New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

به بهانه درگذشت سیدنی لومت

پایان داستان

:: 22 فروردین 1390  7:11:09 PM  ::

 

سی نت: شاید از هر علاقه‌مند به سینمایی بخواهیم چند فیلم محبوبش را نام ببرد، به طور حتم نام فیلمی از سیدنی لومت نیز در میان فهرست وی یافت شود.

سیدنی لومت کار هنری را با تئاتر آغاز کرد و در بین کارهای نخستینش روایت‌های سنگینی همچون «سیر طولانی روز در شب» را دارد. او این فیلم را بر اساس نمایشنامه‌ای از یوجین اونیل کارگردانی کرد. اما آیا لومت را با چنین فیلم‌هایی به یاد می‌آوریم؟

گرچه لومت نیز همچون کارگردان‌های دیگر هالیوود در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 میلادی تاحدودی تحت تاثیر روایت های اروپایی قرار گرفت و فیلمی همانند «کارگشا» را کارگردانی کرد، اما چندان در این نوع سینما دوام نیاورد. اصولا این نوع فیلم‌ها در سینمای آن روز آمریکا نوعی بلند‌پروازی محسوب می‌شد و تهیه‌کنندگان چندان روی خوشی به آن نشان نمی‌دادند.

از فرانسیس فورد کاپولا نقل است، زمانیکه شرکت پارامونت از او خواست فیلم «پدرخوانده» را بسازد کند، نزد پدرش رفت و زبان به شکایت گشود که «از من می‌خواهند یک چنین آشغالی را کارگردانی کنم. من نمی‌خواهم این کار را بکنم. من دوست دارم فیلم هنری بسازم.»

لومت از آن دست سینماگران هالیوودی بود که اعتقاد داشتند تماشاگر به سالن سینما می‌آید تا داستان تماشا کند. نه اینکه داستان را بشنود. یکی از ویژگی‌های بارز لومت و هم‌اندیشان او این بود که مهمترین حرف‌های دنیا را باید در قالبی نمایشی برای تماشاگران باز گفت.

از همین روی وقتی کارنامه اش را مرور می‌کنیم فیلم‌های مهمی همچون «شبکه»، «سرپیکو»، «بعد از ظهر نحس» را می‌یابیم که حرف‌های اجتماعی را با بیانی داستانی برای تماشاگر تصویر می‌کنند. این فیلم‌ها زبان سینما را دستاویز خود قرار داده‌اند، زبانی که قرار است نمایش بدهد نه اینکه سخن بگوید.

تعدد رویداد‌ها، میزانسن‌های سینمایی و حتی استفاده از بازیگران حرفه‌ای به او کمک می‌کرد تا بتواند این زبان نمایشی را غنا بخشد. لومت و هم‌اندیشانش برای غنا بخشیدن به این زبان ابزارهای متعددی را در اختیار داشتند، اما یکی ابزارهای انسانی که برای لومت ارزشی بسیار ویژه داشت بازیگر بود. آیا می‌توان منکر شد که بازی‌های آل پاچینو در «سرپیکو» و «بعد از ظهر نحس» و یا بازی شان کانری در «تپه» یا فی داناوی در «شبکه» از یاد رفتنی است.

لومت می‌دانست بازیگر حرفه‌ای تا چه اندازه قابلیت دارد تا افکار آشکار و نهان او و فیلمنامه‌نویسانش را نمایشی کند، از همین روی در هر پروژه‌ای بر حضور بازیگران حرفه‌ای اصرار می‌ورزید، بازیگرانی که در هر فیلم متفاوت با دیگر آثارشان ظاهر می‌شدند.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز فیلم‌های لومت اقتباسی بودن آنهاست. شاید این نگاه او را بتوان حائز این ویژگی به شمار آورد که به روایت‌های داستانی بسیار اهمیت می‌داد. اقتباس او از داستان‌های واقعی در «بعد از ظهر نحس» و «سرپیکو» و یا اقتباس‌های ادبی همچون «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» که بر اساس رمانی از آگاتا کریستی صورت گرفت، از اقتباس های مطرح وی محسوب می‌شوند. او استاد دراماتیزه کردن داستان‌های واقعی بود. گاهی او را در فیلم‌هایی همانند «شبکه» متهم به شعارزدگی می‌کنند، اما اگر هم شعار‌زدگی وجود دارد در پس داستان قرار می‌گیرد.

سینمای هالیوود با از دست دادن کارگردان‌هایی همانند سیدنی لومت و بازیگرانی همچون الیزابت تیلور نسلی را از دست می‌دهد که در ساختن رویاهای جمعی علاقه‌مندان سینما نقشی مهم بر عهده داشت، رویاهایی که متعلق به دهه‌های گذشته سینماست. شاید امروز رویاهای ما نقش و رنگی دیگر داشته باشند، نقش و رنگی که با رویاهای هنرمندان دیروز تفاوت‌هایی آشکار دارد.

 

منبع: خبر آن لاین

3850 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت