New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "مرهم"

بازگشت داودنژاد به سینمای متفاوت

:: 24 اردیبهشت 1390  1:09:55 PM  ::

 

سی نت: فیلم سینمایی "مرهم" نشان‌ می‌دهد علیرضا داودنژاد پس از سال‌ها به سینمایی برگشته که به آن تعلق خاطر دارد و می‌تواند در قالب آن قصه‌هایی انسانی را روایت کند.

"مرهم" در مقایسه با اکثر فیلم‌های داودنژاد (با صرف نظر از "نیاز") فیلم قابل توجهی است، فیلمی که همچنان چند قدم از نیاز عقب‌تر است اما برای کسانی از قبیل نگارنده که فضا و حال و هوای فیلم "نیاز" را نمی‌پسندند، اثری دلپذیرتر و دوست داشتنی‌تر است. البته مهمترین نقطه قوت فیلم بازی طناز طباطبایی است که دلایل دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

داودنژاد در این سال‌ها تجربه‌هایی را از سر گذراند که بیش از آن که بتوان از آن‌ها به عنوان تجربه‌های متفاوت یک فیلمساز اندیشمند یاد کرد یاد آور کارهایی از سر بی‌حوصلگی و بی‌علاقگی و با نگاه مستقیم به گیشه‌اند. گروه بازیگران متشکل از اعضای خانواده او که همه به نحوی شبیه به هم و با نوعی بی‌تفاوتی و سهل گیری بازی می‌کنند به شلختگی آثار او دامن می‌زدند.

بازیگرانی که در کنار اعضای خانواده او قرار می‌گرفتند نیز، کم و بیش از همان جنس بودند و کمتر کسی جلوی دوربین او خود را موظف به رعایت چارچوب‌هایی در جهت کنترل رفتارش در حد و حدود نقش می‌دید. اما با اهمیتی که طباطبایی برخلاف بسیاری دیگر از بازیگران فیلم‌های داودنژاد برای نقشی که ایفا می‌کند قائل است فیلم سر و شکل حرفه‌ای‌تری پیدا کرده و در کل نقاط ضعف سایر فیلم‌ها در این جا به نقطه قوت بدل شده و به یاری آمده است.

ولنگاری ابتدا و انتهای سکا‌نس‌ها، حیرانی دوربین و ساده پنداری حاکم بر تمام اجزای فیلم در سایر فیلم‌ها (از بازیگری گرفته تا کارگردانی و چینش میزانسن‌ها) این جا تغییر شکل داده‌اند و به دلیل انتخاب موضوع و فرم مناسب و از همه مهمتر داشتن ذهنیتی مشخص به شکل گرفتن مسیری هدفمند در طراحی همه عناصر انجامیده است و نقشی متفاوت و تاثیر گذار را ایفا می‌کنند.

فیلم با فیلمنامه‌ای سرگشته پیش می‌رود اما به دلیل وضعیت شخصیت اصلی داستان، این بی‌سامانی با مضمون فیلم کم و بیش جور در می‌آید و کلیت آبرومندانه‌ای برای فیلم رقم می‌زند. ضعف فیلمنامه از تکرارها و تاکیدهایی است که کش و قوس بی‌دلیل و نابه‌جایی در فیلم ایجاد کرده‌اند اما چون در سکانس‌هایی اتفاق می‌افتند که موضوعش برای تماشاگر جذابتر است و در اجرا بسیارخوب پرداخت شده‌اند، چندان به چشم نمی‌آیند.

برای مثال یک بار شاهد حضور معمار در خانه و حرف زدن او با دخترک هستیم و واکنش‌های سرد و ناشی از کلافگی دختر را هم از حضور او می‌بینیم و بار دیگر دختر بخشی دیگر از همان داستان را با اشتراکاتی از آن چه دیده‌ایم برای صاحبخانه تعریف می‌کند.

این بخش دوم چه کمکی به پیشبرد فیلم می‌کند؟ اگر قرار است برداشت دخترک را از این اتفاق بدانیم که این برداشت در ری‌اکشن‌هایش در برابر معمار مشخص است و اگر قرار است عکس العمل مرد جوان صاحبخانه را ببینیم نیازی به این همه طول و تفصیل نیست و منطقی‌تر بود که دختر برای حفظ فاصله بیشتر با جوان، تاکید چندانی بر جزئیات ماجرا نداشته باشد.

به نظر می‌رسد کارگردان برای طولانی کردن بعضی از پلان‌ها و رسیدن به ساختار مورد علاقه‌اش، دیالوگ‌های طولانی را بیشتر می‌پسندد و حتی برخی از اتفاقات را هم در جایی نامناسب می‌نشاند تا ریتم دلخواهش را به دست آورد. برای مثال چرا باید دختر درست در روز روشن و جلوی چشم پدر و خانواده‌اش از خانه بیرون بزند؟ در حالی‌که می‌توانست زمان بهتری را انتخاب کند و بدون تهدید بگریزد...

اگر تصمیم او به خروج از خانه بعد از کتک زدنش اتفاق می‌افتاد یک تصمیم ناگهانی ناشی از عصبانیت و خستگی به شمار می‌آمد و قابل پذیرش بود. دست کم اکنون که او از قبل تصمیمش را گرفته می‌توانست پیش از این و سر فرصت در مورد موبایل و پول با مادربزرگش صحبت کند. کدام اجبار و فشار غیر از قصد کارگردان برای ایجاد فضایی پر تنش که به فضاسازی فیلم و رسیدن او به ساختار دلخواه کمک می‌کند، دخترک را وا می‌دارد در بدترین و تهدید آمیزترین اوضاع از خانه بیرون بزند؟

با تمام این‌ها به علت توانایی کارگردان در حفظ ریتم مناسب و برقراری دیالوگ‌های زنده و جان دار و البته بازی درخشان طباطبایی، این مشکلات چندان برجسته نمی‌شوند و فیلم آن قدر درگیرت می‌کند که در حین دیدن آن چندان مشکلات منطقی داستان و شیوه چینش اتفاقات آزرده‌ات نکند.

این که داود نژاد بعد از سال‌ها به جنس دیگری از سینما روی آورده، خبر خوشی است و این که هنوز و پس از گذشتن این همه سال از "نیاز"، قادر به ساختن فیلمی آبرومند و شرافتمندانه است خبری خوشتر... گویی درهیاهوی اخبار بد و بدتر سینمایی هنوز چیزکی هست که دل خوشمان کند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

4720 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

مرهم - Marham        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت