New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "اینجا بدون من"

زندگی روی حباب

:: 24 مرداد 1390  11:44:10 AM  ::

 

سی نت: وجه اول اهمیت "اینجا بدون من" به کارگردانی هوشمندانه بهرام توکلی و پرداخت ایرانیزه و امید بخش وی نسبت به تلخی های موجود در شاهکار تنسی ویلیامز یعنی "باغ وحش شیشه ای" برمی گردد. توکلی با درک درست از بسترهای دراماتیزه اثرش نگره ای بومی را بر خلق موقعیت های داستانی فیلمش مسلط ساخته و همین مساله درک جهان ذهنی کاراکترها و دغدغه هایشان را برای مخاطب آسان تر ساخته است. رویای شخصیت ها کاملا ایرانی است و بدون هیچگونه گره دراماتیک محدودکننده، بر مسیر حرکتی هر یک از شخصیت ها رنگی روشن می زند.

همچنین در پس نگاه امیدوارانه کارگردان که به ویژه در پایان بندی درخشان و حساب شده، روح امید و در لحظه خوش بودن را به مخاطب انتقال می دهد ما با تصویری درست از یک تفکر خلاق و اندیشه ورز روبرو می شویم که با بیان تلخی های زندگی و در عین حال بازتاب لحظات خوش آن، از تحلیل های بازدارنده ای چون وارد آوردن صفت سیاه نمایی به این اثر دوست داشتنی جلوگیری می کند.

اما به راستی چرا "اینجا بدون من" که در نگاه اولیه مخاطب یک زنجیره دراماتیک سهل و همه فهم را در موقعیت های داستانی خود لحاظ کرده است تا به این حد مورد اقبال منتقدان قرار گرفته و جایزه فیلمنامه جشن منتقدان را از آن خود می کند. در مطلب حاضر تلاش می کنیم تا به پاسخ روشنی برای این سوال همه گیر در نظرگاه عمومی برسیم.

پیشینه مناسب توکلی در ایجاد همگامی روایی و هنری میان دو حوزه ادبیات و سینما که در آثار پیش ساخته این کارگردان از جمله پرداخت ماهرانه ای که در پرسه در مه از این کارگردان دیدیم به روشنی قابل درک است ، یکی از نقاط قابل اتکای پذیرش اینجا بدون من از سوی بینندگان است.

به واقع برداشت اقتباسی از یک رمان تلخ و گزنده و انتخاب منطق ایرانیزه در تزریق امید و نشاط به روح درونی اثر کار بزرگی است که توکلی به خوبی از پس آن برآمده است و تماشاگران در پرتو این بینش درست که کارگردان به آدم های اثرش داشته به پای یک درام ایرانی دوست داشتنی می نشینند.

جریان روایت از نریشن شرح حال گونه احسان (صابر ابر) که انباردار یک کارخانه است آغاز می شود و ما از طریق چند سکانس حساب شده به ماهیت وجودی این فرد پی می بریم. احسان جوانی رویاپرداز است که علاوه بر علاقه آتشین به سینما، دستی در نوشتن نیز دارد و ما این مساله را هم از طریق حضورش در سالن های سینما و نگاه حل شده وی به سمت پرده سینما درک می کنیم و هم از روی نریشن های ستایش گونه ای که حسی رویایی را به بینندگان فیلم می بخشد، با روحیات احسان آشنایی می یابیم. فریده(فاطمه معتمدآریا)نیز در نقش مادر احسان و یلدا درخششی برجسته دارد و رویاهایش کاملا برای مخاطب ایرانی به ویژه مادران قابل درک است. زنی زحمتکش که اگرچه با حمایت های ویژه از دختر ازکارافتاده و بدون اعتماد به نفسش، جایگاه حقیقی مادر ایرانی را نشان می دهد اما نوعی زندگی شیشه ای و فرورفته در حباب را برای خود و فرزندانش ساخته است. یلدا(نگار جواهریان) نیز به دلیل زائده ازکارافتادگی کاملا از جامعه بریده است و در انزوای برآمده از تخیل شیشه ای خود فرورفته است و با باغ وحش شیشه ای خود روزگار می گذراند.

توکلی به درستی از جنبه ای نمادین روح درونی جامعه ایرانی و تخیلات بلندپروازانه ای را که در درون هر یک از آدم های این جامعه جایی را اشغال کرده است در مثلث انسانی خود بررسی کرده و با تحلیل دقیق هریک از این شخصیت ها و اختصاص برش زمانی موثر در معرفی هریک از آنها کمک شایان توجهی را در انتقال آموزه اثر به مخاطب داشته است.

از اینروست که "اینجا بدون من" را می توان فیلمی در ستایش سینما دانست و فیلمنامه شاخص اثر را عاملی موثر در استقبال مخاطبان فهیم سینمایی برشمرد. مخاطبی که جنس سینما را می شناسد و در مسیر تماشای رویا در سینما، خود به بخشی مهم از یک سینمای رویایی بدل می شود، همانگونه که در سکانس آخر، زندگی شاد یلدا و رضا را می بینیم و مادری که دیگر بازنشسته شده و با نوادگانش مشغول است و البته احسانی که گاه خود راوی جریان بود این بار از دریچه لنز دوربین، رویای امید را به مخاطب منتقل می کند و این یعنی همان سینمایی که ما به آن محتاجیم. سینمایی که از لحاظ منطق روایی منبع اقتباسی خود، می تواند یک پایان تلخ را برگزیند اما با تزریق نشاط به روح زندگی نقاط ثقل داستان، حسی دل پذیر از تماشای یک اثر جمع و جور را به بیننده اش منتقل می کند.

 

منبع: همشهری

5389 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

اینجا بدون من - Inja Bedoon-e Man        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت