New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

بازیگر یا تماشاگر مسأله این است / یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «خانه اي كه جك ساخت» ساخته لارس فون تریه

:: 5 دی 1397  11:01:18 PM  ::

فیلم سینمایی

فیلم سینمایی "خانه ای که جک ساخت" ساخته لارس فون تریه

 

سی نت: به هر رويدادي مي توان از دو منظر متفاوت نگريست. يكبار از بيرون و بار ديگر از درون. تصور كنيد براي نظاره ي سالمندي به خانه ي سالمندان رفته ايد با وقتي را كه در خانه ي سالمندان، به نظاره تان آمده اند. يا زماني كه تاريخ مي خوانيد با زماني كه تاريخ مي سازيد. نگاه بيروني به هر پديده اي، تماشاگرانه و نگاه دروني به همان پديده، نگاهي بازيگرانه است. بر همين اساس فرق است ميان دانته، كه به دل ِ دوزخ مي زند. با جك( كاراكتر مركزي فيلم ِ خانه اي كه جك ساخت) كه از دل ِ دوزخ سر بر مي آورد. هر دو همراهند با ويرژيل. دانته، نگاهِ تماشاگرانه دارد اما جك ، نگاه ِ بازيگرانه و اين، مهم ترين وجه افتراق اين دو است. آن يكي در سير عوالم دوزخ، به داستان هاي ويرژيل درباره ي دوزخيان گوش مي سپارد و اين يكي داستان ش را در مسيرِ دوزخ به گوش ويرژيل مي خواند. آن ديگري معماري است در دست ِ مهندس هستي. اين يكي، مهندسي مي كند معماري را. به تعبير آن چه از فيلم مي فهميم، نت موسيقي ِ ديگري را، نمي نوازد كه خودش مي نويسد موسيقي از براي ديگري. اوست كه دو شعر مجزاي ويليام بليك( ببر و بره) را در بستري نو به هم مي خوراند تا درندگي يكي، دليل ِ جاودانگي آن ديگري شود. و از اين روست كه همچون آلبرت اسپير (معمارِ دوران زمامداري هيتلر) مصالح خوب و بد را در بناي عالم در هم مي آميزاند بل كه طرحي نو برانگيزاند تا براثر سايشِ ايام، فرسايش مواد و ريزش مصالح نامرغوب، بنيان ِ خير استوار و ماندگار بماند. بدين گونه شر، نه در برابر خير، كه هم ارز خير مي شود و بر جلا و اعتبارش مي افزايد. همچنان كه شرايط سخت ترِ فساد(بخوانيد نيروي بيشتر شر) بر دانه هاي انگور، بر ميزان مرغوبيت شراب حاصله موثر مي شود.
اما و هزار اما كه در روايت فون ترير، ويرژيل نه بازيگر و نه تماشاگرِ محض است. اوست كه به داوري مي نشيند تا غبار از حقيقت برخيزد. براي نمونه به درستي نشان مي دهد كه شأنِ خير با شر برابر نيست و تمثيل چراغ هاي خيابان و سايه ي عابر( تمثيلي كه جك براي انگيزه ي قتل ها به كار مي برد)، توجيه اشتباهي است كه هر معتاد به امرِ شري، مي تواند به وجهي از آن بهره جويد. يا اشاره ي زيبايش به درختِ بلوطي كه گوته در زير سايه اش مهم ترين آثارش را پديد مي آورد و سال ها بعد، بر سايه ي همان درخت ، كشتار يهوديان شكل مي گيرد. در واقع، يكي به زير سايه اش( به اعتبار نوشته هايش)نور و آن ديگري تيرگي، به جان ِ تاريخ بشريت مي بخشند. به عبارت ِ بهتر، ظل به اعتبار وجود ذي ظل معنا مي يابد. و از طريق همين اشاره ي زيباست كه در مي يابيم كه جك همچون فاوست( قهرمان يكي از آثار گوته) روح اش را به شيطان فروخته و درك ش از نظامِ عالم، به مثابه ادراك شيطان از انجيل است.

 

منبع: سی نت

3764 - فائز حسینی

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت