New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به "خنده بازار"

خلاقیت سطحی

:: 19 فروردین 1390  1:29:14 PM  ::

 

سی نت: طنزهای آیتمی که در چارچوب بندی موضوعی و ساختاری با شاخص هایی چون تنوع سوژه و کاراکتر از یکسو و انسجام متنی سناریو در پدیداری ذهنی یک موقعیت و لحظه کمیک خلاقانه از سوی دیگر شناخته می شوند برای اولین بار در پرتو برنامه های ترکیبی طنز مانند "پرواز 57" و "نورز 72" ظرفیت های بالقوه خود در خنده گیری از مخاطب را نمایانگر ساختند.

به واقع در ابتدای دهه 70 و با گذر 15 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و نیز سپری شدن 4 سال از پایان جنگ تحمیلی لزوم تلطیف فضای اجتماعی و تزریق نشاط به جامعه کاملا احساس می شد؛ از اینرو سیاست گذاری ها به سمت و سوی برنامه های ترکیبی نوروزی رفت و در قالب چنین رویکردی، نوعی نگاه تیپیک و به بیان دیگر نگرشی برگرفته از هجو موضوع و شخصیت ها بر پیکره و ساختار "پرواز 57" و "نوروز 72" مسلط گشت.

مخاطبان به یاد می آورند که مهران مدیری با قدرت خلاقه تیپ سازی اش، شوخی های نوآورانه ای را با محمود شهریاری، زنده یاد منوچهر نوذری، اکبر عالمی و افشار (گوینده خبر) انجام داد و حتی در زمینه تقلید آوایی گزارشگران ورزشی نیز به توفیق مناسبی رسید.

این مولفه ها یعنی خلاقیت در سوژه پردازی و قدرت تیپ سازی بازیگران به عنوان عناصر پیش برنده طنزهای آیتمی ثمرات خود را در "ساعت خوش" و "سال خوش" برجای گذاشت اما به دلیل آنکه کمدی هجوی و انتقادی نه تنها در آن دوران بلکه حتی در شرایط کنونی نیز درک نشده و از سوی سیاست گذاران فرهنگی با بی توجهی روبروست، به همین علت طنز آیتمی رو به افول گذاشت.

البته جدای از آثار مهران مدیری که همواره عنصر خلاقیت را با خود همراه داشته است، دیگر کارگردانان نتوانستند روزهای اوج خود را بازنمایی کنند و از اینرو حتی سردمدار طنز نوین ایران یعنی داریوش کاردان نیز نتوانست تصویر قدرتمند "نوروز 72" را در شبکه سه و نیم بازتولید کند و با شکست تلخی روبرو شد.

نکته مهم در این میان توفیق مهران مدیری در طنز آیتمی است که در آثاری چون پلاک 14، ببخشید شما، طنز 80، دو قسمت پایانی پاورچین و در نهایت مجموعه آیتمی مشهور به بمب خنده نشان داد که نبض جامعه در دستانش است و خوراک روحی وی را می شناسد.

به واقع مدیری به خوبی مولفه های جذابیت بخشی در طنز آیتمی را شناخته و از منظری روانشناختی به پردازش سوژه ها یا عینیت بخشی به تیپ کاراکترها پرداخته و همین جریان آثار دیگری چون خنده بازار را که تنها مبتنی بر قاعده تیپ سازی و بدون خلاقیت عمیق به سوژه پردازی روی آورده اند با واکنش سرد مخاطبان رسانه مواجه می سازد.

در حقیقت طنز "خنده بازار" که به شکلی کاملا ملموس هجو برنامه های پرطرفدار رسانه ملی را در دستور کار قرار داده، اگرچه در قسمت های آغازین به دلیل توانایی بازیگران در دو آیتم "هشت" و "نود درصد" توانست نظر مخاطبان را جلب کند اما بن مایه ها و مصالح سوژه پردازی اثر هنگامی که با عنصر خلاقیت نیم بند و سطحی همراه می شود پیامدی چون تکرار موقعیت های تیپیک و در نتیجه دلزدگی مخاطب ایرانی را به دنبال دارد؛ مخاطبی که درونی افسرده و برونی پژمرده دارد اما ذاتا و از بعد روان شناختی توانایی خلق برترین سوژه های کلامی طنز را در تبادل ارتباط های روزمره داشته و تصویر موقعیت های کمیک زندگی را در بستر ارتباطات اجتماعی اش متداعی است.

 

منبع: سی نت

4525 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت