New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي گذرا به فيلم "سيزده59"

وقتي سامان سالور ولفگانگ بكر مي‌شود!

:: 22 بهمن 1389  11:46:52 AM  ::

 

سی نت: جشنواره بيست و نهم در حالي به استقبال سامان سالور مي‌رود كه هنوز هم تكانه هاي فيلم شگفت انگيز "چند كيلو خرما براي مراسم تدفين" پابرجاست، فيلمي كه با توجه به تمام محدوديت هاي پخش قانوني اش به شكلي قابل‌توجه - ولي نه‌چندان مرموز - در دسترس عموم قرار گرفت. فيلمي كه به راحتي مي توان واژه‌هايي چون نوآورانه ، هنرمندانه و متفاوت را برايش خرج كرد و با درصد اطمينان بالايي آن را به عنوان دستاورد نسل نوين سينماي ايران قلمداد كرد. فيلمي كه بلوغ زود هنگام فيلمسازش را به شكلي خوشبينانه‌ نويد مي‌داد. نويد خوشبينانه‌اي كه به نظر مي‌رسد بلافاصله پس از اكران "سيزده59"، به طرز غم‌انگيزي، عمرش به پايان رسيد.

"سيزده59" با خونسردي تمام، فيلمسازِ پيشرو‌ فيلم "چند كيلو خرما...." را زير انبوهي از كليشه‌هاي مستعمل و احساساتي‌گرايي‌هاي قراردادي كه به تعداد فيلم‌هاي تاريخ سينما دستمالي شده‌اند، دفن مي‌كند. "سيزده 59، در بهترين حالت، تزريق ايده‌ي اوليه‌ي فيلم "خداحافظ لنين" اثر ولفانگ بكر، در ساختمان تا بن پوسيده‌ي فيلم‌هاي سفارشي ارگان‌ها و سازمان‌هاي اداري است.

سكانس آغازين فيلم بازسازي جبهه‌ي جنگي است كه تماشاگر با اندكي دقت مي‌تواند مسير‌هاي ورود و خروج به دكور ساخته‌ شده را پيدا كند و فيلمساز تلاش مي‌كند با تكنيك دوربين روي دست و تمهيداتي مثل زوم اين، زوم اوت، اسلوموشن ، تقطيع سريع و ... از يك سو ضعف‌هاي دكور خود را پنهان كند و از سويي ديگر تصويري مستندگون از جبهه به دست دهد كه به نظر مي‌رسد در مجموع برآيند اين تمهيدات، سكانس قابل قبول و حتي شايد موفقي را بيرون مي‌دهد. مضاف بر اين كه صداگذاري درخشان اين سكانس نيز موقتاً دست فيلمساز را مي‌گيرد. ولي بلافاصله پس از پايان يافتن اين سكانس، مرگ تدريجي خلاقيت سامان سالور آغاز مي‌شود.

فيلم در مدت تيتراژش رزمنده‌هاي سكانس اول، را، به دو دهه بعد مي‌برد و در قالب تيپ‌هايي به شدت قراردادي كه هر كدامشان قرار است تجسم يك سرنوشت بيست ساله باشند مي‌برد. تيپ‌هايي كه با مرزهاي تثبيت شده‌ي تاريخي‌شان، سبب شده‌اند كه فيلمساز با بي‌مسئوليتي، قيد شخصيت‌پردازي را بزند. تيپ‌هايي نظير معتاد (آن‌هم معتادي كه توان ايستادن ندارد )، معركه گير، قهوه‌چي و حاجي بازاري سرمايه‌دار، ظاهراً قرار است تا به شكلي سوزناك، سرنوشت‌ تلخ رزمنده‌ها و شكاف عميق ميان آن‌ها را بعد از گذشت بيست سال نشان دهد و اين كاملاً طبيعي است كه چنگ انداختن فيلمنامه به چنين تيپ‌هايي دم دستي، فيلم را در لبه‌ي پرتگاه شعارزدگي كودكانه قرار مي‌دهد و متاسفانه "سيزده59" هرگز قادر به حفظ تعادل خود نمي‌شود و از اين لبه سقوط مي‌كند.

رگبار مسلسل‌وار ديالوگ‌هاي مطنطن و قابل پيش‌بيني، موسيقي سوزناكي كه به شكلي ولنگار در تمام صحنه‌هاي فيلم حضور دارد و تمام تلاشش را مي‌كند تا آن‌جا كه مي‌تواند سس سانتي‌مانتاليزم را تند‌تر كند، اداي ديالوگ با ميميك هاي اغراق شده و تصنعي (كه در مورد خانم دريا آشوري حتي مقاومت تماشاگران را براي نخنديدن مي‌شكند)، موقعيت‌هاي پرداخت نشده‌اي نظير درخواست ازدواج پسر حاجي بازاري (آدم بد قصه) از دختر بي‌پناه فرمانده‌ي سابق جنگ (آدم خوب قصه) كه به شكلي عجولانه و تصنعي مطرح مي‌شوند و به شكلي عجولانه‌تر رها مي‌شوند و ... همه و همه دست به دست يكديگر مي‌دهند تا "سيزده59" را به فيلمي از خانواده‌ي فيلم‌هاي فسيل شده‌اي تبديل كند كه تاريخ سينماي ايران توان به خاطر سپردن آن‌ها را ندارد و حتي به نظر مي‌رسد بازي خيره‌كننده‌ي ابرستاره‌اي مثل پرويز پرستويي هم قادر به نجات فيلم نيست.

 

منبع: سی نت

6590 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

سیزده پنجاه و نه - Sizdah Panjaho noh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت