New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

این بلوک خروجی ندارد/ یادداشت سحر عصرآزاد برای فیلم«بلوک 9 خروجی 2»

:: 30 دی 1392  6:11:43 PM  ::

پانته آ بهرام و امیر جعفری در نمایی از فیلم

پانته آ بهرام و امیر جعفری در نمایی از فیلم "بلوک 9 خروجی 2"

 

سی نت: «بلوک 9 خروجی 2» ادامه منطقی دو فیلم قبلی علیرضا امینی و تکمیل‌کننده سه‌گانه او درباره بحران روابط زوج‌های طبقه متوسط در گرداب شرایط اجتماعی و انسانی معاصر است.
«هفت دقیقه تا پاییز» و «انتهای خیابان هشتم» دو فیلم دیگر این سه‌گانه هستند که می‌توانند در کنار «بلوک 9 خروجی 2»، تصویر ذهنی این فیلمساز را از بحران روابط زوج‌ها بر بستر شرایط اجتماعی کامل کرده و واجد شناسنامه زمانی- مکانی کنند.

در واقع نهمین فیلم امینی ادامه همان چیزی است که از این فیلمساز و دنیای ذهنی‌اش پس از آثار قبلی، بخصوص دو فیلم آخر انتظار می‌رود. پیچیدگی روابط، ناگزیزی شرایط، بحران موقعیت و نهایتاً آدم‌هایی که تا وقتی حقیقتِ رنج‌آور بودن زندگی بشری را نمی‌پذیرند، در حال آسیب رساندن به خود و اطرافیانشان هستند.

«بلوک 9 خروجی 2» کلافی به هم پیچیده از روابط دو زوج است که هنوز پس از جدایی از گذشته خود منفصل نشده‌اند و این حلقه اتصال یک نمود عینی دارد؛ دختربچه‌ای (سحر) که در پیدا کردن جای خود سردرگم مانده است.

فیلم به چند روز از زندگی این دو زوج می‌پردازد که سحر در مرکز هسته اصلی این بحران قرار دارد. دختری که با بحران‌های بالقوه‌ای مواجه است؛ از بیماری مادربزرگ، سفر مادر، حاملگی نامادری، تنفر خواهرخوانده تا بیماری همکلاسی، مشغله پدر و ... که همه این بحران‌ها برایش بالفعل می‌شوند.

این نکته که همه کدهای کاشته شده در قصه به چینش موقعیت خاص سحر کمک کرده و نهایتاً او را در معرض یک شوک عصبی قرار می‌دهند، شرایطی فراهم کرده تا جهان فیلم یکپارچه و یکدست در خدمت یک موضوع و زمینه‌سازی شرایط آن باشد. هرچند این موقعیت می‌تواند تلخ، جانکاه و نفس‌بُر باشد اما واقعیت این است که برخاسته از دنیای ساخته شده در درون فیلم است نه کمتر و نه بیشتر.

این ادامه بحران همان مادری است که در «هفت دقیقه تا پاییز» مرگ دخترش را باور ندارد و برای فرار از این باور به دنیای ذهن و نهایتاً بازسازی دنیایی خیالی پناه می‌برد که در آن تولد دختر مرده‌اش را جشن می‌گیرد. این ادامه همان بحرانی است که در «انتهای خیابان هشتم» خواهری را در وانفسای بن‌بستِ فراهم کردن پول دیه برای نجات جان برادرش از قصاص، به روی استیج فروش می‌کشاند و نامزدش را به خودسوزی در یک پمپ بنزین وامی‌دارد.

در «بلوک 9 ورودی 2» با دختربچه‌ای سر و کار داریم که با وجود پناه بردن به شوک برای فرار از مرگ مادربزرگ، نمی‌تواند از واقعیت زندگی‌اش فرار کند. اینکه جایش، جایگاهش در زندگی گم شده و همراهی اجباری مادر و پدر، نه مرهم بلکه حکم نمک پاشیدن بر زخم او را دارد تا مجبور شود واقعیت را بپذیرد؛ اینکه نزد هیچکدام از والدین جایی ندارد، اینکه این کلاف سردرگم روابط بازشدنی نیست و ... اینکه این بلوک خروجی ندارد!

پذیرفتن همین واقعیت است که سحر را از آدم بزرگ‌های فیلم و حتی از قهرمانان دو فیلم قبلی امینی جدا کرده و او را ارتقا می‌دهد. چراکه در عین درگیر بودن با بحران بالاخره با واقعیت کنار می‌آید و به روش خود آن را می‌پذیرد هرچند شاید چندان خودخواسته به نظر نیاید.

اگر سحر را علاوه بر وجود عینی، وامدار نقشی ذهنی بدانیم؛ یعنی حلقه اتصال ذهنی زوجی که جدا شده‌اند - و به همین جهت زندگی جدید هر دوی آنها با نوعی بن‌بست مواجه شده و خوب پیش نمی‌رود- ، آن وقت است که کنش خودخواسته یا ناخواسته او اهمیتی خاص پیدا می‌کند. حلقه‌ای که باید گسسته شود تا حلقه‌های گسسته دیگر، به هم متصل شوند.

با این نگاه می‌توان «بلوک 9 خروجی 2» را کاملترین اثر در این سه‌گانه دانست که با مولفه‌های مشترک مفهومی و مضمونی که ذکر آن رفت و تزریق حسی از تعلیق و دلهره‌ای آشوب‌گر که در اجرا، تدوین و کلیه جزئیات فیلم حتی ریتم بازی بازیگران، مشاجره‌ها و مکالمات آنها لحاظ شده، فرم و محتوا را به هم پیوند زده و در عین حال زیرلایه فیلم را واجد مفهوم می‌کند.

«بلوک 9 خروجی 2» فیلمی است که می‌تواند با دیده شدن در سی و دومین جشنواره فیلم فجر هم منجر به ارزیابی منصفانه‌ای از تولیدات یک سال سینمای ایران با رویکردهای مختلف و متناسب با دنیای ذهنی فیلمسازان باشد، هم اینکه حلقه گمشده فیلمسازی امینی را به آثار دیگر کارنامه‌اش پیوند زده و چه بسا شکل‌دهنده رویکرد و مسیری جدید برای این فیلمساز باشد. البته اگر در جشنواره دیده شود و به فهرست فیلم‌های دیده‌نشده یا کمتر دیده‌شده کارنامه‌اش افزون نشود.

 

منبع: خبر آنلاین

6017 - محسن آزاددل

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

بلوك 9 خروجي 2 - Boloke9_Khorooji2        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت