New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

محصول برآمده از داشتن ِ جگر آينه سازی / يادداشت حمید سلجوقی برای فيلم "رسوايی"

:: 20 فروردین 1392  12:56:07 PM  ::

الناز شاکردوست در نمایی از فیلم

الناز شاکردوست در نمایی از فیلم "رسوایی"

 

سی نت: مسعود ده نمكی شنيدم روزنامه نگار خوبی بوده در دهۀ هفتاد. بعد از آن در سينمای دهۀ هشتادمان شاهد شروع و اوج گيری جريانِ ده نمكيسم بوديم. جريانِ موفق در گيشه ای كه با سه گانۀ «اخراجی ها» سه عضو به باشگاه ميلياردی های سينمای ما اضافه كرد.

مقاله های ده نمكی را به سبب تنفر از سياست و مشتقات آن نخواندم هيچوقت اما مستندهايش را ديدم و آنچه كه "دغدغه" او در مستندهايش بوده را تحسين می كنم. اما سينما و حضورش به عنوان يك فيلم بلند ساز كه ميخواهد داستان بگويد را هيچوقت نپسنديدم و تنها از بين سه فيلم قبلی اش تا حدودی «اخراجی ها ۱» را دوست دارم.

مسئله اين است كه مسعود ده نمكی بر خلاف زبان ژورناليسم، زبانِ سينما را اصلا نمی داند و اين را از جزء به جزء تك تك فيلم های بلندش می توان فهميد كه البته دست گل آخرش هم خود يك نمونۀ سر هم بندی شده ی شلخته در ساختار و اجراست.

ده نمكی اتفاقا حرف های خوبی برای گفتن دارد. در واقع می داند چه مي خواهد بگويد اما چگونه گفتن را بلد نيست. حتی تا حدودی با اين حرفش كه اين مدل فيلم ساختن، جگر ميخواهد هم موافقم و واقعا خيلی ها - سوای اينكه به مانند ده نمكی، امكان زدن اين حرف ها به آنان داده شود يا نشود - جسارت پرداختن به اين فضا و مضامين را ندارند اما انگار هنوز به اين درك نرسيده كه سينما تريبونی برای فرياد زدنِ مستقيم شعارهای گل درشت بعلاوه ی دادن پيام اخلاقی به سطحی ترين شكل ممكن همراه با استفاده از كنايه های سياسی بی اثر در پيشبرد قصه و مخلوط كردن چند شوخی تكراری لوس اس ام اسی نيست. آن آرمان ها و ايده آل ها را بهتر است همان روی كاغذ، با فونتِ هفتاد و دو نوشت! نه اينكه به اين شكل بيان كرد.

باز هم تاكيد ميكنم؛ درونمايه هايی كه ده نمكی برای فيلم هايش درنظر می گيرد كاملا محترم يا به قول دوستان "ارزشی" ست اما آنچه كه ديدن فيلم های وی را دست كم برای من عين عذابِ شب اول قبر آزاردهنده می كند تا به اين حد كم توان بودنش در به كار بردن ساده ترين تكنيك های فيلمنامه نويسی ست. حالا كارگردانی كه بماند. گرچه معتقدم از لحاظ كارگردانی نسبت به فيلم های قبلی اش عملكرد قابل قبول تری داشته.

فضای فيلم بلندِ چهارم مسعود ده نمكی دقيقا شبيه فضای غالب فيلم های دهه های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ سينمای ماست. آنجايی كه يك زن بدنام (حالا اگر نگوييم بدكار) اسير است در ميان يك گله گرگ و يك لوتی بامرام (كه حالا اينجا لباس و بيانش عوض شده) او را از اين فضا نجات می دهد.

فضای «رسوايی» همان فضای آشنای فيلمفارسی های دهه پنجاه است كه دقيقا از همان فصل آغازين و با قدم گذاشتن افسانه (الناز شاكردوست) در بازارچه به چشم می آيد. بعدها با پخش ترانۀ « نون و دلقك» اصفهانی، فيلمساز به سطحی و مستقيم ترين شكل ممكن از تم فيلمش رونمايی می كند كه باز هم می توان گفت شبيه همان فيلمفارسی هاست. (مسئله فقر و تبعات منفی ناشی از آن برای يك دختر جوان)
وقتی فيلمساز نتواند در يك درام، بيننده را با قصه ای كه حوادثی منطقی و پر كشش از لحاظ جاذبۀ داستانی دارد همراه كند فاتحۀ فيلم را بايد خواند.

ده نمكی ِ فيلمنامه نويس نمی تواند «شخصيت» خلق كند. حتی قهرمان قصۀ اش هم شخصيت نمی شود چه برسد به جماعت كوچه بازار كه در فيلم ده نمكی همه شان از دَم سياهی لشكرند. ما فقط يك تصوير كلی و نه چندان پرداخت شده از سه ضلع مثلث اصلی آدم های قصۀ «رسوايی»، حاج يوسف، افسانه و حاجی می بينيم. وقتی در پرداخت ِشخصيت ها افراط شده باشد می شوند غيرواقعی و وقتی شخصيت ها شدند غيرواقعی - كه در واقع ديگر شخصيت نيستند، تيپ اند -، فيلم بيشتر شبيه انيميشن های قهرمان محور می شود تا آينه! .

حالا نكته اينجاست كه من اگر بخواهم «رسوايی» را نسبت به كارنامۀ ده نمكی مقايسه كنم به نظرم به اندازۀ همان "اخراجی ها ۳" سخت قابل تحمل است و تنها نكتۀ مثبتش، پيشرفت چند قدمی ِ ده نمكی در بُعد كارگردانی اش بوده.

شخصيتی كه كامران تقتی ايفا می كند كاملا از قصه پرت است در صورتی كه در فيلمفارسی های قبل از انقلاب، معادل اين شخصيت در جريان قصه نقش كم رنگی نداشت. شخصيت های اضافه قابل حذف هم زياد داريم به عنوان مثال دو دختر همسايۀ افسانه.

از اين ها كه بگذريم می رسيم به وجه منطق درام كه اين هم در «رسوايی» بارها زير سؤال می رود؛ علم غيب داشتن حاج يوسف و كاربرد آن در داستان، تغيير و تحول آدم های فيلم كه خيلی هايشان انگار هر نيم ساعت يكبار متحول می شوند، به پيش پا افتاده ترين و مضحك ترين نحو ممكن تصادف كردن و به كما رفتن ِ برادر افسانه و متعاقب آن به لطف دعاهای حاج يوسف برگشتنش به زندگی و... از نمونه های دوری از منطق در فيلمنامۀ «رسوايی» هستند.

در مورد بازی ها، اكبر عبدی يك بازی خوب (و نه فوق العاده و از اين حرف ها!) به نمايش گذاشته. متاسفم كه الناز شاكردوست دقيقا مثل محمد رضا فروتن و... در حال سقوط آزاد است و اميدوارم دوباره با انتخاب هايی درست و فاصله گرفتن از حضور در قالب های كليشه شده ی اين چنينی از وی، بتواند توانايی هايش را نشان دهد. اين وسط محمد رضا شريفی نيا دقيقا همان حاجی گرينُف سه گانه «اخراجی ها» ست و هنوز هم پنج انگشتِ تحير به دهان مانده ام كه چرا نامزد سيمرغ شد؟ لابد دوستان عزيز داوران تحقيق كرده اند روی اين نقش و به زير و بم آن واقف بوده و در لايه های سوم چهارم بازی زيرپوستی شريفی نيا چيزی ديده اند ديگر! كه در بازی مارتين شمعون پور (قاعده تصادف)، بابك حميديان (هیس دخترها ...)، فرزاد باقری (خسته نباشید)، محمد رضا داودنژاد (کلاس هنرپیشگی)، حميد آذرنگ (آسمان زرد کم عمق)، فرهاد قائميان (استرداد) و... نبوده.

 

منبع: سی نت

12384 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

رسوایی - Rosvaei        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت