New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

فرمول عبور از شخصیت پردازی کشف شد؛ حاتمی کیا بر ثانیه! / یادداشت مهدی تیموری برای فیلم «به وقت شام»

:: 1 خرداد 1397  12:03:01 AM  ::

هادی حجازی فر در نمایی از فیلم «به وقت شام»

هادی حجازی فر در نمایی از فیلم «به وقت شام»

 

سی نت: «به وقت شام» نوزدهمین فیلم کارنامه سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا و یکی از فیلم‌های جنجالی سی و ششمین جشنواره فجر بود. فیلم ظاهرا درباره داعش است و به همین دلیل بیشتر بازیگران فیلم عرب هستند. داعش در سال ۲۰۱۴ ادعای خلافت جهان اسلام را مطرح کرد و در سال ۲۰۱۷ از طرف سوریه، عراق و ایران خبر نابودی‌اش اعلام شد.

از «حاج کاظم» آژانس شیشه ای تا «حاج حیدر» بادیگارد، کارگردان ارزشی ما به «به وقت شام» رسیده است. چه بلایی بر سر کارگردان بزرگ و خلاق دیروز و تکنسین امروز ما می آید؟ کسی که با یک هزارم بودجه و امکانات فعلی بیش از یک دهه قبل در همان مکان یعنی هواپیما؛ «ارتفاع پست»ای می سازد که بی نظیر است. اما با گذشت این همه سال جای پیشرفت، به این شکل با «به وقت شام» صدها گام به عقب تر می رود؟ آیا واقعا این بازی و مسیر خطرناکی که خیلی ها و در راس آن «ابراهیم حاتمی کیا» وارد آن شده اند؛ یعنی-به رخ کشی تکنیک صرف- آنقدر می ارزد که سینمای انسانی؛ پرداختن به روابط آدم ها؛ کنش و واکنش و وجوه انسانی قصه و شخصیت پردازی را به کل کنار گذاشته اند؟ البته چه اهمیتی دارد! اصلا مخاطب چه حقی دارد که روابط پدر و پسری کاراکتر اصلی فیلم را درک کند. مهم تیر و ترقه هایی است که در می شود! مهم این است که «یک دلار» خرج این فیلم نشده است!

همین می شود و کار به جایی می رسد که من و البته خیلی های دیگر، در سکانس پایانی «به وقت شام» به جای بغض ناخواسته قهقهه می زنیم. جز این است که فیلمساز پر «دغدغه» ما محو و اسیر تکنیک صرف در سینما شده است؟ آیا ابراهیم «به وقت شام» همان حاتمی کیای «از کرخه تا راین» و «آژانس شیشه ای» و «ارتفاع پست» و... است؟ مشکل اصلی شعارهای غلو و درشت فیلم نیست. اساسا شعار یکی از مولفه های اصلی فیلم های اوست. از بهترین آثارش گرفته تا به امروز؛ اگر بخواهد به قشر روشنفکر و هنرمند طعنه ای بزند، عینک گرد و سیاه –مثلا کیارستمی- طور روی صورت اش می گذارد. کاراکترهای درآمده و درنیامده اش که اغلب هم پرستویی است از حق نگرفته اش همواره از دوربین که مخاطب و مردم باشند، طلبکار است. چرا؟ حاتمی کیا از چه چیزی طلبکار است؟ این نگاه عجیب از کجا آمده است؟

این ها هم خیلی مسئله نیست؛ به هر حال دغدغه های شخصی یک کارگردان خوب و با تجربه است. اما به چه شرط؟ اینکه بتواند داستانی را طوری تعریف کند که ارزش تعریف کردن داشته باشد؛ گرامر سینما را رعایت کند. مگر غیر از این است که ما هرچقدر هم تلاش کنیم حداقل در زمینه تکنیک میلیون ها کیلومتر با هالیوود فاصله داریم؟ پس علت ورود به این بازی خطرناک و توجه همه جانبه به تکنیک صرف چیست؟ بعید می دانم ابراهیم حاتمی کیا حتی یکبار هم با خودش فکر کرده باشد مخاطبی که روزی صدها بار اونجرزها، ارباب حلقه ها و آواتارها و... دیده و می بیند با این جلوه های ابتدایی (در مقابل آثار نامبرده) سیر نمی شود. آن داد و فریادهای فرامتن از سینما در اختتامیه جشنواره که دیگر معرکه بود و شاید به وقت اش در جای خود چیزی در مورد آن نوشتیم.به وقت شام و نگاه ایدئولوژیک اش را می توان به دو قسمت تقسیم کرد.

نخست اینکه، آیا شخصیت های قصه و ایدئولوژی هایشان به درستی نوشته شده اند و سر جای خود قرار گرفته اند؟ با یک نگاه کلی می توان گفت که تقریبا این اتفاق رخ داده است. اما مشکل باز هم به بطن قصه بر می گردد. اینکه چرا باید بدمن و شخصیت های منفور قصه تا این حد احمق، دست و پا چلفتی، زشت و کودن از آب در بیایند؟ اگر دشمن قصه ما آنقدر قوی است و قدرت دارد، پس چرا ما در تصویر چیز دیگری می بینیم؟ اگر پیزوری است، پس چرا قهرمان ملی قصه ی ما آنقدر در چیره شدن به او مبتدیانه عمل می کند؟ ما که هیچ، در تنفر نوع «بشر» از داعش و به طور کل پدیده «تروریست» شکی وجود ندارد؛ اما این تنفر در سینما باید با زبان مختص سینما به نمایش در بیاید. از عدم وجود منطق در درگیری ها، تنها به گاف بزرگ در هواپیمایی که در آسمان سیر می کند و بدون درب و پنجره تنها نسیم خنکی صورت گروگان ها و گروگانگیرهای داخل آن را نوازش می دهد! دیگر چه کسی است که نداند هواپیما با آن حجم فاصله از زمین اگر مقداری –هرچقدر کم- هوا از بیرون واردش شود همه چیز را بهم می ریزد؟

دوم اینکه، بالاخره دیدگاه ایدئولوژیکی فیلمساز در کدام سمت ایستاده است؟ سمت «گزارش یک جشن» و «به رنگ ارغوان» یا نگاه ضد مردمی «آژانس شیشه ای»؟ و یا «به وقت شام» امروز؟ چرا فیلمسازی با این تجربه آنقدر رو خودش را در قصه و فیلم لو می دهد؟ اصلا کوچکترین ظرافتی در بیان این ایدئولوژی وجود دارد؟ اگر در «بادیگارد» سکانس درخشان پایانی تونل وجود مواجه ایم؛ اینجا چه چیزی داریم؟

فیلم صرفا به لحاظ تکنیکی، به ویژه فیلمبرداری درخشان و قابل احترام است. نماهای معرفی کاراکترها به خوبی کارگردانی شده اند. حاتمی کیا اگر بدترین فیلم اش را هم ساخته باشد، که احتمالا ساخته؛ به هیچ وجه نمی توان توانایی های او را در دکوپاژ و کارگردانی انکار کرد. اما حیف و صد حیف و هزاران حیف؛ حیف که حاتمی کیای قصه گوی دیروز و سینمای گرم و صمیمی اش جای خود را با چه چیزهایی عوض کرده است... شاید او به دنبال خلق رکورد جدیدی است. چیزی مثل کشف فرمول عبور از شخصیت پردازی؛ «حاتمی کیا بر ثانیه» !

 

منبع: سی نت

3646 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

به وقت شام - Tonight        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت