New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

دوران تازه رضا عطاران

دشواری‌های بازیگر بودن

:: 19 شهریور 1392  4:22:42 AM  ::

رضا عطاران در نمایی از فیلم

رضا عطاران در نمایی از فیلم "دهلیز"

 

سی نت: دوران کاری رضا عطاران را می‌توان به ۳بخش تقسیم کرد؛ دوره اول به سال‌های آغازین دهه۷۰ و محبوبیت برنامه‌های طنز برمی‌گردد.

عطاران آن سال‌ها یکی از چند نفری بود که زیر سایه درخشش و شهرت مهران مدیری قرار می‌گرفتند. او که سابقه بازیگری تئاتر داشت با نوشتن و بازی در آیتم‌های «ساعت خوش» به شهرت رسید. عطاران هم مثل دیگر بازیگران، نویسندگان و کارگردانان «ساعت خوش» به جرم محبوبیت ممنوع‌کار شد و این بحران می‌توانست او را از دنیای سینما و تلویزیون حذف کند. اما او مدتی بعد و با پشت سر گذاشتن دوران سخت ممنوع‌کاری، با نوشتن متن مجموعه پربیننده «زیر آسمان شهر» دوباره به تلویزیون برگشت. حضورش در این مجموعه به‌عنوان نویسنده و تفاوت بخش‌هایی که او متن را می‌نوشت با فصل‌های بعدی زیر آسمان شهر نشان داد که او یکی از امیدهای جدی کمدی در ایران است. اما برای این نویسنده و بازیگر راهی طولانی برای رسیدن به این نقطه طی شد.

حضور در سینما برای عطاران با «کلید ازدواج» آغاز شد؛ فیلمی که نه هوشمندی بازیگرش را نشان می‌داد، نه حتی این نکته را آشکار می‌کرد که قرار است در مسیر بازیگری به سراغ چه نقش‌هایی برود. شاید دیده نشدن آن فیلم و تجربه‌های ناموفق بعدی و تصمیم جدی او برای کارگردانی مهم‌ترین عامل موفقیت عطاران در سال‌های بعد شد.

میانه دهه80 عطاران مستقل از دیگران و با کارگردانی چند مجموعه طنز راهش را در تلویزیون باز کرد و به یکی از رقبای جدی مهران مدیری که در آن مقطع ستاره محبوب طنز تصویری بود، تبدیل شد. «ترش و شیرین»، «متهم گریخت»، «خانه به دوش» و... نگاه و سلیقه کارگردانی را به نمایش می‌گذاشت که نوعی از رئالیسم و نزدیک‌شدن به مناسبات زندگی طبقه محروم، استفاده از دیالوگ و شوخی‌های کلامی را دوست دارد، تسلطش بر جزئیات ستودنی بود و حال و هوایی ویژه به این مجموعه‌ها می‌داد. او حتی در مقام بازیگر این مجموعه‌ها، با بازی در نقش‌های مکمل که ویژگی‌هایی مشابه داشتند،در نقشی ظاهر شد که به محبوبیت مضاعف او انجامید.

بخش دوم کارنامه عطاران به بخش سوم که پربارترین دوره کاری او تا امروز است، دیزالو می‌شود. در اواخر دهه80 و در امتداد آن، اوایل دهه90 عطاران دورانی تازه را شروع کرد، موفقیت و محبوبیت مجموعه‌های تلویزیونی ‌اش‌که او را به‌عنوان ستاره مطرح کرده، بستری برای محبوب شدن فراهم کرد اما او به‌دنبال تجربه‌های ویژه بود. بازی در نقش یک راننده در فیلم سینمایی کمتر دیده شده «هفت و پنج دقیقه» (محمدمهدی عسگرپور) را می‌توان گامی برای تحقق حضور در نقش‌های متفاوت دانست و همکاری در یکی از تولیدات خاص سینمایی آن سال‌ها «صندلی خالی» (سامان استرکی) را تلاش برای قرار گرفتن در فضاهای تازه و همکاری در پروژه‌های جریان تجربی سینمای ایران. عطاران در هر دو فیلم فارغ از ارزش و کیفیت هر دو اثر حضوری قابل‌قبول داشت، اما مهجور ماندن این آثار باعث شد توانایی و انتخاب این بازیگر با تأخیر دیده شود.

عطاران که دیگر به سینما پا گذاشته بود در آثاری بازی کرد که معمولا برای مخاطب عام ساخته شده بودند و قرار بود به خاطر حضور این ستاره، پرفروش شوند. بعضی از این فیلم‌ها مثل «از ما بهتران» (مهرداد فرید)، «هر چی خدا بخواد» (پرویز شهبازی) و «آقای هفت‌رنگ» (شهرام شاه حسینی) در گیشه شکست خوردند و بعضی مثل «نیش زنبور» موفق به جذب مخاطب بالا شدند. عطاران در کمدی پرفروش «ورود آقایان ممنوع» نقش مرد دست و پاچلفتی و ساده را این بار با ملاحت و شیرینی بیشتر در قالب قصه‌ای منسجم بازی کرد و در یک کمدی قابل‌قبول سینمای ایران ثابت کرد که بخت اول سینمای کمدی است. اما حضور در «اسب حیوان نجیبی است» (عبدالرضا کاهانی) برگ برنده‌ای بود که عطاران برای تثبیت خود نیاز داشت.
او در این فیلم پر شخصیت با ظاهری دور از تصویر همیشگی‌اش بازی متفاوتی در یک نقش جذاب و کنایه‌آمیز داشت. در دهه90 عطاران فرصت ساخت نخستین فیلمش «خوابم می‌آد» را هم به‌دست آورد که با وجود نقص‌هایی در ساخت و روایت، از منتقدان و تماشاگران نمره قبولی گرفت. همکاری دوم با کاهانی در «بی‌خود و بی‌جهت» مهر تأییدی بر مهارت او در تیپ‌سازی‌، شناخت موقعیت‌های طنز و ارائه بازی واقع‌گرا و تأثیرگذار بود. اما می‌توان گفت شاه نقش کارنامه عطاران در فیلم سینمایی «دهلیز» (بهروز شعیبی) رقم خورده؛ فیلمی واقع‌گرا با ریتم کند و نزدیک به فضای زندگی یک خانواده طبقه متوسط تهرانی. عطاران در این فیلم با کمترین میزان حرکت و واکنش نقش مردی را بازی می‌کند که ناخواسته درگیر بحران شده؛ مردی اهل خانواده، آرام و موقر که حس همدلی تماشاگر را برمی‌انگیزد.
او در این فیلم ابزار زیادی برای تحت‌تأثیر قرار دادن مخاطب نداشته، بیشتر صحنه‌ها نشسته و تنها با دیالوگ و میمیک چهره باید پسرش (محمدرضا شیرخانلو) را تحت‌تأثیر قرار بدهد. او موفق شده تا سیمای این پدر را برای تماشاگر به شکلی باورپذیر و دوست داشتنی شکل بدهد و همانطور که آهسته‌آهسته در دل پسر خردسال جا باز می‌کند، حضورش را به فیلم و تماشاگرش تحمیل کند. عطاران با پذیرفتن بازی در «دهلیز» این ریسک را پذیرفته که تصویر محبوبش را برهم بزند، امتیازهای بازیگری‌اش در کمدی را کنار بگذارد و در ازای آن با بازی در سکوت و استفاده از میمیک در فضایی تازه نقش‌آفرینی کند؛ فضایی راکد و سرد که بارقه‌هایی از گرمای محبت آن را جان می‌دهد. کانون این محبت پدر است که با بازی رئالیستی عطاران به‌یادماندنی شده است.

 

منبع: همشهری

13384 - هادی حیدری

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

رضا عطاران        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت