New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

آیا بین هواداری فوتبال و سینما فرقی هست؟

:: 23 اردیبهشت 1391  2:37:03 AM  ::

 

سی نت: "زنده باد حامد بهداد! زنده باد جدایی نادر از سیمین! زنده باد اصغر فرهادی! زنده باد یه حبه قند! زنده باد فریبرز عرب نیا! زنده باد عمو خسرو! زنده باد جرم! و... مخالفانش بروند بمیرند! ما دوستش داریم به شما چه مربوط است؟"

اینها جملاتی است که هوادارن سینمایی بعضی فیلم ها و بازیگران بر زبان می آورند، در حالی که به نظر من در حوزه ی سینما این نوع اظهار نظر ها مذموم است. سینما جای بحث منطقی و گفت و گو است. اگر بخواهم مقوله ی هواداری را در دو پدیده ی پرطرفدار کشور بررسی کنم یعنی"هنر نمایشی سینما و تلوزیون" و "فوتبال"، شاید به نتایج جالبی برسیم.

در فوتبال کشور همیشه یک کل کل اساسی و ابدی و ازلی بین پیروزی و استقلال وجود دارد. شاید هیچکس یادش نیاید که چطور شده است که عاشق پیروزی یا استقلال شده است اما می داند که از بچگی این تیم را دوست دارد. چون به شخصه طرفدار هیچکدام نیستم (من تراکتوریم) به راحتی می توانم این پدیده را موشکافی کنم. طرفداری در فوتبال چیز شیرینی است خیلی شیرین است. کل کل ها همیشه دلنشین هستند: وقتی تیمت حریف را در دربی می برد با یک جعبه خرما می روی سراغش و بهش تسلیت می گویی و وقتی تیمت می بازد دوستت که طرفدار تیم مقابل است با یک اعلامیه چاپ شده برای تیم تو می اید سراغت!
این شیرینی ها در دل تماشای فوتبال خلق شده است و استرس و هیجان بی نظیری را ایجاد می کند و این ورزش را بدل به محبوبترین ورزش دنیا می کند. شاید بی منطقی ایجاد شده در بین هوادارن فوتبال از این نظر که دوست داند تیمشان همیشه بالای تیم رقیب باشد قابل توجیه باشد - که البته به نظر من نیست! - ولی نمی توان منکر اعصاب خوردکن بودن این قضیه شد. به نظر سنجی های برنامه ی نود دقت کنید: هرگاه برای انتخاب زیباترین گل یا بهترین بازیکن نظرسنجی برگزار شده است، بازیکن پیروزی بیشترین رای را آورده است حتی اگر در طول فصل بازیکن معمولی بوده باشد یا گلش معمولی باشد! بازیکن استقلال هم همیشه دوم می شود! هرگز یادم نمی رود چهار بازی مانده به پایان فصل قبل که پنج تیم روی کاغذ شانس قهرمانی داشتند و اختلاف پیروزی با تیم اول که سپاهان بود 10 امتیاز بود، سوال نظرسنجی مربوط به انتخاب قهرمان لیگ برتر بود و من در کمال تعجب دیدم پیروزی حدود 50 درصد رای آورده بود! یعنی این پنجاه درصد که نزدیک به یک میلیون نفر بودند معتقد بودند که پیروزی هر چهار بازی بعدیش را خواهد برد و سپاهان از چهار بازی باقیمانده فقط یک امتیاز خواهد گرفت!خوب این چه چیزی جز بی منطقی هواداران متعصب را نشان می دهد؟ باز هم وقوع چنین اتفاق عجیب و غریبی با این تفکر که هوادار دوست دارد همیشه درصد تیمش بیشتر باشد قابل اغماض است اما در مورد سینما و تلوزیون این مقوله کاملا متفاوت است و غیرقابل درک.

سینما ورزش نیست که از تعصب بیجای هواداران چشم بپوشیم. اصلا مگر در سینما هم باید هوادار بود؟ این موضوع در یکی دو سال اخیر که من سینما را خیلی جدی تر دنبال می کنم برای من نمود بیشتری پیدا کرده است. بیشترین این موارد در مورد جدایی نادر از سیمین رخ داده است. برخلاف عده ای که بحث منطقی می کردند و از نقطه نظر فنی و هنری فیلم را دوست داشتند عده ای هم بودند که بسیار بدون منطق، کسانی که می گفتند حتی یک پلان فیلم بد است را چنان مذمت می کردند که گویی به مقدسات توهین کرده اند! کم نبودند منتقدانی که جدایی نادر از سیمین را دوست نداشته اند مثل: مجید اسلامی، مسعود فراستی، امیر قادری، خسرو نقیبی و ... اما دلیل نمی شود که بحث متدمدنانه و گفت و گو را جایگزین فحاشی به دوست ندارندگان فیلمی خاص کنیم. این اتفاق در مورد بعضی فیلم های دیگر نیز رخ داد مثل "جرم" و "یه حبه قند" که دوست دارندگان بقیه را متهم به ساده اندیشی و... کردند. البته تکرار می کنم که بحث های منطقی و سینمایی را از این بحث های بی منطق جدا می کنیم. از بحث فیلم ها که بگذریم بازیگران حساب جداگانه ای دارند اوج این ماجرا هم که قضیه ی بهداد و عرب نیا بود. هر چند فیلمهای هیچ یک از دو عزیزان را کامل ندیده ام اما هیچ وقت بازی هایی که از آنها دیده ام مرا به وجد نیاورده اند. البته به جز بازی عرب نیا در مختارنامه و ضیافت و بازی بهداد در هفت دقیقه تا پاییز (مخصوصا فصل خودکشی) و سریال سایه ی آفتاب. باز هم تاکید می کنم چون فیلم های این دو عزیز را کامل ندیده ام نمی توانم - و اصلا نمی خواهم - که کار این دو را با هم مقایسه کنم. اما چند کلامی با هواداران این دو عزیز و سایر هنرمندان سینمایی مثل کیمیایی، مهرجویی، فرهادی، کاهانی، مدیری و .... حرف دارم.

ای دوستان مقوله ی هواداری در پدیده ای مثل سینما مطلقا وجود ندارد. اگر وجود داشته باشد از نظر من کار پسندیده ای نیست چرا؟ عرض می کنم.
هواداری به شکل درستش در فوتبال اروپا وجود دارد. حتی در فوتبال ما هم هواداری شکل نگرفته است. هواداری در ورزشگاه های کشور ما مساوی است با فحاشی به داور و مربیان بازنده و شکستن صندلی و شیشه ی اتوبوس ها و شکستن صندلی ورزشگاه هایی که برای آسایش خود هوادارن ساخته شده اند! در کشور ما هوادار حرفه ای فوتبال هم وجود ندارد. درمورد سینما که همانطور که گفتم هواداری مطلقا بی معنی است. دوست داشتن بازیگر یا کارگردانی نباید دلیل باشد که بدترین فیلم و یا بازی اش را بستاییم تا مبادا از کارگردان رقیب عقب بماند. یا مثلا چون از چشم و ابروی فلان بازیگر خوشمان می آید پس بازی های بدش را هم خوب تعریف کنیم و بگویم فلان کس حتی در فیلم بد هم خوب بازی می کند. اتفاقا برعکس این قضیه باعث کمک به خودمان و بازیگر محبوبمان می شود. یعنی نقد کردنش بیشتر به دردش می خورد تا تعریف و تمجید بیجا.
مثلا در مورد کیمیایی، عاشقان سینه چاکش چشم بر همه ی بی منطقی های فیلم می بندند و می گویند جرم یک شاهکار است در حالی که اگر عاشقانش واقعا عاشقش بودند باید او را نقد می کردند تا کیمیایی فکری به حال منطق روایی فیلمنامه و میزانسن هایش بکند. اگر کیمیایی همین روند را ادامه دهد و هوادارانش به فکرش نباشند، خاطرات خوب فیلمهای قبلی آقای کیمیایی هم از ذهن مخاطبان پاک خواهد شد و فیلمساز مولف و صاحب جهانی مثل او را در ذهن یک جوان که تازه با سینمایش اشنایی پیدا کرده را یک فیلمساز معمولی و حتی ضعیف جلوه خواهد داد.
همین مثال را تعمیم می دهم به به سایر هنرمندان کشور. مثلا یکی از فیلمسازان محبوب من در کشور اصغر فرهادی است من دو فیلمی که ازش دیده ام را می ستایم اما...اما اگر خدای ناکرده فردا روزی پیش بیاید که فرهادی مسیر انحطاط را پیش بگیرد قطعا دیگر دوستش نخواهم داشت. در مورد سینما و علاقه به این پدیده انعطاف نظر همیشه کارگشاتر از تحجر و یکدندگی استباشد که دوستان عاشق سینما از این نظریه ی شخصی استقبال کنند.

در آخر اگر بخواهم در یک جمله هواداری فوتبال و سینما را با هم مقایسه کنم می توانم بگویم که"شما اگر از همسرتان جدا شوید مشکلی نیست اما اگر تیم فوتبالتان را عوض کنید "بی غیرت" لقب می گیرید ولی اگر از بازیگر یا کارگردان محبوبتان انتقاد کنید در واقع دارید از او حمایت می کنید که همچنان محبوب بماند"

 

منبع: سی نت

9150 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت