New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

10 نکته ای که پس از دیدن فیلم "عصر روز دهم" می توان به آن اشاره کرد:

اگر رسول زنده بود ...

:: 12 دی 1389  10:33:42 AM  ::

 

سی نت: 1 - همه چیز از تیتراژ شروع می شود و اینکه می خواهی نام نویسنده فیلمنامه را ببینی.اتفاقا تیتراژ خیلی فانتزی و دوست داشتنی در برابر چشمانت رژه می رود و خبری از نام نویسنده نیست تا آخر تیتراژ که معلوم می شود نام مجتبی راعی بعنوان نویسنده و کارگردان کار نوشته می شود.اینکه خیلی از سینما دوستان منتظر دیدن نام نویسنده کار در این فیلم هستند اصلا نکته عجیبی نیست."رسول ملا قلی پور" فیلمنامه تمام شده "عصر روزدهم" را نوشت و یک روز قبل از عزیمت به عراق، جان به جان آفرین تسلیم کرد حال می گویند مجتبی راعی با اعمال تغیراتی در اصل داستان فیلمنامه،آنرا کارگردانی کرده.حالا اگر راعی، فیلمنامه رسول را تغییر داده،پس چرا ما در تمام فیلم با پس لرزه هایی از سبک ملا قلی پور مواجهیم؟صحنه انفجار ماشین را به یاد بیاورید و بلافاصله پس از آن خراب شدن خانه؛چنین تکانه هایی را ما فقط در فیلمهای رسول ملا قلی پور شاهد بودیم و بس.

2 - باید قبول کرد که از بین همین مخاطبین اندک که برای تماشای این فیلم به سینما می روند،بخش اعظمی، فقط به اعتبار رسول ملا قلی پور،این کار را انجام می دهند،اما با این حال نه در تیزرهای تبلیغاتی و بیلبوردها نامی از وی برده شده و نه در پوسترها و عنوان بندی پایانی فیلم.تنها در انتهای تیتراژ،عنوانی می بینیم با این مضمون که : "به یاد رسول ملا قلی پور که می خواست روزی عراق،عصر روز دهم را بسازد." از منوچهر محمدی انتظار وفای به عهد خیلی بیشتری داشتیم.

3 - فیلم به لحاظ وارد شدن سریع به اصل داستان،خیلی زود ماجرای خود را لو می دهد.سوژه ای قابل ستایش که بی منطقی در آن راه ندارد."عصر روز دهم" قبل از هر چیز مدیون فیلمنامه خوب و فضاسازی های معقول خود است.شخصیت ها با توجه به تکثری که دارند و محدودیت زمان،خیلی خوب آنالیز شده بودند.فیلم در کلیت خود، نشاندهنده رفلکسهای طبیعی این شخصیتهاست.

4 - حقیقتا بازی ها در این فیلم ضعیف نبود.به جز احمد مهرانفر که خنثی بازی کرد بقیه بازیگران،نمره قبولی گرفتند علی الخصوص هانیه توسلی که به فراخور نقشهایش،توانست نقش رحمه را خیلی روان و باورپذیر از آب درآورد.

5 - نقش موسیقی در فیلم بسیار ضعیف بود. یکی از مشخصه های مهم فیلمهای اینچنینی راباید در موسیقی آن دانست.کاش رسول زنده بود و خود، این فیلم را می ساخت،آن زمان می دیدیم که او تا چه اندازه به نقش موسیقی در فیلمهایش حساس است. "قارچ سمی" یا "میم مثل مادر" را به یاد بیاورید تا به اختلاف فاحش استفاده از موسیقی خوب و تاثیرش را در آن فیلمها و "عصر روز دهم" ایمان بیاورید.

6 - اینکه چرا راعی در برخی از سکانسها با اطناب دست و پنجه نرم می کند و در سکانسهای کلیدی دیگر، خیلی راحت از کنار ماجرا رد می شود را باید حتما توضیح دهد.صحنه تعقیب و گریز پسر و مادر رحمه یا حضور مریم در حرم، بیش از اندازه کشدار شده بود و در عوض سکانس کلیدی تقابل مادر و رحمه پس از 25 سال خیلی سریع و سرسری نشان داده می شود.البته پر واضح است که هدف فیلم، رسیدن این دو نفر به یکدیگر است و اصلا مخاطب منتظر دیدن چنین سکانسی است اما به محض روبرو شدن این دو با یکدیگر، به ناگهان کات داده می شود و در عین ناباوری صحنه بعدی به استقبال ما می آید.

7 - جلوه های ویژه فیلم نیز نمی تواند نمره قبولی داشته باشد. در یکی از سکانسهای پایانی فیلم که یک عراقی دست به عملیات انتحاری می زند،نحوه منفجر شدن او بسیار خنده دار و کمدی است، اصلا شبیه کارتون های کودکانه است.این صحنه ناشیانه،آن هم در غمبارترین سکانس فیلم (که مادر و دختر پس از 25 سال به هم می رسند)نتوانست موجبات تالم مخاطب را فراهم آورد.وقتی بارزترین سکانس فیلم نتواند مخاطب خود را تحت تاثیر قرار دهد،مشخص است که کلیت اثر نیز نمی تواند هدفش را به درستی منتقل نماید.کاش رسول زنده بود و خود در مورد جلوه های ویژه فیلمش تصمیم می گرفت:سکانس یکی مانده به آخر فیلم "قارچ سمی" را به یاد بیاورید با آن جلوه ویژه استثنایی اش که بخاطر همان صحنه،فیلم سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه را از آن خود کرد.

8 - با کمی اغماض، باید به منطقیت سیال فیلم نمره خوبی داد. اما یک صحنه را نمی توان قابل قبول فرض کرد. اینکه دختر، پس از 25 سال و بدون اینکه حتی مادر و خواهر خود را دیده باشد،با دیدن دوباره خواهر و یکباره مادرش، این چنین منقلب گردد، زیاد خوب از آب در نیامده است. مخصوصا آن صحنه ای که پس از انفجار بمب، مادر عراقی رحمه بیهوش روی زمین مانده بود و وی بلافاصله به سراغ مادر ایرانی اش می رود. این مورد را می توانید به شماره 6 نیز ارجاع دهید و اینکه نشاند دادن این صحنه می توانست منطقی باشد به شرطی که از قبل برای آن مقدمه چینی می شد. گذشتن خیلی سریع کارگردان از این سکانس حساس، هم قدرت تالم را از تماشاگر خود سلب کرد و هم به شالوده فیلم ضربه زد.حال اگر رسول زنده بود و این فیلم را کارگردانی می کرد، آیا باز هم می توانستیم ایرادات اینچنینی بگیریم؟ اصلا آیا چنین اشتباهات فاحشی درفیلم رقم می خورد که ما خواسته باشیم از آن ایراد بگبریم؟

9 - این اولین فیلم ایرانی بود که 90 درصد آن در عراق فیلمبرداری می شد. کار بسیار سختی است و البته پر هزینه. منوچهر محمدی در مصاحبه ای اذعان داشته که هزینه فیلم بیشتر از یک میلیارد و دویست میلیون تومان بوده است که با این فروش ناامید کننده در بهترین فصل اکران (بواسطه مضمون فیلم) نمی توان به بازگرداندن سرمایه آن امیدوار بود.مطمئنا انتظار همه منتقدان حتی خود عوامل فیلم،فروشی به مراتب بهتر از روند کنونی بود.

10 - و در آخر اینکه جانمان به لبمان رسید از بس که منتظر اکران این فیلم ماندیم. رسول می خواست این فیلم را در سال 85 کلید بزند. با این حساب اگر خود او زنده بود، این فیلم را در سال 86 اکران می کرد و تا این زمان که دی ماه 1389 باشد، دو فیلم دیگر را نیز روانه اکران می نمود و احتمالا یک فیلم تازه ساخت و نمایش نداده خود را نیز به جشنواره فجر می فرستاد.

 

منبع: تهران امروز

4768 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

عصر روز دهم - Asr-e Rooz-e Dahom        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت