New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

درباره اشتیاق تماشاگران به دیدن بازیگران

این ویترین های خوش رنگ و لعاب!

:: 26 فروردین 1390  2:50:13 PM  ::

 

سی نت: حکایت دیدن بازیگران و گرفتن امضا از آنها البته روایتی تازه نیست و تقریبا می توان گفت که از بدو پیدایش فیلم های اجتماعی در سینما و حضور بازیگران خوش چهره،جلوه ای از خود را به نمایش گذاشته است؛پیشروی این مساله توسط شیفتگان حتی به تعقیب و گریز یک بازیگر چهره تا در منزل او نیز رسیده است. شایان توجه است که دلخور بودن برخی از بازیگران از بابت همین اعمال شایعه ساز بعضی از علاقه مندان است که به دلیل شیفتگی بسیار موجبات پدید آمدن شایعات بسیار درباره زندگی و مسائل شخصی و خصوصی همان چهره را فراهم می نمایند. حضور ستاره ها بر فرش های قرمز و هجوم مردم برای تماشای آنان،اتفاقی عادی در تمام دنیا به حساب می آید – که این فرش قرمز در تابستان اخیر امسال برای برخی از فیلم ها مثل سن پترزبورگ و ... پهن شده بود- ولی این پرسش نیز در کنار این قضیه مطرح خواهد شد که چرا وجود یک بازیگر باید تعیین کننده تمام این نگاهها باشد؟... آیا بازیگران تنها یک ویترین هستند و آیا تعریف مناسبی از ستاره و یا بازیگر در فرهنگ سینمایی ما شکل گرفته است ؟...

وقتی در یکی از سینماهای شناخته شده شهر قدم می گذاری به امید دیدن و نوشتن نقد فیلم برای یکی از رسانه ها،انبوهی از جمعیت را می بینی که به خاطر حضور یک بازیگر جوان مشهور صفی طولانی بسته اند و احتمالا نه برای تماشای فیلم؛به این نکته دست می یابی که اگر آن بازیگر نبود شاهد حضور این جمعیت نبودیم و پس از وقفه ای آمدن آن بازیگر خوش رنگ و لعاب که در میان جمعیت اسیر می شود و همگان برایش سر و دست می شکنند. این اتفاق زمانی رخ داد که یکی از بازیگران فیلم «هفت دقیقه تا پاییز» به یکی از سینما های شهر آمده بود تا همراه با مردم عزیز به تماشای فیلم بنشیند؛حال بماند که در انتها نه بازیگر خوش تیپ به طور کامل مشاهده شد و نه روایت اصلی فیلم در آن همه هیاهو آشکار. موضوع شیفتگی به بازیگران را به نوعی می توان به فرهنگ عامه در کشور خودمان نسبت داد که معمولا دیدن یک بازیگر اعم از مشهور و غیرمشهور و آماتور و حرفه ای، برای مردم این سرزمین آرزویی بزرگ است و عنوان ستاره را به هر بازیگری و با هر درجه ای اعطا می نمایند. شور و شوق تماشای بازیگران را بیش از همه در جشنواره ها شاهد هستیم و به ویژه جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی که انبوهی از بازیگران در آنجا حضور می یابند و دلبری می کنند. واضح است که برپایی جشنواره و اکران فیلم ها مستلزم حضور هنرمندان و تماشاگران است اما این که علاقه مندان صرفا به دلیل دیدن بازیگران به سینما آمده باشند نیز نکته ای است که ریشه در گذشته دارد و رواج این موضوع که حضور یک بازیگران مهمترین مسیر برای جلب توجه همگانی است. در این میان اگر کارگردان شناخته شده ای آن هم از نوع مردمی در بین انبوه هنرمندان حضور داشته باشد به طور مسلم مورد توجه قرار می گیرد اما اگر فیلمساز بینوا کمتر شناخته شده و به اصطلاح کار اولی باشد به هیچ وجه مورد استقبال پر شور واقع نخواهد شد؛حال اگر نویسندگان مظلوم یک اثر در جشنواره ای حضور داشته باشند که دیگر نیازی به توضیح نخواهد بود چرا که علاوه بر شناخته نشدن ،ایرادهای غیرکارشناسانه مردمی نیز به سمت آنها روانه خواهد شد.

نکته دیگر مربوط به حضور برخی از بازیگران سینما و تلویزیون در عرصه تئاتر است که در سال های اخیر بسیار رواج یافته است و نگارنده شاهد آن بود که تماشاگران به اصطلاح فرهیخته تئاتر و نه تماشاگران واقعی تئاتر، بر اساس اسامی بازیگران به تماشای یک اجرای تئاتری می نشستند. این نکته از سویی باعث خوشحالی برای بعضی از بازیگران خوش چهره است که با خیل عظیم طرفداران خود روبرو می شوند و از سوی دیگر باعث تاسف که گاهی اوقات اعتبار حرفه ای یک بازیگر بر اساس حضور همین علاقه مندان سنجیده خواهد شده و نه تاثیر هنری وی. به نظر می رسد که گاهی اوقات باور عمومی بر تمام موارد دیگر غلبه می نماید و تبدیل به یک قانون می شود؛قانونی که چندان هم باورپذیر نیست اما بایستی به طور حتم اجرا بشود تا یک محفل هنری شکل بگیرد.

اگر چه تعریف شناخته شده و معتبری از ستاره در سینمای ما وجود ندارد ولی می توان از ستاره ها به عنوان خوش چهره های سینما یاد کرد که بی شک عامل بسیار مهمی برای جذب مخاطب در فیلمهای سینمایی خواهند بود و حضور آنان فروش فیلم را تضمین می نماید. نمی توان خرده ای بر چهره و شکل و شمایل این ویترین های خوش رنگ و لعاب گرفت چون در هر صورت برای سینما لازم اند و مفید اما این مساله زمانی خود را بیش از همه آشکار می نماید که مثلا در جلسه نقد یکی از فیلم ها یک بازیگر شروع به صحبت می نماید و با استقبال و تشویق روبرو می شود در حالی که اگر نویسنده آن فیلم قصد صحبت داشته باشد،توجه عمومی تقلیل می یابد نه به این دلیل بحث تخصصی است بلکه با این تصور که شیفتگان مجذوب آن بازیگر خوش چهره و احتمالا خوش صدا هستند. این نکته حتی در تقلید صدای بازیگران چهره و تقلید در نوع لباس پوشیدن بازیگران نیز صادق است که باعث جلب توجه در نگاه مردم و فرهنگ عمومی ما می شود. به هر حال این بازیگران و به واقع همان ویترین های خوش رنگ و لعاب برای سینمای ما لازم اند و در هر زمان و مکانی که باشند مورد توجه شیفتگان هنری و غیر هنری قرار می گیرند حتی اگر خود این ویترین ها تمایل چندانی به دیدن این علاقه مندان همیشگی نداشته باشند.

 

منبع: سینما پرس

4457 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت