New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به سریال "ساختمان پزشکان"

دکتر افشار و ساختمانی پر از پزشکان بیمار

:: 1 تیر 1390  4:48:29 PM  ::

 

سی نت: سالها پیش داستان طنز کوتاهی را از "پیتر بیشل" نویسنده آلمانی خواندم که در آن پیرمردی در سکوت و تنهایی وقتی از تکرار در زندگی روزمره خود خسته شد، تصمیم گرفت دست به یک خلاقیت بزند تا زندگی اش از این یکنواختی خارج شود. برای همین برای تک تک وسایل منزل اسم متفاوتی گذاشت. مثلا به تختخواب گفت قاب عکس، به صندلی گفت ساعت و الی آخر ...
پیرمرد مدتها با تمرین و تکرار به این وضعیت جدید عادت کرد و کلمات در ذهنش ملکه شد. صبحها از روی قاب عکس بر می خاست و روی ساعت می نشست و با چهارپایه مویش را شانه می کشید ...
پیرمرد پس از مدتها یک روز که از خانه خارج شد از نوع صحبت مردم خنده اش گرفت و نتوانست خودش را کنترل کند. مردی می گفت: دو ماه است که باران نبارید، یکی دیگر می گفت: فردا به تماشای مسابقه فوتبال می روم ...
از نگاه پیرمرد حرفهای عجیب و غریب مردم اینقدر مضحک و خنده دار بود که هیچ معنایی نداشت. از آنطرف هم مردم هیچیک از حرفهای پیرمرد را نمی فهمیدند. در نتیجه دیگر پیرمرد حرفی نمی زد و برای همیشه سکوت کرد.

در سریال "ساختمان پزشکان" که هر شب از شبکه سوم سیما پخش می شود، مجموعه آدمهایی که در پیرامون دکتر نیما افشار قرار گرفته اند افکار، گفتار و رفتار او را نمی فهمند و یا نمی پذیرند، برای همین او در موقعیتی متفاوت قرار می گیرد که محکوم به شکست و سکوت می شود. در جایی نیما افشار قانون را رعایت می کند دیگران با رفتار غیر قانونی او را به نقض قانون متهم می کنند. در جایی دیگر بیمار روانی افشار را مریض می پندارد و خودش جای دکتر را می گیرد. از سویی هر یک از پزشکان این ساختمان با ژستی حق به جانب ضمن آنکه در همه حال منفعت شخصی را در اولویت خود قرار می دهند، به زیانی که بردیگری وارد می شود کاری ندارند.
از سوی دیگر نیز ناصر برادر نیما افشار با انواع و اقسام نابهنجاری مورد اعتماد پدر و مادرش است اما او علی رغم رفتار صحیح و منطقی، در میان خانواده جایگاهی ندارد و همیشه از طرف آنها سرزنش و سرکوب می شود.
جالب آنکه همه اهالی ساختمان پزشکان از نگهبان تا منشی، نیما افشار را دکتر نمی دانند و حتی برای تابلوی مطب او هم تفاوت قائل می شوند و رنگ و فرم دیگری به آن می دهند. مضحک تر اینکه فرصت استفاده از کوچکترین امکانات رفاهی و خدماتی نظیر پارکینگ و آسانسور را نیز از او سلب می کنند اما در عوض افشار اولین نفری است که باید شارژ ماهانه و هزینه های جانبی را بپردازد. از زاویه دیگر همه آدمهای اطراف افشار او را استثمار می کنند اما در عوض حقوق قانونی اش را نادیده می گیرند.
همسر افشار هم که وسواس تقارن دارد، او را قرینه مناسبی برای خود نمی داند و به شدت شوهرش را زیر ذره بین می گیرد، به عبارتی محیط خانه و خانواده نیز مامن و پناهگاه امنی برای افشار محسوب نمی شود و در کنار وسواس همسر، رفتارهای پدر، مادر و برادر آسایش و آرامشی برایش باقی نمی ماند.
پر واضح است جهان نیما افشار با جهان آدمهایی که با آنها روزگار می گذاراند متفاوت است، حتی در مواقعی هم که او بناچار از روی مصلحت مجبور می شود سلیقه اش را به سلیقه آنها نزدیک کند و به قول معروف همرنگ جماعت شود با واکنش متفاوت آنها مواجه شده و در جایگاه متهم قرار می گیرد.
از رموز موفقیت سریال "ساختمان پزشکان" طراحی و ترسیم موقعیتهای اجتماعی است که آدمها در مقابل نیما افشار قرار می گیرند که این موضوع برای اکثر قریب به اتفاق مردم نیز قبل درک و باور می باشد.
سریال "ساختمان پزشکان" در حقیقت کاریکاتوری از حال و روز جامعه خودمان است که در آن زندگی می کنیم و لحظه به لحظه در موقعیتهای گوناگون آن قرار می گیریم. اگر کنکاشی در همین زندگی روزمره خودمان داشته باشیم متوجه می شویم ما هم یکی از همین آدمهای ساختمان پزشکان هستیم که برای افشارهای پیرامون خودمان تره هم خرد نمی کنیم و به گفتار و رفتارش می خندیم.

 

منبع: سی نت

4567 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت