New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

جرم کيميايي در واگويه هاي جرم

:: 18 خرداد 1390  8:55:39 PM  ::

 

سی نت: مناسبات آدمها در بيست و هفتمين اثر مسعود کيميايي ناخواسته مقهور شرايط شده است.
قصه "جرم" (اگر بتوان داستان کلاسه شده اي براي آن تعريف کرد) به ظاهر بربستر گذشته روايت مي شود اما المانها امروزي و شايد هر روزي است.

به بيان ديگر کيميايي براي واگويه هايي که دغدغه هميشگي اش بوده زمان و مکان تعريف نمي کند. روابط جامعه ديروز در فيلم، تلنگر و اعتراضي است بر نامناسبات جامعه امروز و هر زمان ديگر... و رضا سرچشمه "جرم" عصيان مي کند بر عليه آنچه از نگاهش غلط است...
اما رضاي آخرين فيلم کيميايي با رضاي " رضا موتوري" و قيصر "قيصر" متفاوت است. عصيان، مهريست شناسه گونه بر آثار اين فيلمساز. به بيان هجو گونه، کيميايي مبدع سينماي "سرکشي" است.

اما جنس عصيان پروپاگونيست هاي دهه هاي نخست و مياني آثار فيلمساز با دهه آخر کارنامه او متفاوت است... قيصر و فرمان " قيصر"... داش آکل... قدرت ميزباني و سيد رسول " گوزنها" ... رضا و احمد " دندان مار"... رستم" گروهبان" و سلطان قهرمان هايي با رگه هاي آنتاگونيستي اند که قاطعانه بر منش خود پافشاري مي کنند. به تعبير ديگر عصيان براي قهرمان هاي کيميايي تنها راه نجات است حتي تزلزل زن و مرد جوان " تيغ و ابريشم" نيز از جنس سرکشي است... اما کيميايي با امير علي در " اعتراض" لايه اي از ترديد را به عنوان مانعي در اين مسير قرار مي دهد از آن پس آدم هاي سينماي کيميايي ناگزير از سرگشتگي اند و اين سرگشتگي با امير " محاکمه در خيابان" به اوج مي رسد و در رضاسرچشمه به جنسي از وازدگي بدل مي شود.

رضاي " جرم" قرباني معادلات اقتصادي و بدنبال خيانت ناصر (در جايگاه رفيق) زنداني مي شود. پس از رهايي از حبس به دنباله واسطه گري هاي وکيلي به ظاهر وکيل (سيامک انصاري) و متاثر از تيپ کاراکتري مرادگونه (داريوش ارجمند) قدم به جامعه اي مي گذارد که معادلات مافياي اقتصاديش همچنان پابرجاست و چه بسا پيچيده تر نيز شده است و رضا در تن دادن مجدد براي سرپانگه داشتن زندگي به خطر افتاده اش دچار شک مي شود و اين شک به وازدگي مي رسد و اين وازدگي صرف نظر از تحول به يک باره و غير منطقي پايان فيلم تامل برانگيز است . سير تطور شخصيت هاي سينماي کيميايي در طي 4 دهه از ثبات به ترديد قابل بحث است.

خيلي ها اين فيلمساز صاحب سبک را استاد در شخصيت پردازي و چينش آدمها بر بستر قصه مي دانند و اين گونه نيز هست در نتيجه تطور ذکر شده قطعا هوشمندانه است به بيان ديگر سرگشتگي متاخر کاراکترهاي مسعود کيميايي در فيلم هاي اخيرش شايد متاثر از بلاتکليفي مبتلا شده نسل کنوني است و شايد لايه هاي ديگري نيز در پس اين "تغيير نگاه "، مستتر است اما جالب اين است که برخي عناصر بلاتفکيک آثار اين فيلمساز همچون کاراکتري به نام " رفيق" همچنان با همان مختصات ابتدايي و مياني طراحي مي شود و به عقيده نگارنده شايد تکيه گاهي براي اين 3 مرحله "عصيان" " ترديد" و وازدگي " است عنصري که در نگاه کيميايي با وجود نابهنجاري و تزلزل، ذاتش دچار مسخ شدگي نمي شود.

از اين روست که ناصر "جرم" بازگشته و در برابر رضا اظهار ندامت مي کند با در نظر گرفتن اين نکته که خيانت " رفيق" رضا چندان نيز از جنس خيانت نيست حتي زمانيکه بار ديگر دربرابر او مي ايستد دلبستگي اش به رفاقت را بيش از پيش نمايان مي کند :" اومدم برات دستمو بکنم تو کيسش"... و در نهايت اين مناسبات پيچيده سياسي و اقتصادي است که همه چيز را مقهور خود مي کند.

اين نوع از نگاه اغراق شده، فرايند جا افتاده اي در سينماي کيميايي است نگاهي که در هر اثر ديگري به غير از سينماي اين فيلمساز گل درشت و باسمه اي خواهد بود. نيکي کريمي در مصاحبه اخيرش سينماي کيميايي را سينمايي مردانه خوانده و دلايل خودش را نيز آورده است اما واقعيت اين است که کيميايي بر وجوه انساني کم رنگ و ازياد رفته اي دست مي گذارد که چندان جنسيت محور نيست.

از سوي ديگر زنان آثار اين کارگردان چندان چند وجهي، عميق و زخم خورده اند که خود به خود از حاشيه به مرکز ثقل داستان رانده مي شوند و پس ذهن تماشاگر باقي مي مانند چنانکه مريلا زارعي همواره از "سربازهاي جمعه" به عنوان يکي از بزرگترين افتخارات دوره بازيگري خود ياد مي کند. چنانکه هديه تهراني از "سلطان" مرجان شيرمحمدي از "مرسدس" و "لعيا زنگنه از " رئيس " اما " جرم" در يک کلام الکن است؛ الکن از بيان آنچه که تماشاگر بايد از فيلم دريابد اما اين الکن بودن بيش از يک دهه است که وجه قالب سينماي کيميايي شده است.

اشتباه نکنيد قصد، ناتوان خواندن فيلمساز نيست بگذاريد از منظري سهل وممتنع به اين مهم بپردازيم... همگان سينماي ايران چه موافقان کيميايي و چه مخالفانش بر يک اصل اتفاق نظر دارند: کيميايي در سبک خود استاد ديالوگ است گفتگوهايي که بايد هضمش کني تا مغزش را بچشي اما به نظر مي رسد در فيلمهاي اخير، کارگردان تمام بار محتوايي قصه را بر دوش ديالوگ هاي ثقيل و پيچيده گذارده سکانس هاي طولاني و به شدت گفت وگو محور که در نهايت مخاطب را به يک نقطه مي رساند: داستان خطي فيلم چه بود؟ گويا مسعود کيميايي از قصه گفتن خسته شده است در "جرم" اوج اين سنگيني خودنمايي مي کند به گونه اي که تماشاگر حتي از جنس خاصش درنمي يابد که کجاي گفت وگوي رضا با مرادش در زندان بايد بر سير زندگي پس ازآزاديش تاثير بگذارد.

اما " جرم" يک اتفاق خوب دارد که شايد خيلي ها اتفاق خوبش ندانند: ارائه نسخه اي دوبله شده از فيلم در اکران عمومي: زنده کردن حس نوستالژيک سينمايي که در ميان انبوه آثار مبتذل در دوره فيلم فارسي قد علم کرد... از سوي ديگر متاثر از حس تيپيکال گويندگان بر روي کاراکترها مخاطب راحت تر لايه هاي ديالوگ ها را ورق مي زند.. اما به رغم تمام آنچه گفته شد به نظر مي رسد مسعود کيميايي بايد به سينماي توازني ميان قصه ها و شخصيت ها برگردد تا اين تعبير را به کرات نشنويم: کيميايي سالهاست که خود را تکرار مي کند.

 

منبع: مردم سالاري

4911 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

جرم - Jorm        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

مسعود کیمیایی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت