیلمی به همه ابهامات پاسخ دهد. آثار برادران مارکس هم مثلاً سوالات منطقی بسیاری را ایجاد می‌کنند! اما لازمه آن سبک دیوانه‌وار، ابهامات منطقی است. در مورد "آسمان محبوب" مشکل این است که فیلم بین دو قطب معلق است. نه آنقدر منطقی است که ابهامات ایجاد شده را برطرف کند و نه آنقدر جفنگ است که ابهامات منطقی به نقطه قوت فیلم بدل شود.

اما عجیب‌ترین نکته درباره "آسمان محبوب" این است که فیلم به شدت از اجرایش لطمه می‌خورد. اتفاقی که در سینمای مهرجویی شاید برای اولین بار است که رخ می‌دهد. فیلم پر از تک‌سکانس‌هایی است که ایده بی‌نظیری دارند، اما با اجرای ضعیف بر باد می‌روند. از جمله سکانسی که عمو غریب از داخل آب مروارید بیرون می‌کشد و دکتر شایان از این کار ناتوان است. ایده‌ای که یادآور همان بحث انسان کامل و ابرانسان است که در ابتدای نوشته به آن اشاره شد اما این صحنه حس و حال لازم را ندارد. حالا اجرای این ایده را با ایده ماهی‌هایی که در "پری" از آب بیرون می‌پرند مقایسه کنید تا ببینید چرا اجرای ضعیف را عامل خراب شدن این صحنه می‌دانم. یا مثلا‌ ایده درجه یک برق شیطانی چشم عمو غریب از دید دکتر شایان که با اجرای نچسبش بیشتر یادآور سکانس‌هایی از فیلم "بتمن می‌آغازد" کریستوفر نولان است که در آن شخصیت‌ها با استشمام گاز مسموم، چهره شخصیت مترسک (سیلیان مورفی) را شبیه چیزی می‌بینند که از آن می‌ترسند! ضمن اینکه زوم‌ها، زوم‌بک‌ها و تکان‌های دوربین روی دست در "آسمان محبوب" عذاب‌دهنده‌اند.

اما بی‌انصافی است که به نکته مثبت و فوق‌العاده دوست‌داشتنی فیلم هم اشاره نکنیم. مهرجویی نگاه ‌بی‌طرفانه و دوست‌داشتنی خود به شخصیت‌های آثارش را در "آسمان محبوب" هم حفظ کرده است. نگاه مهرجویی در این فیلم امتداد نگاهی است که در آثار متاخرش دیده بودیم. اگر مهرجویی در "طهران: ‌روزهای آشنایی" نشان می‌داد که فقر و غنا هیچ‌کدام به تنهایی نکته منفی یا مثبتی به شمار نمی‌روند،‌ در "آسمان محبوب" ایده مشابهی را درباره آدم‌های شهری و روستایی مطرح می‌کند. در اینجا نه شهری بودن قرار است امتیازی به شمار رود و نه روستایی بودن. آنچه در این فیلم شخصیت‌ها را می‌سازد، داشته‌هایشان نیست، بلکه انتخاب‌هایشان است و این باعث می‌شود تا "آسمان محبوب" (فارغ از خوب یا بد بودن کیفیتش)‌، همچون ساخته‌های اخیر مهرجویی، به اثری متفاوت و یکه در سینمای ایران از حیث جهان‌بینی تبدیل شود. به هر حال فراموش نکنید که "آسمان محبوب" کار یک استاد است. حتی اگر در حد بهترین‌های مهرجویی نباشد.

 

منبع: تهران امروز

5069 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

آسمان محبوب - Aseman-e Mahboob        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت