New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "نیمه شب در پاریس"

نوستالژی یعنی انکار

:: 25 دی 1390  11:01:45 AM  ::

 

سی نت: به آدم های آنُرمال علاقه خاصی دارم.وودی آلن هم جزء همین آدم هاست و سینمای دوست داشتنی اش همیشه برایم لذتبخش بوده مخصوصا اینکه همیشه رگه هایی از خیال در آثارش وجود دارد.خیال هایی که نیازی به چتر ندارند چون خیس نمی شوند.این خیال نهفته در فیلم به اضافه «هنر» که همیشه یک عامل ایجاد ارتباط و پیوند بین انسان ها در فیلم های آلن است( به یاد بیاورید آثار قبلی اش را.مثلا گوش دادن موسیقی،خواندن رمان و...تا جایی که این تاثیرات به حدی است که مثلا شخصیت قصه با خواندن رمان عاشق نویسنده اش می شود) همواره برایم جذاب بوده است.

خالق فیلم هایی همچون آنی هال، زلیگ ، ساختارشکنی هری، با غریبه سبزه روی بلندقدی ملاقات خواهی کرد ،ویکی کریستینا بارسلونا و... این بار یک کمدی رمانتیک دوست داشتنی خلق کرده است. نیمه شب در پاریس که قبلاً در جشنواره کن هم به نمایش درآمده بود. فیلمی است برای همه عشق نوستالژی ها.

فیلم قصه سفر نویسنده ای به نام گیل( اوئن ویلسن) را روایت می کند که همراه با نامزد و پدر و مادر نامزدش برای گذراندن تعطیلات به پاریس آمده اند. اتفاقاتی که در این سفر برای گیل رخ می دهد محور اصلی ماجراهای نیمه شب در پاریس است.گیل در حالی مشغول نوشتن اولین رمان اش است که ذهنش پر شده است از پاریس و تاریخ پاریس. در پس این درگیری های ذهنی در یک نیمه شب،گیل به وسیله یک اتومبیل قدیمی به آنچه که در ذهنش جذابیت داشته سفر می کند.سفر به پاریس 1920 و ملاقات با بزرگانی چون سالوادور دالی، همینگوی، پیکاسو، اسکات فیتز جرالد و...

فضای فیلم های آلن هرچند تا حدودی به هم شبیه است اما نگاه او از زوایای مختلف به اتفاقات و شخصیت های قصه اش است که باعث می شود باز فیلمش برای بیننده تازگی داشته باشد.نکته نسبتا مهم در نیمه شب در پاریس، پرهیز فیلمساز از اداهای روشنفکرنمایانه است مبنی بر ارجحیت زمان گذشته بر عصر حاضر به هر دلیل!.او قصد ندارد بوسیله سفر قهرمانش به گذشته، بین این دو زمان مقایسه انجام دهد و قشنگی نگاهش به این است که ما انسان های معاصر را اسیر تفکرات سوخته ای می داند که از گذشته برای خودمان بهشت ساختیم و از امروز،جهنم. این که گاهی برای فرار از اشتباهات مان خود را پشت گذشته قایم می کنیم و زمان ، عصر و مدرنیزه را عامل مشکلات متعددمان می دانیم.

آلن تاکید دارد که این ما هستیم که می توانیم با ذهنیت درست یا غلط مان از یک عصر، عصر طلایی بسازیم یا عصر یخبندان!.فیلمساز می خواهد نشان بدهد که تفکرات و تصمیم های ما باید منطبق بر شرایط و موقعیت باشد و نگاه مان به زندگی و مسائلش را به روز کنیم.

فیلم های آلن همیشه سادگی و صمیمیت خاص خودش را دارد.از همه مهمتر این که بیننده خیلی زود با قصه ارتباط برقرار می کند و انگار همه چیز برایش باورپذیر می شود.آلن با پرداخت زیاد به حواشی و شاخ و برگ های اضافه،بیننده را از اوج جذابیت ماجرا( سفر خیلی ساده و معمولی به گذشته) دلسرد نمی کند.همین ها باعث می شود که حتی شاید بیننده در هنگام تماشای فیلم این سوال ذهنش را درگیر نکند که مگر چنین اتفاقی ممکن است؟! جذابیت های بعد از این اتفاق باعث می شود اصل مساله سفر فراموش شود و تجربیات سفر گیل برای بیننده تبدیل به درسی بشود.

اوئن ویلسن( گیل پندر) یک وودی آلن دیگر است.زمانی که جوانتر بود و هنرش را جلوی دوربین می دیدیم.بازی آلن گونه ویلسن را باید به دقت دید.به گمانم خواسته یا ناخواسته( ممکن است هیچ اصراری از سوی آلن بر این نوع بازی نبوده باشد) هر چند نتوانسته به خوبی آلن بازی کند و همه می دانیم که فقط آلن،آلن است! اما این شباهت ها در بازی اش کاملا ملموس است.دقیقا مثل آلن در هنگام صحبت دائما سرش را تکان می دهد یا حرکات تند دستش،دست هایی که هنگام قدم زدن در خیابان همیشه در جیب است و از همه مهمتر لحن و نحوه دیالوگ گویی اش ما را به یاد لحن جادویی آلن می اندازد.

نباید فیلمبرداری ستودنی نیمه شب در پاریس را از یاد برد به لطف نماهای زیبا و هنرمندانه ای که توسط داریوش خنجی به ثبت رسیده است.

آلن ما را همراه با قهرمانش به گذشته می برد و می نشاند روبروی چند بزرگ ، نابغه ، مشهور ،اسطوره و بعد کم کم به ما می فهماند که این ها را ما در ذهنمان اسطوره کردیم.

او روی « انسان» بودن قبل از نابغه بودن تاکید می کند و چقدر هم زیبا تاکید می کند.می خواهم از توان آلن در خلق موقعیت های کمدی بگویم در شرایطی که حرف های کاملا جدی ای می زند و واکنش ها و رفتارهای شخصیت هایش هم جدی است.

خنده در نیمه شب در پاریس مانند سایر کارهای آلن یک خنده حساب شده است.او استاد خلق موقعیت خنده در حین وقایع کاملا جدی است.به عنوان مثال اختلاف نظرهای گیل و پدر نامزدش بر سر مسائل سیاسی یا آنجایی که گیل قصد دارد گوشواره اینز را بردارد تا به آدریانا هدیه بدهد و... . تماشاگر در فیلم های آلن به حرف های درست و حسابی است که می خندد نه به حماقت شخصیت های فیلم.

آلن این خنده ها را مدیریت می کند و اصراری هم به خنداندن مخاطب ندارد هر چند فیلم های او را بدون شیرینی های ظریفش نمی توان تصور کرد.

از بازی خوب و قابل قبول سایر بازیگران هم که بگذریم نگارنده معتقد است مفهوم محبوس شدن در Belle Eporque و خوردن حسرت دائمی زندگی آرام تر نسل های گذشته و از همه مهم تر تاثیر قدرت فکر و ذهن انسان و نگاهش به زندگی در خوشبختی وی، به خوبی توسط آلن به بیننده منتقل می شود.

در پایان مایلم روی دو دیالوگ از این فیلم تاکید کنم.اولی این که : « آدمای واقعی میخوان زندگیشون خیالی باشه و آدمای خیالی زندگی واقعی رو دوست دارن». دوم این جمله به شدت معرکه که خیلی جای تامل دارد.« نوستالژی یعنی انکار...انکار حقیقت و حالِ دردناک».

* * *

نیمه شب در پاریس- Midnight in Paris
نویسنده و کارگردان: وودی آلن، بازیگران: اوئن ویلسن، ریچل مک آدامز، کیتی بیتس، آدرین برودی، ماریون کوتیار، کارلا برونی، موسیقی: استفن رمبل، مدیر فیلمبرداری: داریوش خنجی، بودجه تولید: هفده میلیون دلار، تاریخ اکران در ایالات متحده: 10ژوئن 2011، فروش مجموع تا تاریخ 18 دسامبر 2011: 56,3 میلیون دلار، زمان: 94 دقیقه

 

منبع: هفته نامه سی نت - شماره چهارم

4497 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت