New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

درباره بهترين فيلم اسکار 2011

یک سخنرانی پر از جایزه

:: 10 اسفند 1389  12:37:10 AM  ::

 

سی نت: دوشنبه صبح اسکار هشتاد و سوم توانست خاطره بد اسکار سال قبل را از بین ببرد. سال پیش که تام هنکس نام بهترین فیلم را اعلام کرد گویی خود نیز از نامی که بر برگه بهترین فیلم سینمایی دیده بود کمی تعجب کرد. حداقل من حس کردم دوربین​ها لحظه ای بر چشمان متعجب وی مکث کردند.

اما ظاهرا اسکار امسال چهره نگرانی را در سالن به خود ندید و همه از نحوه اهدای جوایز - حداقل آن چیزی که دوربین​ها نشان می​دادند - راضی بودند. نبرد و رقابت اسکار امسال میان تخیل و واقعیت بود. البته این اتفاق سال گذشته هم رخ داد و با این نگاه که واقعیت سال گذشته چندان به واقعیت نزدیک نبود و فیلم تخیلی آواتار در نبرد با این واقعیت چند پله بالاتر می​ایستاد.

امسال از همان ابتدا که بحث مراسم اسکار مطرح شد و فیلم‌ها یک به یک به نمایش در آمدند آثار مختلفی در ذهن علاقمندان به سینما نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم بودند، اما در این میان چهار فیلم "تلقین" (آغاز)، "سخنرانی پادشاه"، "شبکه اجتماعی" و "قوی سیاه" بیشترین شانس را داشتند.

دو فیلم "شبکه اجتماعی" و "سخنرانی پادشاه" از منظر موضوعاتی که برگزیده بودند تقریبا در یک صف می​ایستادند؛ "آغاز" به سینمای تخیلی تعلق دارد و "قوی سیاه" نیز یک درام روانکاوانه شخصی است. در این میان فیلم "قوی سیاه" مستقل‌تر از بقیه به نظر می​رسید. "آغاز" یک اثر هالیوودی تمام و کمال بود و دو فیلم دیگر دو اثر زندگینامه​ای. فیلم "سخنرانی پادشاه" از منظر تاریخی منظری دورتر دارد و فیلم "شبکه اجتماعی" به سال​های نزدیک ما؛ که چگونگی طراحی و تاسیس شبکه فیس‌بوک را مورد توجه قرار می​دهد. اگرچه در ماه​های اخیر تقریبا بجز "سخنرانی پادشاه" و "شبکه اجتماعی" باقی رقبا حذف شده بودند، اما بر سر همین دو فیلم نیز بحث و جدل‌های بسیار بود.

هر دو فیلم "شبکه اجتماعی" و "سخنرانی پادشاه" داستان​های ساده‌ای دارند با شخصیت‌های پیچیده. هر دو فیلم موضوعات جذابی دارند. با این توجه که داستان "سخنرانی پادشاه" دراماتیک‌تر به نظر می​رسد. هر دو اثر هم تا انتها رقابتی فشرده داشتند، اما فیلم "سخنرانی پادشاه" جایی از فیلم رقیب خود، "شبکه اجتماعی" پیشی می گیرد که روایت را قربانی موضوع نمی​کند. این اتفاق در "شبکه اجتماعی" هم رخ داده و دیوید فینچر که بیش از حد مشعوف موضوع خود شده و می‌داند این اثر به دلیل حساسیت موضوع مورد توجه عام و خاص قرار می​گیرد چندان توجه خود را به روایت اثرش معطوف نمی​دارد.

تام هوپر اما این​گونه عمل نمی​کند و از ابتدای داستان مبنایی را تدارک می​بیند که ابتدا مخاطب را به خوبی درگیر شخصیت کرده و سپس وجوه بیرونی داستان را برای بیننده​اش آشکار می​کند. در این فیلم شاهزاده ابتدا سعی می​کند از آسیب پذیری عبور کند تا بتواند بر مسند تکیه بزند، در صورتی​ که برادرش این خصلت را ندارد. البته کارگردان چندان به مقایسه او با برادرش نمی​پردازد، اما به هرحال زمانی​که می​بینیم اعضای دولت این برادر خوشگذران را به دلیل فساد اخلاقی کنار می​گذارند، ناخودآگاه بستر ایجاد مقایسه گسترده می​شود.

فیلمنامه "سخنرانی پادشاه" بر خلاف فیلمنامه "شبکه اجتماعی" هیجان بیرونی زیادی ندارد، اما فیلم آنقدر بطئی به شخصیت​های خود نزدیک می‌شود که این نگاه موجب همذات‌پنداری تماشاگر شده و موجبات تعلیقی آرام را در هسته مرکزی اثر پدید می​آورد که ریتم فیلم را تا انتها حفظ کرده و موجب ملال نمی​شود.

اگرچه در این میان نمی​توان نگاه تاریخی نویسنده و کارگردان فیلم "سخنرانی پادشاه" را نیز از نظر دور داشت. به هرحال نمی​شود درباره دربار یک کشوری همانند انگلستان فیلم ساخت و از مسائل سیاسی آن غافل بود، اما پرداختن به این موضوع و بررسی جایگاه شخصیت اصلی این فیلمنامه در تاریخ و ارتباط او با این مقوله فرصتی افزون طلب می​کند که در حوصله این مقال نیست.

در هرحال کارنامه اعضای آکادمی اسکار در سال 2001 آبرومند و قابل دفاع بود. این نکته شاید شرم جایزه سال گذشته را از پیشانی این هیئت داوری پاک کند.

 

منبع: خبر آن لاین

4332 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت