New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "عصر جمعه"

تلخي ماندگار عصر جمعه

:: 18 دی 1389  8:20:02 PM  ::

 

سی نت: اولين فيلم مونا زند حقيقي را در حالي بر پرده سينما مي بينيم كه 5 سال از ساخته شدنش گذشته است. اصولا گذشت زمان مي تواند بدترين اتفاق براي فيلمي باشد كه مي توانست در زمان مناسب تاثيرگذاري بيشتري داشته باشد. با اين همه انتخاب موضوع تابو شكن "عصر جمعه" در جامعه بسته معاصر ما ريسك بالايي دارد و باعث شده اثرگذاري فيلم به طور كامل از بين نرود.

در سينماي اجتماعي زنانه دو دهه اخير مهمترين فيلم هاي اجتماعي با نگاه خاص به امضاي رخشان بني اعتماد بوده است. آثاري مانند "نرگس"، "روسري آبي" و "زير پوست شهر" هر يك نگاه تخصصي به مقوله زنان معاصر و زخم خورده در جامعه را داراست. مونا زند حقيقي دستيار چنين كارگرداني بوده و بدون شك تحت تاثير سينماي استادش قرار گرفته و همين رويكرد باعث شده است او به دنبال انتخاب موضوع جنجالي "عصر جمعه" برود.

داستان زني كه قرباني تجاوز محارم است به اندازه كافي تابو شكن خواهد بود، به همين دليل كارگردان با انتخاب نويسنده اي چون فريد مصطفوي و بازيگراني چون رويا نونهالي سعي كرده است فيلم اثر قابل توجه و كامل شود. اما نكته مهمي كه در اين بين بر روي كل كار اثر گذاشته است فيلمنامه يك خطي و ريتم كند فيلم است. شايد بتوان از قاب بنديهاي ناشيانه گارگردان گذشت اما فيلمنامه در بسياري از جهات دچار كاستيهاي زيادي است.
پرداختن به زندگي خالي و بدون پشتوانه سوگند با تلاشهاي رويا نونهايي قابل توجه است. نگاه مستندگونه كارگردان به تنهايي زني كه در اين جامعه مرد سالار تنها و بدون پشتوانه رها شده و پرداختن به جزئيات روابط اجتماعي مثل نگاههاي معنادار مردان همگي حاكي از صداقت كارگردان بوده است اما نكته مهمي كه از خط اصلي داستان پررنگ تر جلوه ميكند پرداختن به زواياي پنهاني شغل سوگند است. كارگردان به جاي بزرگ نمايي شخصيت سوگند و انعكاس آن در رابطه بين مادر و فرزندي بيشتر زمان فيلم را فداي سكانسهاي آرايشگري او كرده است. و با توجه به اينكه اين فضاها براي اولين بار در فيلمي ايراني قابل مشاهده بوده براي مخاطب عام جذاب و بعضاً ساختارشكن جلوه مي كند.

فيلم سرشار از تلخي هايي است كه به مدد نگاه درست كارگردان سعي شده است از بار آن كاسته شود. در اين بين پررنگ بودن نقش سوگند به عنوان قرباني اصلي ذهن تماشاگر را از قرباني ديگر كه فرزندش به حساب مي آيد، دور كرده است. تنهايي و بغض فرو خورده فرزندي كه در اوج نوجواني برچسب نامشروع بودن ميخورد مي توانست انعكاس بيشتري در ماجراي اصلي داستان داشته باشد.

با همه اينها نمي توان از صداقت و دقت نظر كارگردان در انتخاب موضوع گذشت. زيرا بيان موضوعاتي از اين دست كه هميشه در پشت پرده هستند مي تواند در ذهن تماشاگري كه با اكران فيلم هاي شاد و دم دستي به نيانديشيدن سوق داده ميشود، اثرگذاري خاصي داشته باشد و نوع نگاه آنها را نسبت به اينگونه زنان تغيير دهد.

 

منبع: سی نت

4415 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

عصر جمعه - Friday Evening        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت