New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي به فيلم"سيزده59"

ترانه تنهايي يك رزمنده سابق!

:: 22 بهمن 1389  12:03:48 PM  ::

 

سی نت: سامان سالور را با نماهاي بكر و سياه و سفيد "چند كيلو خرما براي مراسم تدفين" به ياد مي آورم كه نشان از ديدگاهي نو در سينماي ايران داشت. هرچند مي شد حدس زد كه پس از بي اعتنايي جشنواره اي و درد بي اكراني، سالور مثل خيلي فيلمسازهاي جوان ديگر تن به ساختن فيلمي براي مخاطب عام و يا فيلمي شعاري بدهد، اما از او اين انتظار مي رفت كه لااقل فيلم را با جان و دل بسازد تا لااقل نام بدست آورده خود را خراب نكند اما متاسفانه در "سيزده 59" با فيلمي شعار زده مواجهيم كه به جز بازي اعجاب انگيز "پرويز پرستويي" و فيلمبرداري مسعود سلامي در سكانس جنگي افتتاحيه فيلم چيز ديگري براي ارائه ندارد و اين نشان مي دهد كه هرچقدر هم سالور سينما را بلد باشد اما "سيزده 59" را با دل خود نساخته است.

سكانس هشت دقيقه اي افتتاحيه فيلم با نماي اكستريم كلوز آپ و اكشن هاي خوب و جلوه هاي ميداني و كامپيوتري كار شده به فيلمهاي دهه اخير سينماي آمريكا تنه مي زند و بيش از هر فيلم ديگري هم ما را به ياد "نجات سرجوخه رايان" مي اندازد اما تا تماشاگر به خود مي آيد با پرشي سي ساله به تهران امروز در رنگ و قابي گرم مي رود كه بي شباهت به فيلمهاي تلويزيوني نيست. يعني يك جورهايي دكوپاژها و بازي هاي تكراري مشايخي و فروتنيان و كليت بازي و شخصيت پردازي ها، به جز پرستويي، همگي پرداختي تلويزيوني دارند و خبري از خلاقيت، حتي در قاب بندي ها نيست كه احتمالا همين را هم از فيلمساز خواسته اند كه هواي مخاطب عام را داشته باشد.

بازي "پرويز پرستويي" در نقش سيدجلال با آن حركات بدن و صحبت كردن هاي با وقفه و رنجور كه احتمالا به يكي از المانهاي تصويري يادآوري بازي هاي شاخص وي در كارنامه اش تبديل خواهد شد، بيش از هرچيز يادآور بازي رابرت دي نيرو در فيلم "awakenings" ساخته پني مارشال است. هرچند در آن فيلم داستان ديگري در جريان است، اما ماجراي بيدار شدن پس از كماي طولاني و چند ساله تقريبا همين است كه در "سيزده 59" مي بينيم.
بازي پرستويي تماشاگر را محو خود مي كند اما نقش سيدجلال به دليل ضعف در ساختار فيلمنامه هرگز به شخصيت بدل نمي شود و بازي پرستويي با همه تواني كه صرف آن كرده چيز خاصي از سيد جلال بيرون نمي دهد. آخر چطور سيد جلال بعد از سي سال از بيمارستان بيرون مي آيد و ديدن اينهمه تغيير از پوشش آدمها تا ماشينها و برج ميلاد و بزرگراههاي پيچ در پيچ حتي توجهش را جلب نمي كند. واقعا واكنش او به روبرو شدن با دخترش در سكانس نهايي بايد به گرفتن گوشه چادر و نمي نگاهي خلاصه شود؟

به نظر مي رسد سالور مجموعه اي از تيپها را از رزمنده سابق و معتاد امروزي(اخراجي ها)، رزمنده ديروز و كارخانه دار امروزي، جوان مثبت و نصاب ماهواره (از دايره زنگي) و پسر حاجي با هندزفري هميشه در گوش و جواد راننده وانت را از دم دست ترين تصاوير كليشه اي ذهن مخاطب عام به عاريت گرفته تا فيلمي بدون دغدغه و راحت الحلقوم براي مخاطب عام بسازد و شايد هم با اين كار تلويحا اشاره به اين دارد كه "سيزده 59" فيلم دلخواه او نيست. اما بايد به اين كارگردان با استعداد سينماي ايران يادآور شد كه تاريخ سينما اين فيلم را به پاي شخص او خواهد نوشت و اين مساله اي است كه متاسفانه در مورد بهروز افخمي و "فرزند صبح" هم به شدت مصداق دارد.

 

منبع: سی نت

5101 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

سیزده پنجاه و نه - Sizdah Panjaho noh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت