New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "مرگ کسب و کار من است"

مرگ من تماشائیست

:: 9 آبان 1390  3:34:14 PM  ::

 

سی نت: "مرگ کسب و کار من است" ساخته امیر ثفقی یک فیلم غیرمتعارف و در عین حال خوش‌ساخت است که می‌تواند پیوند خوبی بین روایت و زبان تصویر ایجاد کند.

نخستین تجربه کارگردانی ثقفی داستان محرومیت‌های آدم‌های حاشیه‌نشین در دایره بسته شرایط است که طبیعت نقش مهمی در فضاسازی و پیشبرد آن دارد.

داستان سه مرد درمانده از همه‌جا که در یک روستای سرمازده و محروم به برق‌دزدی از دکل‌های برق روی می‌آورند، اما تقدیر تلخ رهایشان نمی‌کند و با مرگ یکی حین دزدی، دو نفر دیگر هر یک به نوعی دچار شرایطی بغرنج‌تر از قبل می‌شوند.

در چیدمان این شرایط بحرانی که سه مرد را به عنوان نماینده‌ای از آدم‌های محروم روستا به این کار کشانده، طبعا تصویری که از فضای روستا، شرایط و روابط و مناسبات آدم‌ها ارائه می‌شود، نقش مهمی دارد.

این وجه به گونه‌ای موجز با ترسیم چهره‌ای سرد و مرده از این اجتماع کوچک که رونق در هیچ چیز حتی روابط انسانی‌اش وجود ندارد برجسته شده، شرایطی که به نوعی آدم‌ها را در خود می‌بلعد.

به علاوه شرایط جغرافیایی و آب و هوایی انتخاب شده برای قصه هم کمک می‌کند تا بدون اغراق در بیان و تصویر، آنچه ترسیم می‌شود تصویری محض از شرایط موجود باشد اما در عین حال گویا و تمام‌کننده.

انتخاب فصل زمستان و سرما در منطقه‌ای کوهستانی که با خود عدم رونق در کسب و کار را به دنبال دارد طبعاً تمهیدی برای چیدمان تصویری شرایط حاکم بر قصه و آدم‌ها است، اما وقتی جغرافیا و فصل، کارکردی فراتر از تمهیدی فیلمنامه‌ای پیدا می‌کنند که طبیعت نه فقط سازنده پسزمینه بلکه تبدیل به کاراکتر محوری و اصلی می‌شود.

با این دیدگاه می‌توان گفت «مرگ کسب و کار ...» فیلمنامه‌ای است که بخش عمده آن در مرحله کارگردانی و تولید تکمیل شده و رسیدن به تصویری تمام و کمال از جغرافیا و آب و هوا نقشی تعیین‌کننده‌تر از بسیاری فیلم‌ها در آن دارد.

معمولا در فیلم‌هایی که طبیعت یک کاراکتر محوری است و نقشی تعیین‌کننده در پیشبرد ماجرا و سرانجام شخصیت‌ها دارد، چه بسا بخش عمده کار به حضور و تسلط طبیعت بر آدم‌ها و سرنوشت‌شان اختصاص می‌یابد.

اما در این فیلم علاوه بر اینکه در خط قصه عطا (امیر آقایی) و دخترش - که برای فرار از مخمصه گرفتار کوهستان و بوران می‌شوند - این وجه تأمین شده مکمل شدن آن با خط قصه شکری (پژمان بازغی)، روابط و مناسبات مردم روستا نیز مورد توجه قرار گرفته که قصه را از تک‌بعدی شدن و فیلم را از یک وجهی شدن نجات می‌دهد.

در واقع پیوند خوردن هوشمندانه تم جاری در زیرلایه فیلم که سویه بی‌رحم تقدیر و زندگی را نشانه رفته با تصویرسازی که مکمل روایت داستانی است، کمک می‌کند تا «مرگ کسب و کار ...» صرفاً فیلمی درباره تلخی و محرومیت‌های آدم‌های حاشیه‌ای و بخت‌برگشته نباشد بلکه قدرت تعیین‌کننده طبیعت را در تقدیر و سرنوشت برجسته کند.

*چنان دل کندم از دنیا که شکلم شکل تنهائیست
ببین مرگ مرا در خویش که مرگ من تماشائیست
(اردلان سرفراز)

 

منبع: خبر آن لاین

5122 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

مرگ کسب و کار من است - Marg Kasb o Kaar-e man ast        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت