New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "سیزده 59"

قربانی شدن بر ساخت روایی

:: 21 مرداد 1390  4:01:11 PM  ::

 

سی نت: چنانکه در لغت نامه ها آمده است روایت کردن یعنی شرح دادن یا نقل کردن. پس معنای اصلی آن صرفاً گفتن چیزی است که اتفاق افتاده. اما معنای فرعی و ثانوی این واژه ساختن داستان است. به این ترتیب واژه ی narrativizing جعل می شود که به معنای فرعی «روایت کردن»(narrating) است و منظور از آن «ساختن یک داستان» یا یک روایت به معنای دوم آن است. مایکل استنفورد در کتاب «درآمدی برفلسفه ی تاریخ»، برای روشن کردن تمایز میان «روایت کردن» و «روایت ساختن» می گوید که روایت کردن مثل کار یک دوربین خودکار خیالی است. به این شکل که تصور کنیم دوربین فیلم برداری بسیار عظیمی وجود داشته باشد که بی وقفه حرکت کند و رویدادهای اتفاق افتاده در برابر خود را به صورت عینی و بی طرفانه ثبت کند. استنفورد سپس عنوان می دارد که کار یک فیلم ساز این گونه نیست. او با دوربین خود روایت سازی می کند و نادیده گرفتن همین ابهام در معنا و کاربرد روایت باعث می شود تا بخش عمده ای از بحث های مربوط به تاریخ روایی به مشکل برخورد کند. می توانیم بگوییم که هر مورخی روایت می کند، ولی فقط برخی مورخان روایت سازی می کنند، یعنی از آنچه نقل می کنند داستان می سازند. اگر داستان های آنها کاملاً به شکل یک رمان خوب نیست، به این دلیل است که گاهی پایبندی و وفاداری به واقعیت برای آنان اولویت دارد.

در فیلم «سیزده59» خانواده و دوستان سردار سابق، سید جلال برومند، همان کار «روایت ساختن» را برای سید جلال انجام می دهند و در واقع نوعی جعل روایی را بر او حاکم می کنند تا شاید با نوعی «روایت درمانی» او را معالجه کنند و از شوک ناشی از تجربه ی ناگهانی گذر سال ها بیرون بیاورند. این ایده، البته که ایده ی بسیار جالبی است، اما سامان سالور به راحتی و خیلی زود آن را کنار می گذارد. آن هم به دم دستی ترین و غیر منطقی ترین شیوه ی ممکن و به این ترتیب که همه ی کارکنان یک بیمارستان ناگهان به شکلی خلق الساعه غافل می شوند از اینکه بیماری با آن حال زار در حال بیرون رفتن بدون مجوز از بیمارستان است! این اتفاق به همان دلیلی رخ داده که منجر به بد شدن روایت ساختن یک مورخ می شود. سامان سالور ترجیح داده برساخت روایتی جالب توجهی را که در حال سامان دادنش بوده ناگهان قربانی کند تا سپس بتواند خود را وفادار و پایبند به واقعیتی که ظاهراً، خود به آن معتقد است، نشان دهد. به این معنی که برای سالور، مهم تر آن بوده که هر چه زودتر به «روایت کردن» واقعیت برسد و دست از «روایت ساختن» از واقعیت بکشد. بنابراین نیمه ی اول فیلم کاملاً بی فایده باقی می ماند و نیمه ی دوم هم سرشار می شود از یک مشت شعار بی ظرافت که به صریح ترین شکل ممکن می خواهد اهمیت مجموعه ی ارزش هایی را که سیدجلال هنوز به آنها پایبند است جار بزند. ارزش هایی که در مدت نبودن فیزیکی او در این دنیا به چالش کشیده شده و گاه نابود شده اند. اما همین که سالور میان «روایت ساختن» و «روایت کردن» فیلمش گسست ایجاد می کند، موجب می شود که از ارزش و اعتبار و اهمیت چنان پایبندی محکم سید جلال به ارزش های اخلاقی اش نیز به شدت کاسته شود. چراکه اکنون امکان این وجود دارد که بگوییم تمام این ویژگی های مثبت اخلاقی که در سیدجلال باقی مانده اما در همرزمان سابقش نمانده است، تنها ناشی از حذف فیزیکی سید جلال در طول این سال ها و حین کما بوده است. چه بسا اگر سیدجلال هم در طول این سال ها در کما نمی ماند، او هم مانند دیگر هم رزمانش ایمان و اعتقادش کمرنگ می شد، وقتی که در مواجهه با کوران تحولات اجتماعی و تاریخی قرار می گرفت. اگر سالور بخش اول فیلمش، یعنی «برساخت روایی» را که نزدیکان سید جلال برای او می سازند، به خوبی سر و سامان می داد، امکان آن وجود داشت که در حین روابط و مناسباتی که حین این کنش ساختن روایت صورت می گرفت، این ویژگی شخصیتی سید جلال، یعنی پای بندی او به ارزش های اخلاقی گذشته نیز احیا شود، اما در شکل حاضر که همه چیز ناگهان میان زمین و آسمان رها می شود، امکان ساخت و پرداخت هیچ نوع معنایی، از این دست وجود ندارد.

همچنین، قرار گرفتن سید جلال در فضای بسته ای که توسط دوربین های مداربسته، به شکلی منظم نظارت می شوند، می توانست امکان آن را به وجود آورد تا به این مسأله از زاویه ی بحث «مجازات و نظارت سراسربین» که میشل فوکو مطرح می کند نگریسته شود. اینکه چگونه با برساخت روایتی شکل داده شده، سیدجلال ابژه ی نگاهی سراسر بین قرار می گیرد و جامعه ی کنونی، ناخواسته برای او زندانی جهت مجازاتش می سازد. مجازاتی ناخودآگاه و گریزناپذیر، به این خاطر که سال ها در این دنیا حضور فیزیکی نداشته و ناگهان، دوباره حضور یافته است. همان نظارت منظمی که در آن نظارت کننده خود را در موقعیتی قرار می دهد که می تواند شخص مورد نظارت را در همه ی حالات ببیند، در عین اینکه از دید شخص مورد نظارت قابل رؤیت نیست. اما به هرحال، برای سامان سالور، در فیلم «سیزده 59»، رسیدن سریع به آنچه خودش روایت درست از یک واقعیت تاریخی می دانسته، از همه چیز دیگر مهم تر بوده است. بنابراین حاصل یک فیلم مغشوش و از هم گسیخته شده که انگار تنها برای بیان شعارهای زمخت نیمه ی دومش ساخته شده است.

 

منبع: سی نت

4574 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

سیزده پنجاه و نه - Sizdah Panjaho noh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت