New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي به فيلم "آتشكار"

کابوس‌های مردی که می‌خواهد مرد بماند

:: 9 اسفند 1389  10:47:18 AM  ::

 

سی نت: "آتشکار" دومین فیلم بلند محسن امیریوسفی پس از «خواب تلخ» است که هوشمندانه از فرم‌گرایی صرف فاصله گرفته و ساختاری متناسب با مضمون جسورانه‌اش برای روایت و کارگردانی انتخاب کرده است.

فیلم داستان یک کارگر کارخانه ذوب آهن است که با وازکتومی مشکل دارد، اما مجموعه شرایط و اطرافیان دست به دست هم می‌دهند تا او به گونه‌ای مجبور به این کار شود.

در واقع محور اصلی قصه ترس‌ها و تردیدهای این مرد و کشمش‌های او با خودش و آدم‌های اطرافش است که حتی او را در کابوس با روح پدرش مواجه می‌کند. پدری که نماینده دیدگاه سنتی به مرد بودن و جایگاه مردانه است در مقابل دوستان، همکاران و همسری که می‌خواهند این دیدگاه ابزاری به مردانگی را تعدیل کنند.

فیلم هرچند از فرم‌گرائی برجسته «خواب تلخ» فاصله دارد، اما همچنان به عنوان اثری تجربی مطرح است که به گونه‌ای هوشمندانه فرمی متعادل‌تر را که متناسب با مضمون است، برای روایت قصه انتخاب کرده است.

حضور راوی به عنوان فردی که دغدغه‌های درونی خود را بیان می‌کند کمک کرده بخشی از ساختارمندی قصه این گونه تأمین شود ضمن اینکه تلفیق روایت راوی با تصویر، طنزی ظریف را وارد کار کرده است.

علاوه بر طنزی حساب شده که متناسب با موقعیت قهرمان فیلم در بطن اتفاقات طراحی شده، نگاه فانتزی نویسنده -کارگردان به این موقعیت خاص و درگیری‌های ذهنی شخصیت اصلی توانسته منجر به ورود به حیطه‌ای خاص شود. برجسته‌ترین نمونه آن هم ترسیم تصویری از بهشت و جهنم در اوهام و کابوس‌های مرد است که روح پدر به او نهیب می‌زند تا از وازکتومی منصرف شود.

در واقع آنچه در کنار فرم‌گرائی متناسب با مضمون، «آتشکار» را تبدیل به یک تجربه پذیرفتنی در محدوده سوژه خود می‌کند زاویه نگاهی است که برای نزدیک شدن به سوژه جسورانه‌اش انتخاب کرده است.

بخصوص که وازکتومی و عواقب آن از جنبه‌های مختلف و بیش از همه حذف هویت مردانه مورد توجه قرار گرفته که می‌تواند نقدی ظریف باشد به تضادهای درونی مردان امروز که یک مرد سنتی را درون خود یدک می‌کشند، ولی جامعه و مناسبات آنها را وامی‌دارد نقاب مدرنیسم و روشنفکری بزنند و ... البته از عواقب این تناقض مصون نمی‌مانند.

«آتشکار» همچنین از حضور بازیگری برجسته چون حمید فرخ‌نژاد در نقش شخصیت اصلی بهره برده که همه وجوه جذاب خود را در قالب یک کارگر ساده کارخانه به کار گرفته به گونه ای که ترکیب او در کنار نابازیگران متناسب و هماهنگ باشد.

علاوه بر این نکات «آتشکار» از جهت فرمی به نوعی تابع ذهن آشفته و اوهام‌زده شخصیت اصلی است. مردی که میان تردیدها و بایدها و نبایدهای ذهنی و عینی خود گیر افتاده و فیلم هوشمندانه با محوریت دادن به این فرم ذهنی می‌تواند مخاطب را در این تجربه خاص شریک کند.

اما سرنوشت این فیلم هم در نوع خود می‌تواند جالب باشد. فیلمی که چند سالی پشت درهای بسته ماند تا بالاخره موفق به حضور در جشنواره بیست و هشتم فجر شد و به فاصله یک سال بعد در فصل مرده اکران یعنی از آغاز جشنواره بیست و نهم فجر بدون اطلاع‌رسانی و تبلیغ در چند سینمای محدود به نمایش درآمد.

حالا که امیریوسفی با گذر از خوان‌های مختلف هرچند به شکلی معیوب ارتباط با مخاطب عام را تجربه کرده، این انتظار از او می‌رود که از خم این کوچه خارج شده و فیلم دیگری را در کارنامه خود ثبت کند تا خیالمان راحت شود ذهن این فیلمساز خلاق همچنان پویا و در حرکت است.

 

منبع: خبر آن لاین

4846 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

آتشکار - Atashkaar        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت