New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به "سقوط یک فرشته"

تکثیر شیطان در جامعه

:: 10 شهریور 1390  12:57:12 PM  ::

 

سی نت: وقتی بنای داستان را برپایه روایتگری نریشن گونه یک شخص - که بعدها فهمیدیم شیطان بود- قرار می دهیم و از این هنر سوژه پردازی جالب استفاده می کنیم اما نتیجه آن چیزی که می خواهیم از آب در نمی آید باید مشکل را در جای دیگری جستجو کرد. مشکل اینگونه داستان پردازی ها در وجه اول به ماهیت شخصیت ها باز می گردد. ما در ابتدا احساس می کنیم که می شود با هر یک از این آدم ها ارتباط ذهنی مناسب برقرار کرد اما به مرور از آنها فاصله گرفته و نسبت به هریک موضعی نقادانه می گیریم که مثلا چرا سارا حرمت شکنی کرد؟ چرا حاجی نتوانست نقش پدری خود را به نحو احسن به انجام رساند؟ چرا نیما اینقدر کینه توز و بدپیله است و در نهایت به سوال اصلی مجموعه می رسیم که به راستی شیطان کیست و سریال سقوط چه کسی را بررسی می کند؟

این سوالات حتی تا این پایان نیز مبهم باقی مانده و ما با یک معجون معمایی و در ظاهر دلهره اور روبرو هستیم که از بازی دادن فکر مخاطب نهایت لذت را برده است اما وقتی تمهیدات روایی، موقعیت های نمایشی و ویژگی های تکنیکی اثر حرکت بر طناب کلیشه ها باشد چه چیزی عایدمان خواهد شد.

حتی بحث استفاده از شیطان به عنوان راوی مجموعه نیز نتوانسته ضعف های روشن در حوزه سناریو و کارگردانی را بپوشاند و موقعیت های بحران زا و مساله ساز نیز گره گشایی دراماتیک خوبی نداشته است. شیطان مجموعه سقوط یک فرشته با همان خود بزرگ بینی هایی که باعث درماندگی و رانده شدنش از درگاه الهی شد به فریب شخصیت ها مبادرت می کند و در این راه از ظاهرسازی و فرورفتن در جلد انسان های وارسته نیز ابایی ندارد. نقطه ضعف اصلی سریال نیز از همین جا ناشی می شود. به واقع ما گرچه باید از شیطان متنفر شویم اما نوع نگاهی که به شیطان در این مجموعه شده به جای دفع باعث جذب سطحی نگران می شود و دیالوگ های به ظاهر متقیانه ای که از زبان شیطان می شنویم یک تصویر همدل برانگیز را از ابلیس نشان می دهد.

حتی انسان های این مجموعه نیز چندان برای مخاطب آشنا نیستند. علت طغیان سارا و لجاجتی که در تقابل با حاجی انجام می دهد به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و با دختر جوان ایرانی ارتباطی برقرار نمی کند. فرآیند فروپاشیدن سارا و اعتیادش نیز بسیار سردستانه پرداخت شده و مخاطب حتی نمی تواند به خاکستری بودن سارا رای دهد چرا که اساسا ما با یک شخصیت پردازی بدون هدف روبرو هستیم که نه تنها به عمق ویژگی های فردی و روحی آدم های مجموعه نمی پردازد بلکه گاه تصویری تیپیک از آنها نشان مخاطب می دهد و این گاف ها از کارگردانی که مجموعه ساختارشکن ساعت شنی و فیلم بالنسبه قابل قبول آل را در کارنامه دارد بعید است.

حاجی تصویری بسیار گنگ از یک پدر ایرانی است که از قدرت مدیریت و کنترل سارا برخوردار نیست و حتی فاطمه نیز به دلیل برخی اشتباهاتش چندان قابل دفاع به نظر نمی آید. کاراکتر نیما نیز به دلیل اغراق در شخصیت پردازی و بازی نه چندان مناسب مهرداد صدیقیان در یکسری اداهای رفتاری و گفتاری پرتنش محدود شده و روان پریشی بسیار آزارنده و غیر طبیعی دارد.

در مجموع یکی از پیام های اصلی سقوط یک فرشته این است که ما با تکثیرشیطان در بطن تفکر اجتماعی روبرو هستیم و اگر به خود نیاییم دنیایی شیطانی خواهیم داشت.

 

منبع: سی نت

4321 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت