New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

غوطه در عمق ِ سادگی هایِ دوست داشتنی / یادداشت حمید سلجوقی به انگيزه ی پايانِ پخش سريال «پايتخت دو»

:: 17 فروردین 1392  9:10:43 AM  ::

لیندا کیانی، ریما رامین فر، محسن تنابنده، علیرضا خمسه و احمد مهران فر در نمایی از سریال

لیندا کیانی، ریما رامین فر، محسن تنابنده، علیرضا خمسه و احمد مهران فر در نمایی از سریال "پایتخت 2"

 

سی نت: قهرمان های شب های مردمی كه ارزانترين و دم دست ترين سرگرمی شان، تلويزيون است می توانند هنوز هم آدم های سرخوش، ساده و بی شيله پيله ای از جنس آدم های سريال های سال های نه چندان دور رضا عطاران باشند... قهرمان هايی معمولی مانند نقی و خانواده اش.

در مقطعی كه فشارهای اقتصادی و... ساعت های آنچنان خوشی برای مردم نگذاشته و فضای سريال هایمان يا مملو از تنش های سرد خانوادگی ست يا مملو از اداهای تكراری و بی ثمری كه می خواهد با استفاده از يك داستانِ كم كشش و كم جذبه، به زور از مردم لبخند بگيرد... «پايتختِ دو» غنيمتی ست كه اين شب ها می بينمش.

نخ تسبيح «پايتخت» يك سفر خانوادگی ست و مهره های اين تسبيح، موقعيت های داستانی جذابی ست كه شخصيت های اصلی را درگير می كند. اتفاقاتی كه هم از لحاظ بار كُميك اش توانمند است (كل كل ارسطو و نقی با هم، كابوس ديدن های ارسطو، تكه كلام های بابا پنجعلی و...)، هم از لحاظ بار درام (فصل تحول برادر معتادِ بهبود آن هم هنگام طلوع صبح همزمان با نماز خواندن نقی، فصل گير اُفتادن باباپنجعلی در لبه ی پرتگاه و اتفاقاتِ متعاقبش از دويدن ها و با طناب روی زمين كشيده شدن های نقی گرفته تا جيغ زدن بچه ها و اشك های هما كه بدون كفش دويده و جوراب هايش گِلی شده و پايش زخم تا آنجايی كه نقی سر پدرش را می بوسد، فصل ورود گنبد و گلدسته به سرای سالمندان با آن سرود «بوی محمد آمد» ی كه پخش می شود، سفره هفت سين و لحظه تحويل سال و...)

«پايتختِ دو» سريال روز است.طرح مسائل روز جامعه در دل داستانك ها از بحث عدالت و نطق عادلانه نقی (بحث بين او با ساير كارگران در سر چهاراه) و اشارۀ تك جمله ای به «مسكن مهر» گرفته تا انتخابات رياست جمهوری و تيكه انداختن به بی پولی تلويزيون با «پشت اين كارتِ عابر،صدا و سيما خوابيده ها» گفتن ِ ارسطو تا مسئله دردناك فروش كليه كه با نماهای دوربين سرگردانِ روی دستِ مقدم از در و ديوار همين شهر و همين روزها انگار زنگِ آلارمی باشد برای بيدار شدن بعضی ها،به چشم می آيد.

يكی ديگر از زيبايی های «پايتخت» قاب بندی های كارگردانی ست كه مشخص است روی هر پلانش حوصله، انرژی و سليقه به خرج داده. (استفاده از كرين تا اينسرت ها و ريز به ريز دكوپاژ موقعيت های حساس داستان). مقدم حتی از پلان ِ ساده ی بازی كردن كودكان با يك اسباب بازی هم ساده نمی گذرد يا برای يك پلان گفتگوی نقی و ارسطو، اول با كرين از بالای سقفِ كاميون ما را می برد وسط بحثشان و بعد two shot. بطور قطع اين كارهای مقدم، شاهكار و خاص نيست! اما به نظرم پر از زيبايی ست. گذشته از آن،آنقدر قاب بندی های سرد و شتاب زده ديديم و می بينيم در سريال هايمان كه اين يكی واقعا غنيمت است.

واقعيت اين است كه لااقل از نظر من، تلويزيون ما هر وقت دست به ساختِ فصل دوم برای يك سريال زده، هيچگاه نسبت به سری اول قدم بزرگی برنداشته و اتفاق خاصی رقم نزده. تا جايی كه من به ياد می آورم برای سريال هايی نظير «مرد هزار چهره»، «روزی روزگاری»، «كاراگاه علوی» سری دوم ساخته شد اما فصل دوم «پايتخت» موفق شده كماكان جاذبه های داستانی اش را حفظ كرده و با دامن زدن به اتفاقات روز جامعه در قالب بيانی گس، قصه اش را پيش ببرد.

از شيرينی موقعيت های داستانی كه بگذريم، «پايتخت» شخصيت های خوش نمكی دارد. شخصيت هايی كه هم متناسب با فضا و با بداهه های بازيگران، با نمك می شوند و هم اين نمك آنقدری كنترل شده هست كه به شوری نزند!

محسن تنابنده (نقی)، ستونِ محكمی ست برای «پايتخت». احمد مهرانفر (ارسطو) بالاخره يك جايی بايد هنرش ديده شود و قابِ دوربين مقدم اين فرصت را به او داده، مهرانفر هم به لهجه مسلط است هم به وقتش از تكه كلام های خاص خودش استفاده می كند و بحث ها و بده بستان هايش با تنابنده هم خوب درآمده. عليرضا خمسه (پنجعلی) هر چند كم ديالوگ باشد اما به عنوان شيرين ترين قهرمانِ اين جمع، پتانسيل اين را دارد كه مانند خشايار مستوفی ِ «زير آسمان شهر» در ذهن ها ماندگار شود. اين وسط همسر امير جعفری، ريما رامين فر (هما) را هم نبايد از ياد برد كه شايد ايرانی ترين زنی باشد كه در اين چندساله از تلويزيون ديدم! (از صبر و مهربانی و وقار گرفته تا عاطفه و وسواس و نگرانی های خاصی كه در ذاتِ همه زن های ايرانی ست و در سريال های ديگرمان، يك جور دوست نداشتنی ای می بينمشان!). بازی خانم رابعه مدنی (مادر اميرشهاب رضويان، كه در سريال «وضعيت سفيد» نقش مادربزرگ را بازی می كرد) در همان چند سكانس از قسمتِ دهم «پايتخت»، عالی بود. عالی

و موسيقی. موسيقی دلنشين تيتراژ آخر كه تركيبی ست از نوای محلی علی آباد و موسيقی نواحی جنوبی كشورمان.انتخاب نواهای دوست داشتنی موسيقی محلی ايرانی كه روی نماهای مختلف از خشكی و بيابان گرفته تا دريا و سواحل نيلگون خليج فارس،گذاشته شده وجه ديگری از زيبايی های سريال مقدم است.

معمولی ها هنوز هم می توانند قهرمان هايی باشند كه با شيرينی هاشان بخنديم (رقص محلی ارسطو و نقی) و با اشك هاشان اشك بريزيم (گير افتادن پنجعلی در لبه ی پرتگاه).
...
با يادی از جواد باقری و حسن کریمی، عوامل تداركات اين سريال كه در حادثه تصادف (پيامد رفتار غيرحرفه ایِ تهيه كننده)، مصدوم شدند.

 

منبع: سی نت

17263 - احمد شاهوند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت