New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "جدایی نادر از سیمین"

در زندگی زخم هایی است ...

:: 24 بهمن 1389  12:11:16 PM  ::

 

سی نت: اول از همه تکلیفم را با فیلم روشن کنم که ساخته آخر و پر حرف و حدیث فرهادی، فیلمی بسیار خوب و همچون دیگر آثارش از سینمای ایران بالاتر است. فیلم، دو مسئله اصلی را مطرح می کند، اولی اختلاف طبقاتی و به تصویر کشیدن افرادی چون حجت (شهاب حسینی) که چیزی برای از دست دادن ندارند، احساس حقارت و سرخوردگی می کنند، تعادل عصبی ندارند، با کوچکترین اتفاقی آرامش‌شان متلاطم می شود و... و ‌دیگری گفتن اولین دروغِ به ظاهر ساده است، که دروغ‌ها و اضطراب های بعدی را به همراه می آورد. اولی را در "شهر زیبا" دیده بودیم، دومی را در "درباره الی".

صحبت از مقایسه نیست، صحبت از این است که فیلم آخر فرهادی به‌رغم بازی های خوب و تاثیرگذاری که دارد، به‌رغم اجرا و کارگردانی بسیار خوب فرهادی و به‌رغم فیلمبرداری درخشان کلاری و میزانسن های دقیق اش چیزی فرای آثار پیشین فرهادی نیست، این را به این خاطر می گویم که فرهادی از اولین کارگردانی‌اش در "داستان یک شهر" و بعد اولین ساخته سینمایی‌اش "رقص غبار" و بعد از آن "شهرزیبا"، "چهارشنبه سوری" و "درباره الی" فیلم به فیلم بهتر و بهتر شده است و فیلم آخرش به لحاظ محتوا حرف تازه ای نمی زند، اگر در "درباره الی" مدام خود را جای الی و همراهانش قرار می دادیم و با پرسش این سوال که اگر ما جای همراهان الی بودیم چه واکنشی از خودمان نشان می‌دادیم، اخلاقیات مان را به چالش می کشیدیم. در اینجا دیگر دچار آن آشفتگی ذهنی نمی شویم (یا بهتر است به احترام آنهایی که از این فیلم خوب فرهادی بسیار ستایش می کنند، بگویم خود دچار آن احساس نشدم)

یکی از کلیدی ترین دیالوگ های فیلم جایی است که نادر از دخترش معنی لغت می پرسد و وی در پاسخ به یکی از سوالات نادر جای مترادف فارسی، از مترادف عربی استفاده می کند که در جواب به گفته نادر، می‌گوید: "خانم معلم مان گفته"، نادر در پاسخ به این جواب چنین می گوید: "چیزی که غلطه، غلطه، حالا هرکی می‌خواد بگه، هر جا می‌خواد بنویسه" فیلمنامه با ظرافت کار را به جایی می رساند که نادر در موقعیتی قرار گیرد که مجبور شود واکنشی خلاف این گفته از خود نشان دهد، او کار غلط را با این توجیه که "قانون این حرفا حالیش نمیشه" انجام می دهد و به دروغ می گوید که نمی‌دانسته که کارگر خانه حامله بوده است.

این چند خط واکنش آنی من (کمتر از چند ساعت بعد از به پایان رسیدن فیلم) به "جدایی نادر از سیمین" بود که شاید در زمان اکران فیلم و دیدن دوباره فیلم دچار تغییراتی شود، چون برای تحلیل کامل فیلم های فرهادی حتما باید فیلم را حداقل دوبار دید، مثلا الان دارم با خودم فکر می کنم، قضیه اون پول هایی که نادر گمان کرد دزدیده شده چه راحت ماست مالی شد.

بهترین ایده:
نمی دانم به این نکته توجه کردید یا نه اما جالب ترین ایده "جدایی نادر از سیمین" برای من این بود که پیرمردی که آلزایمر داشت، هر روز دنبال خریدن و مطالعه روزنامه بود.

 

منبع: تهران امروز

4981 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

جدایی نادر از سیمین - Jodaee Nader az Simin        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت