New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "مرهم"

تصویر فروپاشیده یک نسل

:: 12 اردیبهشت 1390  9:39:29 PM  ::

 

سی نت: نمایش اعتیاد و تاثیرات مخرب آن در قاب تصویر اگرچه پیشینه ای مناسب در تولیدات تلویزیونی و سینمایی دارد و آثاری چون آینه، تاراج، تیغ و ابریشم، آکواریوم، خون بازی، سنتوری و.... به خوبی نقش مخوف هیولای شوم اعتیاد را در فروپاشی بنیان اعتقادی و سست شدن پایه های اخلاقی فرد بازتاب داده است اما تماشای اثر جدید داودنژاد یک شوک قوی را در مخاطب به وجود می آورد.

این شوک چند علت دارد: یکی اینکه مخاطب پس از سالها بالاخره تصویری از قدرت کارگردانی داودنژاد را در متن تصویری اثرش قابل درک می دید، قدرتی که پس از فیلم "نیاز" اگرچه تلاش هایی برای بازنمایی اش از سوی داودنژاد دیده شد و این کارگردان در پرتو آثاری چون هشت پا، بچه های بد، هوو، ملاقات با طوطی، بهشت از آن تو، مصایب شیرین و تیغ زن سعی کرد تا خاطره نیاز را برای مخاطب زنده کند اما اقداماتش در پس لایه های گاه فلسفی آثارش و نیز تجربه آزمایی های ژانری وی گم شد و روز به روز از ارتباط عمیق وی با تماشاگران کاسته شد و به نوعی نبض تماشاگر ایرانی از دست داود نژاد در رفت.

مساله دوم اینکه به غیر از "نیاز" که در بازتابش هنری یک مولفه انسانی همخوان با جریان فرهنگی و اجتماعی غالب در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی یعنی ایثار به توفیق مناسبی دست یافت و نام داودنژاد را بر سر زبان ها انداخت در دیگر تلاش های هنری این کارگردان، جانمایه و محتوای غنی و عمیقی مشاهده نشد و بیشتر تلاش بود نا با نوعی نگاه مبتنی بر کمدی موقعیت یا درام سوزناک به بررسی تحولات اعتقادی نسل ها پرداخته شود و وقتی نگاه انتقادی در متن تصویر اثر غالب بود آن کارکرد حقیقی در ترسیم درست شرایط آدم ها و حوادث پیش آمده برای آن ها را نمی یافت.

از این وجه، "مرهم" صادقانه ترین و موثرترین فیلم سال های اخیر داودنژاد است و تصویر فروپاشیده یک نسل و سرخوردگی و بی آرمانی برآمده از درک نشدنش از سوی محیط پیرامونی و عدم شناخت روحیات و نیازهایش را به خوبی در اثر جدید داودنژاد قابل لمس می بینیم. داودنژاد با دست گذاشتن بر روی سوژه ملتهب اعتیاد جوانان، پیکره متلاشی نسلی سرخورده و افسرده را نشان می دهد که حتی در محیط خانه که باید برایش تداعی گر امنیت و آرامش باشد نیز از لحاظ روانی دارای ثبات خاطر نیست و با نگاه بدبینانه و ناهمراه والدین آن کورسوی امیدی که برای اصلاحش می رود نیز نابود شده و در مسیر بی هویتی و گم گشتگی فرهنگی و اخلاقی به حرکت در می آید.

در خصوص بازی ها بایستی به عدم توازن حسی در اجرای طناز طباطبایی اشاره داشت که اگرچه در برخی صحنه ها به یک انسجام درست درونی در بازتاب ترس، تردید و بی ارادگی می رسد اما این گم کردن مروارید درون صدف وجود یعنی هویت فردی در ادراک حسی نقش دارای بالانس و وزن همسانی نیست و گاه اغراق در لحظه هایی که باید بازی با نگاه درستی را مشاهده کنیم و به نوعی اجرای زیر پوستی را از طناز ببینیم موج می زند.

صحنه هایی که طباطبایی با مادربزرگش برای خرید مواد می آید نیز چندان با پیکره هنری اثر همخوانی ندارد و تعریف درستی را از آن موقعیتی که در ذهن کارگردان بوده نمایش نمی دهد؛ علت این امر البته در چیدمان اجزای این صحنه و نادرستی نحوه ارتباط گیری خریدار با ساقی (اصطلاحی در میان معتادان) است که جاذبه ای در مخاطب بر نمی انگیزد و پیامی را به مخاطب منتقل نمی کند اما غافلگیری این فیلم، کارگردانی قابل قبول داودنژاد است و جدای آن مواردی که به آن اشاره شد باید به داودنژاد تبریک گفت که باز هم با نگاهی درست یک زایده اخلاقی غالب در جامعه امروز یعنی اعتیاد رسوخ کرده در نسل جوان را به ما نشان داد و البته در این نمایش بی پرده تلاش کرد تا سهم موقعیت های دراماتیک اثر را لحاظ نموده و پیام اصلی اثر یعنی فروپاشی قریب الوقوع نسل آینده ساز کشور را قربانی جلوه نمایی های تکنیکی و رخ نمایی قدرت کارگردانی خود نکرده است.

 

منبع: مردم سالاری

5052 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

مرهم - Marham        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت