New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

جزیره سرگردانی / یادداشت سهیلا قوسی بر تله فیلم "میان ماندن و رفتن" ساخته بهروز شعیبی

:: 27 شهریور 1391  9:19:44 AM  ::

ساعد سهیلی در نمایی از تله فیلم

ساعد سهیلی در نمایی از تله فیلم "میان ماندن و رفتن"

 

سی نت: "آژانس شیشه ای" برای بهروز شعیبی 18 ساله، آغاز و نقطه عطف مسیری پرفراز و نشیب بود مسیری که مرور 15 ساله اش اثبات می کند این دانش آموخته کارگاه آزاد بازیگری، دغدغه ی اصلیش کارگردانی ست.

سیر تطور یک بازیگر در زندگی حرفه ای زمانی نمایانگر طی طریقی صعودی است که پختگی و تبلور دانش و تکنیک در روح و کالبد او تجسم عینی یابد و شعیبی از فرزندی حاج کاظم آژانس که نماینده نسلی علت خواه و پرسشگر است تا سیدرضای طلبه "طلا و مس" این مسیر را هر چند کمرنگ اما به درستی طی کرده است کما این که مرور کارنامه کاری او نشان می دهد نشستن بر صندلی کارگردانی غایت نگاه او در این فرآیند است چنان که از سال های نخستین شروع فعالیت حرفه ای در سینما و تلویزیون دستیاری را تجربه کرد و تکرار این تجربه زمینه ساز ورود این جوان خوش قریحه به حوزه ساخت فیلم های تلویزیونی شد.

مجموعه آثار بهروز شعیبی که عمده آنها در سیمافیلم تولید شده اند به لحاظ قصه، شخصیت پردازی و دکوپاژ بیش از آن که تلویزیونی باشند سینمایی هستند به بیان دیگر روایت های تلویزیونی او در قالب های سینمایی تعریف می شوند و شاید بتوان به این تئوری رسید که این فیلمساز پیوند مسالمت آمیز هوشمندانه و آگاهانه ای میان این دو فرمت برقرار کرده است. پس شعیبی سینما را به درستی آموخته است.

"میان ماندن و رفتن" در میان فیلم های این کارگردان حتی قدری سینمایی تر است.
یکی از ویژگی های آثار شعیبی قصه گویی روان و سلیس است چنانکه تماشاگر از نخستین پلان ترغیب می شود تا نهایت سرانجام شخصیت ها را دریابد.

"میان ماندن و رفتن" شاید همچون دیگر آثار بهروز شعیبی روایت گریِ پر افت و خیز و نفس گیری نداشته باشد - که آن هم به واسطه جنس هسته مرکزی داستانش منطقی و قابل قبول است - اما ترکیب کادرهای متنوع و خلاقانه نشانگر اثری حرفه ای و منسجم است.
سکانس آغازین "میان ماندن و رفتن" (صحنه درگیری مجید و عبدل) در ساختار ملهم از " روبان قرمز" ابراهیم حاتمی کیا است و این گرته برداری فرمال مبیین تاکید کارگردان برخلق اثری سینمایی است.

مجید نان آور خانواده ای پنج نفره است که سرپرست آن در پی وقوع حادثه ای زمینگیر شده است و با " پارچه نویسی" تلاش می کند تا بخشی از بار مجید را بر دوش کشد اما پسر ارشد خانواده که با برادر کوچکتر متفاوت است او را ترغیب می کند تا غیر قانونی از مرز جنوبی خارج شده و با کار در کشورهای شیخ نشین پول بیشتری را روانه خانه کند... . مجید با نیت سفر همشگی اش به کردستان (مسیری که همواره برای خرید و فروش اجناس خارجی طی می کرده) عازم سفر به جنوب می شود. مرد صاحبخانه که مجید دل در گرو دختر او دارد بدون اطلاع از نیت مجید مقداری پس انداز شخصی و طلا را برای فروش و خرید اقلامی برای تکمیل جهیزیه دخترش به او می دهد و مجید در یکی از جزایر جنوبی با عبدل که قرار است او را از مرز عبور دهد درگیر شده و می گریزد؛ اما در نهایت درمی یابد که این درگیری نقشه از پیش تعین شده منصور، برادرش است تا ساک حاوی پول و طلا را .... غافل از این که مجید در آخرین لحظه پشیمان شده و بسته را در زیرزمین خانه پنهان کرده است و منصور دستگیر می شود و مجید مردد میان ماندن و رفتن در جزیره ای که به هنگام جزر و مد توسط آب احاطه می شود به دریا می نگرد.

شعیبی از شیوه روایت معکوس برای تعریف داستنش استفاده می کند شیوه ای نه چندان نوظهور که می تواند در تماشاگر عام به خلق زمینه های افزایش قدرت تجریه و تحلیل بصری کمک کند که در اینجا به درستی مورد استفاده قرار گرفته در عین این که به نظر می رسد در بازگشت به زمان حال ضرباهنگ کار قدری کند می شود و این امر سبب عدم انسجام ریتم در کلیت اثر است اما چون چندان پررنگ نیست به ساختار کار لطمه ای نمی زند و بیننده همچنان با علاقه داستان را دنبال می کند.

قطعا در یک تله فیلم 90 دقیقه ای مجالی برای طرح موضوع و حل و فصل مشکلات اجتماعی و اقتصادی فراگیر در سطح جامعه نیست اما "میان ماندن و رفتن" به ایجاز و تلنگر از کنار آنچه بحران بیکاریش می نامند عبور می کند بحرانی که هم نسلان مجید را با هر طبقه و خاستگاه اجتماعی ترغیب به مهاجرت می کند و از سوی دیگر عرق ملی و دلبستگی های خانوادگی و پایبندی به سنت ها آنها را مردد می کند . در این جامعه هدف حتی منصور هم خود را بی گناه دانسته و خودش را قربانی شرایط می داند و شعیبی در بیان این ایجاز موفق عمل می کند.

"میان ماندن و رفتن" به عنوان سومین اثر بلند بهروز شعیبی حضور او را در عرصه فیلمسازی را تثبیت می کند چنان که آثار بعدی این کارگردان همچون "پیش خواهد آمد" و " جایی برای بودن" محصول مرکز سیمافیلم مبین طی مسیری به سوی کمال است.

 

منبع: سی نت

11322 - احمد شاهوند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت