New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

بی صدا فریاد کن / یادداشت حمید سلجقوی برای فیلم «یحیی سکوت نکرد»

:: 13 شهریور 1394  9:07:41 AM  ::

پوستر فیلم

پوستر فیلم "یحیی سکوت نکرد"

 

سی نت: «یحیی سکوت نکرد» را ببینید. فیلم محترمی ست، جمع و جور است و بی ادعا. فیلم، روایت کلاسیکِ قصه ی آدم های خیلی تنهاست. تنهایی های چند نسل ... از عمه گرفته تا لیلا تا خودِ یحیای هشت ساله. فیلم، قصه ی جبر است. جبری که از پس ِ تنهایی می آید و ترس ابدی شدن تنهایی. جبری که یحیی را تا حد امکان ساکت نگه می دارد در آن خانه ی سرتاسر رمز و راز و پر حرف و حدیث، جبری که لیلای جوان را به این روز و روزگار روحی درآورده، جبری که این شغل را برای عمه به ارمغان آورده و ...

یحیی سکوتش را که می شکند تنهاتر می شود، عمه هم تنها تر می شود، لیلا قبلش تنهایی را تمام کرده است... یحیی حالا می فهمد باید سکوت می کرد و تن می داد. باید می فهمید او هم که در آستانه ی به دنیا آمدن بود همین عمه خانم وجود داشت و همین خانه و همین کار هم. باید می فهمید لیلا که سکوت نکرد چه کرد. یحیی ، لیلا را خیلی دوست داشت ... اصلاً عمه می توانست دوست داشتنی باشد فقط چون لیلا را راه می داد به خلوت تنهایی اش. یحیی سکوت نکرد چون غم ِ لیلا نگذاشت.

«یحیی...» نه فیلم کودک است نه فیلمی برای کودکان. کودک اش فقط یک زاویه دید است. می آید تا با شیرینی های نهفته در شخصیتِ کنجکاوِ کودکانه اش، با سکوت نکردن هایش، با کابوس دیدن هایش، با علامت سؤال هایش بیننده را در یک تراژدیِ درگیرکننده پیش ببرد تا برساند به نریشن آخر که به نوعی تعبیر نماهای آغازینِ بی صدایِ فیلم است. جایی که یحیی اعتراف می کند اشتباه کرده سکوت نکرده، اشتباه کرده که عمل کرده به حرفی که توی کله اش چپانده اند: «آدمای این کوچه هر چی بشه فوری زنگ می زنن 110».

فاطمه معتمد آریا مثل «ماریا» ی آنه شرلی ست، یک چیزی توی مایه های ترسناک اما مهربان است. لااقل انقدر مهربان است که پای هر بچه ای را هم از این دنیا نبرد. معتمدآریا قابل تحسین ظاهر شده و به نظرم بازیِ ماهان نصیری نیا، یا همان یحیایِ این فیلم چیزی ورای تحسین است ... بچه ای با این سن و سال که انقدر خوب حس می فهمد و انقدر رئال است همه ی ابعاد بازی اش.

راستی! این وسط رنگ و روی خانه ی عمه آنقدری قدیمی طراحی شده که اگر خودروی 206 و ... در فیلم نمی دیدیم شاید تصور می کردیم زمان در این قصه ، چهل پنجاه سال پیش است.

من« فیلم سیاه» دوست ندارم. می گویم وقتی روز به روز «امید» در زندگی و احوال روزانه ی این مردم بیشتر رنگ و رو می بازد، آنقدری که انگار در حالتِ آماده باش اند تا یک بهانه ی کوچک پیدا کنند برای توی خیابان ریختن و شادی کردن که نشان دهند ما هستیم و کورسوی امیدمان زنده است و می خواهیم خوش بین باشیم به بهتر شدن همه چیز، بیاییم حتی الامکان سینما برایمان اسبابِ حال خوب کردن باشد نه حالِ گرفته را اساسی تر گرفتن. با همه ی این احوال ولی «یحیی سکوت نکرد» را دوست دارم و تلخیِ فراوانش را نمی گذارم پایِ زدن توی فاز روشنفکری اش.

یحیی، خودِ ماست. خودِ ما در جلد یک کودکِ هشت ساله.کودکی که در نُه سالگی انگار به بلوغ زودرس رسیده باشد و می داند قضاوت کردن آدم ها، نبش قبر کردنِ رفته ها و ... یعنی چه؟ فهمیده که اشتباه کرده و تاوانش می شود بی کسی. ولی ما آدم های بیست و هشت ساله، سی و هشت ساله، به راحتی آب خوردن همدیگر را قضاوت می کنیم، نسخه می پیچیم، حکم می دهیم، قصه می سازیم و ... این قصه سر دراز دارد.

 

منبع: سی نت

5227 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

یحیی سکوت نکرد - Yahya Sokout Nakard        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت